2008-04-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Jag föredrar irlänsk stout i samma alkoholhalt som mellis, ingen av dom du nämner tycker jag är speciellt god, alkoholen tar helt enkelt över.
Sen är väl ingen av dem irlänsk heller, jag fattar inte varför bryggerier fått för sig att stout ska vara alkoholstark, belgisk öl passar med en högre alkoholhalt, men fan inte stout.

Både slottskällans och yeti har grymt välintegrerad alkohol så där förstår jag inte vad du menar. Belgisk öl?Finns hur många olika typer som helst från belgien...,men jag tror du syftar på klosterölen såsom dubbel,triple och abt/quadrupel?. Ölen blir nödvändigtvis inte äckligare för att alkoholen är högre,speciellt inte när det gäller Stouts men man ska inte glömma bort skillnaden Imperial Stout kontra vanligt Stout som du tycker om.
Citera
2008-04-11, 08:10
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Todeon
Både slottskällans och yeti har grymt välintegrerad alkohol så där förstår jag inte vad du menar. Belgisk öl?Finns hur många olika typer som helst från belgien...,men jag tror du syftar på klosterölen såsom dubbel,triple och abt/quadrupel?. Ölen blir nödvändigtvis inte äckligare för att alkoholen är högre,speciellt inte när det gäller Stouts men man ska inte glömma bort skillnaden Imperial Stout kontra vanligt Stout som du tycker om.

Slottskällarens stout är faktisk inte så dum men jag föredrar ändå Irländsk och Engelsk stout, tex Lion Stout som tagits upp tidigare tycker jag var odrickbar.
Och nej ölen behöver inte bli äckligare för att den är alkoholstark, jag menar bara att traditionen i Belgien är större när det kommer till att brygga alkhoholstark öl, det är allt. Så visst, jag gillar väl inte Imperial Stout då helt enkelt.
Citera
2008-04-11, 08:31
Medlem
Citat:
Slottskällarens stout är faktisk inte så dum men jag föredrar ändå Irländsk och Engelsk stout, tex Lion Stout som tagits upp tidigare tycker jag var odrickbar.
Och nej ölen behöver inte bli äckligare för att den är alkoholstark, jag menar bara att traditionen i Belgien är större när det kommer till att brygga alkhoholstark öl, det är allt. Så visst, jag gillar väl inte Imperial Stout då helt enkelt.
Personligen föredrar jag Imperial före Guiness och Murphys. Tycker Guiness är lite överskattat
Citera
2008-04-11, 08:37
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Personligen föredrar jag Imperial före Guiness och Murphys. Tycker Guiness är lite överskattat

Påse på huvudet passar bra där. Guinness är ju grymt god!
Citera
2008-04-11, 11:07
Medlem
Citat:

Jag föredrar oxå Imperial Stouts framför Guiness osv men samtidigt bangar jag inte en Guiness då och då
Citera
2008-04-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Todeon
Jag föredrar oxå Imperial Stouts framför Guiness osv men samtidigt bangar jag inte en Guiness då och då

Jag dricker det gärna, men föredrar mina stouts lite mer alkoholstarka, eller ännu heldre, porter.
Citera
2008-04-11, 11:23
Moderator
^Eazs avatar
Guiness gillar jag inte alls.

Däremot Murphy's och Beamish är helt ok.

Sen om ni har vägarna förbi Cork så tycker jag ni ska ta er till Franciscan Well och testa deras Shandon Stout, som faktiskt bryggs på puben (eller bakom puben för att vara exakt)

Edit:

Hittade en länk till Franciscan Well:

http://www.franciscanwellbrewery.com/

Edit2 :
Fan, klockan är bara 10:30 och nu blev jag sugen på en pint.

Hoppas vädret håller i sig, så blir det en sväng förbi Franciscan för en pint i solskenet efter jobbet.
Citera
2008-04-11, 11:56
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Jag dricker det gärna, men föredrar mina stouts lite mer alkoholstarka, eller ännu heldre, porter.

Porter är inte alls dumt, mycket gott.
Citera
2008-04-11, 13:17
Medlem
Citat:
Porter är inte alls dumt, mycket gott.

Då kan jag kanske få bjuda herrn på en Anchor porter för att fira vår gemensamma grund
Citera
2008-04-11, 13:24
Medlem
Jag är mycket sugen på att korka upp Duvel Tripel Hop snart. Om jag inte lyckas att hejda mig några år till, hur anser expertisen att jag ska dricka den? Som den är eller till mat?
Citera
2008-04-11, 13:25
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Då kan jag kanske få bjuda herrn på en Anchor porter för att fira vår gemensamma grund

Skål för det.

Anchor har jag inte druckit, är den bra? Hur skiljer sig den amerikanska mot den svenska tycker du?

F ö så måste jag säga att Carnegie gör sig (precis som stout) väldigt bra som folköl.
Citera
2008-04-11, 13:33
Medlem
Citat:
Skål för det.

Anchor har jag inte druckit, är den bra? Hur skiljer sig den amerikanska mot den svenska tycker du?

F ö så måste jag säga att Carnegie gör sig (precis som stout) väldigt bra som folköl.

Anchors är väldigt god,ganska fruktig/rökig smak med en bitter ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in