Citat:
Ursprungligen postat av
Revole
Göteborg blir nog svårt, men Norrköping (som visserligen ligger österut) och ev Linköping borde du ha en god chans på. Ser här att Högskolan Väst som ligger i Trollhättan hade 17.42 i BI urval 1, det kanske vore något?
http://statistik.uhr.se/
Jag tog och räknade ihop vad jag har för meritvärde för en Sjuksköterskeutbildning, och då fick jag 16.7+2.0 =
18.7 (har läst Engelska B, Matte E samt Fysik B för Områdesbehörighet 16 som ger mig 0.5, 1.0 respektive 0.5 i meritpoäng) i meritvärde.
Mer specifikt har jag lägenhet sedan tidigare i Lund och mina föräldrar bor i Varberg. Så det mest ekonomiska (smidigaste lösningen) vore om jag sökte SSK i antingen Lund eller Varberg. Därefter är ju högskolor/universitet i städer som Halmstad eller Malmö "hållbart pendlingsbara", medans Göteborg ligger på gränsen (om inte över).
Vilka av dessa högskolor tror du har "bäst" utbildning för SSK samt som jag kan ha möjlighet att komma in? Har endast hört att Lund är mer forskningsinriktad (mer medicin än omvårdnad jämfört med övriga landets program) samt att Malmö satsar på mycket praktik. Vet inte om du känner till hur högskolorna ligger till i dessa avseenden, men info:n hade varit trevligt att ha
Tack på förhand!