Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Själv knäckte jag en Påsk Alt under min semester.
Av vem och var bryggs detta?
Hur förhåller den sig till en äkta Düsseldorf-Alt?
Blev riktigt förtjust efter en resa dit i våras, men ölsorten verkar knappt existera utanför trakten (hittade till min glädje Diebels Alt på menyn på någon krog i Stralsund i sommar - men i verkligheten fanns den naturligtvis inte

).
Alt är en underbar öltyp. Till och med den lagerdrickande mannen, som avskyr små glas (dvs allt som är mindre än halvlitern) föll efter bara en kväll till föga och konstaterade att Alt i de typiska 2 decis glasen är något man väl kan dricka kontinuerligt.
(Rolig anekdot: i Düsseldorf verkar det bara vara på krogar som åtminstone delvis vänder sig till turister som det ens existerar "stora" öl. Och också på dem var det bara när vi definitivt var inprickade som turister och utlänningar (dvs servitören/trisen hörde oss diskutera sinsemellan) som frågan om "stor eller liten" ens ställdes...
Påstås att orsaken till de små glasen är att Alten inte har så långvarigt huvud (det lilla den nu har), och att lokalbefolkningen har smak nog att inte vilja sitta med fadd och ljummen öl i glasen.
Och med snabb tysk servicekultur så går det ju bra - där behöver man ju inte vara rädd att sitta en sekund med tomt glas.)