2009-06-25, 22:48
Medlem
prominentens avatar
Jösses, Oppigårds Starkporter är inte bara starkare än Jämtlands Oatmeal Porter eller Nils Oscar Rökporter - den är helt klart fylligare.

Nästan alltid är ett starkare öl fyllligare än ett svagare öl, i detta fallet är Oppigårds Starkporter KLART fylligare än vad jämtlandsportern är!

Det är dessutom en bra porter
Citera
2009-06-25, 23:21
Medlem
Jullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Jösses, Oppigårds Starkporter är inte bara starkare än Jämtlands Oatmeal Porter eller Nils Oscar Rökporter - den är helt klart fylligare.

Nästan alltid är ett starkare öl fyllligare än ett svagare öl, i detta fallet är Oppigårds Starkporter KLART fylligare än vad jämtlandsportern är!

Det är dessutom en bra porter

Jaja Ja får väll köpa både Jämtlands Portern å Starkportern igen för en jämförelse, kan ju ha misstagit mig. Vad är skillnaden mellan Nils Oscars Rökporter och deras lagrade Rökporter?

Ni som druckit Jämtlands Porter här, har det bolag ni handlade av haft den på hyllan eller har ni beställt en back av den?
Citera
2009-06-25, 23:28
Medlem
Jullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du är inte ute och far efter Nynäshamns årgångsporter nu? Vad jag vet så har inte rökportern lagrats och sålts som årgångsporter.

nix enligt systembolaget så finns det en " vanlig " Rökporter samt en beställningsvara som är en lagrad Rökporter sedan 2007. Tro det bara skiljer 3 kronor på rpiset så ja tror att ja beställer en sånn vid nästa besök på bolaget
Citera
2009-06-25, 23:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
nix enligt systembolaget så finns det en " vanlig " Rökporter samt en beställningsvara som är en lagrad Rökporter sedan 2007. Tro det bara skiljer 3 kronor på rpiset så ja tror att ja beställer en sånn vid nästa besök på bolaget
Ja jävlar! Det hade jag totalt missat. Verkar inte finnas någon begränsning på minsta antal flaskor heller. Beställning ska göras snart.
Citera
2009-06-26, 00:28
Medlem
Jullens avatar
Det trevliga med Nils Oscar är ju att alla deras produkter tycks sakna minimum krav, och det uppskattas väldigt mycket!!! Att ta hem en back med 15 flaskor är inte så lockande då man inte smakat produkten innan
Citera
2009-06-26, 01:14
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GerdaVårdlös
Var inne där och kikade för några dagar sedan. Var inte alls så bra som jag hade hoppats även fast det slår mitt närmaste.

Jo jag försökte plocka en av de flesta sorterna jag kunde hitta och hade hört bra om. Hittills har jag bara druckit hoegaarden och primator dark men jag la in hell-flaskan på kylning nu. Primator dark var ju så god så röva smälte, och för det priset

Men är det vanligt att stout/porter är svagt kolsyrad? Jag tycker det verkligen är vidrigt och även fast jag gillar smaken så förstör det allt. Fast det kanske är en nybörjarsak
Kyl inte för mycket bara.
Det är en vanesak, jag har istället svårt för öl med mycket kolsyra.

När Guinness Draught fylls på burken så slår de i en skvätt flytande kväve som sen bildar ett övertryck i burken. Sedan när du öppnar den så pressas ölet ut ur ett litet hål i den plastkula som finns i burken och då bildas små kvävgasbubblor.
Kvävgas ger till storleken mindre bubblor än vad koldioxid gör.
Guinness Extra Stout på flaska är istället kolsyrad "som vanligt".
Citera
2009-06-26, 09:03
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Jaja Ja får väll köpa både Jämtlands Portern å Starkportern igen för en jämförelse, kan ju ha misstagit mig. Vad är skillnaden mellan Nils Oscars Rökporter och deras lagrade Rökporter?

