2009-06-19, 20:04
Medlem
Jullens avatar
Nån som vet hur länge till Oppigårds fortsätter att producera sin Summer Ale? Har slut på mitt lokala bolag nämligen och endast två flaskor kvar av den hemma
Citera
2009-06-19, 21:48
Medlem
prominentens avatar
Svårt att säga, men bryggeriet nämner på sin hemsida att
"Senaste tappdatum var: 2009-06-22", vilket kan innebära att man planerar att tappa en ny batch på måndag

VD:n och bryggaren Björn brukar svara på mail snabbt så maila och fråga...
Citera
2009-06-20, 01:39
Medlem
Klaus Stryypares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Testade den för ett tag sedan på McGills i Gävle. Det jag minns är att den i alla fall fick godkänt, och håller med din beskrivning. Finns inte den i bolagets utbud nu?

Den finns på välsorterade Systembolag iaf. Har bara hittat den på en av de 4 närmsta Systembolagen.
Citera
2009-06-20, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Testade den för ett tag sedan på McGills i Gävle. Det jag minns är att den i alla fall fick godkänt, och håller med din beskrivning. Finns inte den i bolagets utbud nu?

Ska finnas i ordinarie sortiment under ett år och den kom väl i mars eller så.
Citera
2009-06-20, 11:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
Ska finnas i ordinarie sortiment under ett år och den kom väl i mars eller så.
Tveksamt om den kommer att finnas hela året, hos bolaget står den som tillfällig. Någonstans har jag för mig att jag sett att den kommer att finnas till augusti. Oppigårds Single Hop ska däremot finnas hela året.
Citera
2009-06-21, 01:08
Medlem
prominentens avatar
Svar från Björn på Oppigårds:

"Denna öl kommer att vara tillgänglig för beställning av butikerna från juni till augusti, och planeras säljas slut under september. Systembolagets upplägg på denna öl är samma som med jul- och påsköl, dvs att det är upp till varje butik att köpa in. Vi vet alltså inte hur mycket som kommer att efterfrågas."

Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Nån som vet hur länge till Oppigårds fortsätter att producera sin Summer Ale? Har slut på mitt lokala bolag nämligen och endast två flaskor kvar av den hemma
Citera
2009-06-22, 00:51
Medlem
Jullens avatar
Alltså bara att mana på butikerna att ta hem den, får hoppas dom har tid med det då de är allt för upptagna med att leta efter minderåriga och att ställa upp Mariestad på hyllan
Citera
2009-06-23, 19:14
Medlem
Vad tycker ni som smakat Mariestads årgångsporter?

För mig går namnet Mariestads och ordet årgångsporter, eller porter överhuvudtaget inte ihop. Mariestads är för mig förknippat med deras MB export. Ett lageröl i mängden som funkar bra om man bara är sugen på en öl, men absolut ingenting extraordinärt. Därför var jag lite skeptisk till deras porter, men man måste ju ändå testa.. Nu har jag gjort det. Och vad tyckte jag?

Jo, jag tyckte den var helt ok. Tycker den var lika god som många av de stout/porter jag smakat hittils. (Aldrig fattat skillnaden mellan porter och stout). Lite kaffe. Ganska kraftigt bränd, rostad smak. Det smakar iallafall mycket. Tycker alla ska smaka den. Det blir säkert inte er favoritöl men jag tror många kommer bli förvånade över hur god den faktiskt är med tanke på att den bär ett så mediokert märke som Mariestads. Så låt er inte skrämmas av det. Ge den en chans iallafall.
Citera
2009-06-23, 19:35
Medlem
mankers avatar
Vart fann du den? men som du skrev, Mariestad och finöl går inte riktigt ihop.

sitter med en Oppigårds Single Hop igen, ville ge den en till chans. Kom fram lite bättre humlesmak i denna, lite åt mögelostkänslan jag finner i Amarillohumlet (trots slovenskt Goldingshumle eller vad det var i denna) men inte lika påträngande. Men fortfarande lite trist.
Citera
2009-06-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Vart fann du den? men som du skrev, Mariestad och finöl går inte riktigt ihop.

På mitt lokala systembolag. Vill inte avslöja var jag bor, men den finns på ganska många bolag. Enligt systembolagets hemsida.
Citera
2009-06-23, 20:50
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
På mitt lokala systembolag. Vill inte avslöja var jag bor, men den finns på ganska många bolag. Enligt systembolagets hemsida.

tacka-tackar.
fanns dock inte på något av mina närmaste bolag i Stockholm (vilket nog förklarar varför ja inte sett den), dock på stammisbolaget på regeringsgatan
blir att testa den snart då för skojs skull
Citera
2009-06-24, 22:55
Medlem
Jag har fått handla på systemet i ett par månader nu. Har varit lite småintresserad av öl ett bra tag(dricker tjeckiskt när polarna dricker sofiero).
Fast nu när morsan inte köper ut och jag spanar runt i butikerna så har jag blivit mer och mer intresserad.

Nu när jag har fått jobb över sommaren så har jag handlat lite nybörjar-öl i sina respektive klasser(typ leffe, sam adams honeyporter/black lager osv).
Idag köpte jag hem en kasse med följande att testa:
Hoegaarden, Youngs double chocolate, Primator dark, Brother Thelonius, Hell och Punk IPA. Hade gärna köpt en imperial stout att testa men dom hade inga i den butiken.

Undrar iaf lite om kolsyra. Guinness och carling draught har någon slags patron i sig som ska skumma till det eller något sådant. Båda dom har väldigt lite kolsyra i sig och är inte alls goda tycker inte jag. Är det pga av patronen eller är dom bara svagt kolsyrade? Smakar så avslaget med så lite kolsyra. Är det många stouts som är sådana? I så fall står det något på flaskan så man kan försöka undvika just dom?

Undrar också vilket system som har bäst utbud i göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in