2009-07-22, 09:12
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Fan vad många öl á-la spendrups etc som dyker upp hr, håll er till alkoholforumet allena

Snöat in på Brooklyns IPA allt mer, mest för att det är vad ja dricker på stammishaket. annars körde jag igenom lite fler av mina rököl hemma. har dock kvar Smokehead Paradox.. värd att spara lite till?

Så du har Brooklyn IPA på stammishaket... Vilken lyx. Den är jävligt god.
Citera
2009-07-22, 09:22
Medlem
loomiss avatar
Själv knäckte jag en Påsk Alt under min semester. Jag tänkte när jag köpte några i påskas att de här, de sparar jag. Sen glömde jag nästan bort flaskorna som hade hamnat lite i skymundan i förrådet.
En fantastiskt god öl som blev godare ju längre jag sög på den. Doften var underbar. Jag har ett par kvar att njuta av som tur är.
Citera
2009-07-22, 13:48
Medlem
Aspsusas avatar
Var i Polen (mestadels) ett par veckor nyligen på bilsemester. Och lärde mig närapå dricka lager!

Den polska vanan att erbjuda "sok do pivo", dvs "saft till ölet" (egentligen stark sirap/koncentrat), gjorde mig plötsligt till en närapå normal öldrickare.

Den här polska egenheten är faktiskt intressant - förutom när det gäller Berliner Weisse så tror jag inte den existerar någon annanstans, någon som har mera observationer att tillägga? Några idéer om när och hur denna tradition uppstod? Och hur det kommer sig att den inte spritt sig utanför just Polen?

En intressant grej är att "pivo sokem" (stavning?) INTE är något som bara tonåringar eller damer dricker. Det verkar vara ett helt gångbart alternativ för alla åldersgrupper och kön.

En "pivo sokem" är alltså följande: ett par pump ur en jättelik flaska med hallonsaftkoncentrat i glaset, därefter ölen ovanpå. Ibland finns det också ingefärssirap som alternativ - fruktansvärt gott. En del blandar om en smula i glaset, andra sticker ett sugrör i och du får blanda eller icke-blanda själv.

Eftersom detta är så utbrett så verkar det ha haft en väldigt positiv effekt på kvaliteten på färdigblandade öl-drinkar. Ingefärsölet man kan köpa på burk eller flaska är väldigt gott, och under märket Redd's säljs ett par olika smaker, varav äpple är klart värt att släpa hem ett par burkar av.

Men bäst är såklart ett litet glas nyupphälld, fräsch hallon+Zywiec. Möjligen Tyskie om man vill ha mera kännbar beska.

(Mannen som i motsats till mig dricker öl sådär som vanligt folk var helt lyrisk över den polska portern.
Vi blev också glada av att se att det bryggs åtminstone två veteöl i Polen idag (Okocim & ett som heter Justus). Okocim avsmakades på stora torget i Gdansk, och det var ok, men litet "tyngre" än de stora tyska märkena. En flaska Justus står i vårt kylskåp just nu.
En rolig grej var också att vi i en pytte kiosk/livsmedelsaffär i gdanskförorten Oliwa hittade ukrainska Obolons veteöl, ett mycket gott sådant och roligt minne från förra årets ukrainska resa.)
Citera
2009-07-22, 19:16
Medlem
Trumpeters avatar
Har en kall blå chimay i glaset just nu. Mycket läskande.
Citera
2009-07-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Har en kall blå chimay i glaset just nu. Mycket läskande.
Att det är gott kan jag väl köpa, men inte är den väl läskande?
Citera
2009-07-22, 20:03
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
blabla
Är redan diskuterat om inte i denna tråden för inte så länge sen så i en annan på alkohol- och dryckforumet.

är Grenadine man blandar i, dricker fördelesvis med sugrör. Dels för att ölen är mer blask (förutom vissa lager som är mkt goda) etc etc.
sök på typ "öl och grenadine" i alkoforumet så får du långa utläggningar

men som du skriver så är det kul att även typ tuffa byggnadsarbetare dricker det, dock inget ja hyllar.

Funtar på att ta mig en Oude Gueze alt. min sista flaska Rogues Chocolate Stout ikväll. Eller gå på stort och ta någon av mina sparade samarbetsöl (Mikkeller, Stone och Alesmith eller Jolly P, Stone och Nogne)
Citera
2009-07-23, 00:02
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
är Grenadine man blandar i, dricker fördelesvis med sugrör.

Nixpix, inte grenadine, åtminstone i Polen, hallon- eller ingefärs- sirap.
(Skulle knappast stå "Hallon" (fast på polska) med stora bokstäver på flaskan om det var grenadine.)

Tack för söktipset, skall kolla.
Citera
2009-07-23, 00:08
Medlem
Nån som kan tipsa om något gott öl. Har nästan bara druckit blasket från Ica och Coop. Visst har man smakat på olika från systemet, men jag har inte varit så sugen på öl. Men det ska det bli ändrig på!
Citera
2009-07-23, 10:57
Medlem
Intressanta fenomen kan avläsas på detta forumet! Folk vill ogärna lägga ut pengar (25 kronor plus exempelvis) för lite exklusivare öl. Även om jag misstänker att samma personer med stor sannolikhet lägger ut 50 kr och mer för en flaska vin.

Aspsusa:
Vin- och öldrikar är ganska vanligt i syd- och östeuropa. Långt ifrån unikt för polen.

Pttn:
Citat:
kan någon tipsa om en öl som e som tex. fosters, san miquel osv. ljusa, lättdruckna och ljuvliga i solen?

Nils Oskars God Lager.
Citera
2009-07-23, 12:26
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Att det är gott kan jag väl köpa, men inte är den väl läskande?

Sänker man temperaturen några grader är den faktiskt uppfriskande och läskande. Åtminstone då den dricks. Någon långsiktig effekt är det naturligtvis inte.
Citera
2009-07-23, 13:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Själv knäckte jag en Påsk Alt under min semester.

Av vem och var bryggs detta?

Hur förhåller den sig till en äkta Düsseldorf-Alt?

Blev riktigt förtjust efter en resa dit i våras, men ölsorten verkar knappt existera utanför trakten (hittade till min glädje Diebels Alt på menyn på någon krog i Stralsund i sommar - men i verkligheten fanns den naturligtvis inte ).

Alt är en underbar öltyp. Till och med den lagerdrickande mannen, som avskyr små glas (dvs allt som är mindre än halvlitern) föll efter bara en kväll till föga och konstaterade att Alt i de typiska 2 decis glasen är något man väl kan dricka kontinuerligt.

(Rolig anekdot: i Düsseldorf verkar det bara vara på krogar som åtminstone delvis vänder sig till turister som det ens existerar "stora" öl. Och också på dem var det bara när vi definitivt var inprickade som turister och utlänningar (dvs servitören/trisen hörde oss diskutera sinsemellan) som frågan om "stor eller liten" ens ställdes...
Påstås att orsaken till de små glasen är att Alten inte har så långvarigt huvud (det lilla den nu har), och att lokalbefolkningen har smak nog att inte vilja sitta med fadd och ljummen öl i glasen.
Och med snabb tysk servicekultur så går det ju bra - där behöver man ju inte vara rädd att sitta en sekund med tomt glas.)
Citera
2009-07-23, 20:13
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikB
Nån som kan tipsa om något gott öl. Har nästan bara druckit blasket från Ica och Coop. Visst har man smakat på olika från systemet, men jag har inte varit så sugen på öl. Men det ska det bli ändrig på!

Westmalle Tripel
Ljusa aromatiska ale är perfekta på sommaren inte minst till mat och Westmalle är enligt mig den godaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in