2008-01-31, 00:14
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Antar att du syfta på Brahma som är en Brasiliansk pisslager Lika intetsägande som Miller, Bud osv. Visst det är inte fel en varm sommardag men att betala typ 15spänn för en brahma när man kan få en Samuel Adams till samma pris känns som en dålig investering.

Om du är van att dricka vanlig vattenlager kan du ju prova några nya lager som, Nils Oscar, Pilsner Urquell, Staropramen, Brooklyn Lager...Så kanske du kan uppleva någon smak för en gångsskull :P

Det finns enbart en handfull ljusa lageröl som är njutningsfulla. Hell är ett exempel och det jag håller högst i denna kategori. Staropramen kan funka om det verkligen inte finns något annat att välja på.
Citera
2008-01-31, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brico
Okej, tack för informationen.

Okej, har dock provat en lite mer 'udda' öl, som heter Brahamas tror jag eller liknande, den var väll så där men jag ska ta ditt råd och smaka mer öl sorter.

Det är ju så att vi hackar lite på folk som tycker "Bud" och motsvarande är gott och häftigt öl, grejen är att många av de ölen är gjorda för att "alla" skall gilla dom, dessutom så billigt som möjligt.
Tittar man på microbryggerierna istället så försöker de göra en produkt som passar bryggarens smak och det gör det mer spännande. Tittat man på överjästa öl (ale, stout, porter, lambic mm) så har du en mycket större hantverksmässighet, kanske inte hos dom största ex Guiness, det gör det hela intressant också.

Ölprovning är för oss lika stort som vinprovning och jag tror nog att många här håller på med båda. När man utvecklar smaklökarna så söker man nya utmaningar och då testar man allt man kommer över som är spännande.

Så välkommen in i provsmakningens värld, ta till dig råden och rekomendationerna och bry dig inte om hackandet.

pssst
Håll dig nu borta från Bud.....
Citera
2008-01-31, 23:22
Medlem
Alright - får återkomma då jag har pengar att spendera till att köpa ett flertal ölsorter. Har du eller någon annan bra tips på vad jag ska prova som helst går att köpa på Systembolaget?
Citera
2008-02-01, 00:32
Medlem
Någon som har testat några av Hantverksbryggeriets öl?

Bödeln är en grymt bra Idia Pale Ale. Tror aldrig jag dryckit en sån besk!
Citera
2008-02-01, 00:40
Medlem
Någon som tänker testa nyheterna på monopolet som kommer i morgon? http://systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=Av&SokKriteria=Ol:0:0::0:0:0 :9999:0:0:::true::0:0:0:0:0:0::::::::::::::0:100:0 ::True:::&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&SokOr dinarieSort=True&SokVarugrupp=Ol&SokStrangar=%u00d 6L:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar:::Beska:Fylligh et:S%u00f6tma:

Är lite sugen på Chimay Blå 1999, då vanliga Chimay är mitt vardagsöl till maten. Dock är jag lite skeptisk till 9 år gammalt öl.

Återkommer i ämnet...
Citera
2008-02-01, 00:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Någon som tänker testa nyheterna på monopolet som kommer i morgon? http://systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=Av&SokKriteria=Ol:0:0::0:0:0 :9999:0:0:::true::0:0:0:0:0:0::::::::::::::0:100:0 ::True:::&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&SokOr dinarieSort=True&SokVarugrupp=Ol&SokStrangar=%u00d 6L:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar:::Beska:Fylligh et:S%u00f6tma:

Är lite sugen på Chimay Blå 1999, då vanliga Chimay är mitt vardagsöl till maten. Dock är jag lite skeptisk till 9 år gammalt öl.

Återkommer i ämnet...
Ja jag är ledig imorgon så jag åker i vanlig ordning till någon av de större butikerna och köper alla månadens ölnyheter.
Citera
2008-02-01, 04:56
Medlem
Trumpeters avatar
Både Chimayen och Slottskällans två olika öl ser intressanta ut. Vid en närmare studie ser allt intressant ut, men det är nog främst dessa som jag kommer att köpa om jag har vägarna förbi.
Citera
2008-02-01, 05:31
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz

Återkommer i ämnet...

Blå Chimay vinner på att lagras. Du behöver inte vara det minsta skeptisk. Enda faran är att du kanske kommer tycka att icke-lagrad Chimay blir tråkig och kantig.
Citera
2008-02-01, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Blå Chimay vinner på att lagras. Du behöver inte vara det minsta skeptisk. Enda faran är att du kanske kommer tycka att icke-lagrad Chimay blir tråkig och kantig.

Okej, då ska jag hänga på låset Nu åkte förväntningarna upp ju..

Tänkte även se vad Ommegang har att bjuda på. Känner mig som ett litet barn på julaftons morgon! Heh.
Citera
2008-02-01, 12:08
Medlem
Sartres avatar
Ett nytt hett tips är att pröva det mesta som "Meantime" brygger. Typ coffe, india pale ale, london porter etc.
Citera
2008-02-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brico
Alright - får återkomma då jag har pengar att spendera till att köpa ett flertal ölsorter. Har du eller någon annan bra tips på vad jag ska prova som helst går att köpa på Systembolaget?

Fuller Discovery, kan vara bra att börja med, London Pride, Newcastle Brown ale, Bass pale ale är väl sorter som kan passa en nybörjar gom. Det finns hur mycket som helst, men dessa är bra.
Citera
2008-02-01, 17:18
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Fuller Discovery, kan vara bra att börja med, London Pride, Newcastle Brown ale, Bass pale ale är väl sorter som kan passa en nybörjar gom. Det finns hur mycket som helst, men dessa är bra.
Varför tipsar du bara om olika ales? Jag undrar också varför du tipsar om ales till en kille som bara druckit blasklager tidigare? Det känns för mig lite klokare att tipsa om några goda lagers för att lyckas få honom intresserad av öl, så därför gör jag det.

Nils Oscar God Lager
Nils Oscar Pils
Samuel Adams Boston Lager
Zlatopramen Half n' Half

Sedan kan du ju alltid prova några av tipsen från BobbyB, du kanske kommer älska ales.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in