Ni som druckit Jämtlands Porter här, har det bolag ni handlade av haft den på hyllan eller har ni beställt en back av den?

Det har försvunnit alldeles för många goda öl från hyllorna på "mitt" bolag, däribland Oatmeal Porter och Hell. Och till förmån för... ja, det vete fan
Tack och lov kan jag dock fortfarande köpa Bärnsten och Postiljon.
Citera
2009-06-26, 10:53
Medlem
HungalaBungalas avatar
Ikväll blir det en Oppigårds-kväll, där jag skall grilla och till det skall det avnjutas starkporter, single hop och summer ale! Jag har på känn att summer alen kommer göra sig utomordentligt till grillat kött.

Angående Nils Oscars rökporter så tycker jag att den är lite av en outsider, då den är väldigt smakrik, på ett sätt som gör att jag gärna nöjer sig med en per tillfälle oavsett min törst. Detta innebär för all del inte att jag inte uppskattar den, för det gör jag.
Citera
2009-06-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
Kyl inte för mycket bara.
Det är en vanesak, jag har istället svårt för öl med mycket kolsyra.

När Guinness Draught fylls på burken så slår de i en skvätt flytande kväve som sen bildar ett övertryck i burken. Sedan när du öppnar den så pressas ölet ut ur ett litet hål i den plastkula som finns i burken och då bildas små kvävgasbubblor.
Kvävgas ger till storleken mindre bubblor än vad koldioxid gör.
Guinness Extra Stout på flaska är istället kolsyrad "som vanligt".

Okej tack.
Köpte en burk kilkenny som har en patron för att ge det ett nytt försök. Gillar ju dom på flaska.
Köpte några några brooklyn lagers och några primator dark att ha i solen också. Sedan stod jag och vägde mellan en duvel och red seal ale. Fick bli duvel denna gången

Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
Blev en rätt schysst kasse där, GerdaVårdlös - två av mina favoriter fanns med. Brother Thelonius slinker nog ner lättare än Punk IPA dock, även om jag varmt rekommenderar båda två.

Har smakat på Punk IPA nu. Hade som sagt aldrig smakat på någon IPA så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Den var rätt god fast jag tyckte att det kanske var lite för mycket citrus-smak. Sedan kanske jag hade för höga krav efter den texten som är på flaskan Men jag kommer testa fler IPA:s.
Brother Thelonius har jag inte öppnat ännu
Citera
2009-06-26, 16:14
Medlem
mankers avatar
Punk IPA är en väldigt smakstark öl, kanske inte den bästa att prova som första IPA.
Testa annars Sierra Nevada Pale Ale och Nils Oscars Indian Ale
Citera
2009-06-26, 20:14
Medlem
loomiss avatar
Jag älskar IPA (bland mycket annat) och Punk IPA är en fin representant - men det vill till att man har en förkärlek för det citruskådiga. Jag fingrar allt oftare på den där Rouge XS Imperial IPA som står i förrådet. När fan ska jag öppna den mån tro? Jag var på väg ikväll men ett par strama tyskar och en humlekådig sak från Californien stod i vägen. En 75:a Rouge på 9,5 vill man ju inte bara slänga bort. Jag måste hitta rätt tillfälle. Jag kanske slår bakut i ren förskräckelse men det får jag ta - och flaskan i porslin var i alla fall jävligt snygg.
Citera
2009-06-26, 22:01
Medlem
Jullens avatar
Provade nyligen en dansk " Single Hop IPA " kommer inte ihåg vad bryggeriet hette men det var en flaska på 33 cl och en röd etikett. Det ska alltså om jag fattar det rätt vara en IPA bryggd på endast en humle sort? Måste säga att smaken var väldigt speciell för att inte tala om doften. men det kändes dock som att den saknade något... med det säger jag inte att den var dålig, tvärtom, ja tyckte det var en god ale.

Men min absoluta favorit öl förblir nog Jämtlands IPA! Den kanske inte har all IPA karaktär man kan begära men den alen är underbar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in