2008-01-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av överlägsen
I know darling, därför skrev jag variant, kanske skulle skrivit "av trappisttyp" istället?
Men riktigt gott var det i allafall, vet inte om den bryggs mera? Den gode Lars Schweitz hade alltid något nytt på G. Vet inte dock om värdshuset drivs av honom mera.

Gullet, så tror jag inte många tolkade det, men du är förlåten min son, ty du har gjort en pudel.

Det har varit lite turer fram och tillbaka med honom, lite konkurer mm. Har inte varit där nere på 10 år. Minns bara att man blev helförvirrad av alla sorter som var nytt då.
Citera
2008-01-20, 20:28
Medlem
OliTs avatar
Jag korkade upp en Rochefort 10 från 2006 igår, för att se hur lagringen går. Den har legat hos mig sedan oktober 06, så snart 1½ års lagring. Den smakade utmärkt och har tappat mycket av sin spritighet. Utan tvekan en av de absolut bästa ölen jag har smakat. Blir att prova av Slottskällans Imperial Stout 2006 som också har legat lika länge, någon dag snart.
Citera
2008-01-21, 03:39
Medlem
Nån mer än jag som har provat Forshem Ale? Det är ett litet lokalt öl-märke som bryggs av Kinnekulle Bryggeri på Kinnekulle i Västergötland. Det är ett gott men väldigt skumt öl med fruktig "kropp" med nyans av enbär (notera hur jag ansträngde mig för att låta som en riktig öl-nörd där).

Tillägg: Forshem Ale är så lokalt och exklusivt att det faktiskt endast finns på två krogar i Sverige (Stures Krog och Eddie's i Lidköping). Detta beror inte, som elaka personer utan koll på öl kanske vill påstå, på att ingen annan vill ha det, utan det beror helt enkelt på att tillverkarna vill ha det så.

http://www.ratebeer.com/beer/kinnekulle-forshem-ale/36588/
Senast redigerad av BananaJack 2008-01-21 kl. 03:46.
Citera
2008-01-21, 07:23
Medlem
Men den finns väl att köpa på bryggeriet? Råkar ha landställe i krokarna så det blir att testa den.
Citera
2008-01-21, 08:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
Men den finns väl att köpa på bryggeriet? Råkar ha landställe i krokarna så det blir att testa den.

Ska du köpa starköl på ett bryggeri?

Du vet att det ligger i Sverige va?
Citera
2008-01-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaJack
Nån mer än jag som har provat Forshem Ale? Det är ett litet lokalt öl-märke som bryggs av Kinnekulle Bryggeri på Kinnekulle i Västergötland. Det är ett gott men väldigt skumt öl med fruktig "kropp" med nyans av enbär (notera hur jag ansträngde mig för att låta som en riktig öl-nörd där).

Tillägg: Forshem Ale är så lokalt och exklusivt att det faktiskt endast finns på två krogar i Sverige (Stures Krog och Eddie's i Lidköping). Detta beror inte, som elaka personer utan koll på öl kanske vill påstå, på att ingen annan vill ha det, utan det beror helt enkelt på att tillverkarna vill ha det så.

http://www.ratebeer.com/beer/kinnekulle-forshem-ale/36588/

Finns det inte på det lokala systembolaget?
Jag vet att Bogesunds sorter enbart finns på systemet i Ulricehamn och då på de krogar där som tar in det.
Har ingen aning om vilka.

Vet att systemet kan ta in lokala sorter om dom vill.
Citera
2008-01-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Finns det inte på det lokala systembolaget?
Jag vet att Bogesunds sorter enbart finns på systemet i Ulricehamn och då på de krogar där som tar in det.
Har ingen aning om vilka.

Vet att systemet kan ta in lokala sorter om dom vill.
Nej tyvärr
Citera
2008-01-21, 15:03
Medlem
prominentens avatar
Jag smakade Forshems Ale i somras, en helt okej öl.

Vad gäller köp av småbryggeriers öl är det väl så att man kan privatimportera öl numera. Enligt samma regler som med utländska öl. Med det kruxet att svenska öl läggs på en extra importskatt(eller vad skatten kallas just i det läget) på vad var det....17%??
Jag kanske yrar....
Eller?
Citera
2008-01-26, 11:11
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompe de velo
Det var säkert Wisby. Ser ut såhär: http://www.ratebeer.com/beerimages/16974.jpg

Japp den är det! Helt underbar öl.
Citera
2008-01-27, 15:06
Medlem
Cineastens avatar
Jag testade ett höjdaröl igår - Närke Kaggen Stormaktsporter. Det är ett starkt öl på 10% bryggt i mycket liten skala, därav det höga priset. Ölet har vunnit ett flertal priser och ligger i topp på flera öllistor runtom i världen, bla Ratebeer. Strongt av ett så litet bryggeri i ett så litet land som Sverige att hamna i den absoluta toppen tycker jag.

Smaken är som porter brukar vara, dvs kraftfull med en tydlig smak av choklad och karamell (bland annat). M.a.o. ingenting man sitter och häller i sig. Jag kan tänka mig att den funkar bra till en chokladtårta eller kraftig bakelse.

Den är väl värd att testa men man bör inte vara för onykter när man dricker den (vilket jag var igår. Det resulterade i att jag åkte hem och spydde som ett svin ). Det funkar f.ö. alldeles utmärkt att vara två på en flaska om 25 cl.

Vill ni testa den finns den bla på Bishops Arms, Akkurat mfl pubar för riktiga ölnördar.
Citera
2008-01-28, 01:03
Medlem
shapers avatar
Jag har en Carnegie starkporter från 1988 hemma, kan jag dricka den? Fick flaskan av en släkting, vet inte hur den har förvarats men inte i någon källare i alla fall. Vill veta om jag borde korka upp den eller låta den stå. Nu står den svalt och relativt mörkt.
Citera
2008-01-28, 01:06
Medlem
coqs avatar
Första gången jag fick i mig lite jamaicanskt öl igår och fy satan vad gott det var. Inte alltför stark med en något vattnig och ljuvlig smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in