2009-07-24, 08:37
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Av vem och var bryggs detta?

Hur förhåller den sig till en äkta Düsseldorf-Alt?

Blev riktigt förtjust efter en resa dit i våras, men ölsorten verkar knappt existera utanför trakten (hittade till min glädje Diebels Alt på menyn på någon krog i Stralsund i sommar - men i verkligheten fanns den naturligtvis inte ).

Alt är en underbar öltyp. Till och med den lagerdrickande mannen, som avskyr små glas (dvs allt som är mindre än halvlitern) föll efter bara en kväll till föga och konstaterade att Alt i de typiska 2 decis glasen är något man väl kan dricka kontinuerligt.

(Rolig anekdot: i Düsseldorf verkar det bara vara på krogar som åtminstone delvis vänder sig till turister som det ens existerar "stora" öl. Och också på dem var det bara när vi definitivt var inprickade som turister och utlänningar (dvs servitören/trisen hörde oss diskutera sinsemellan) som frågan om "stor eller liten" ens ställdes...
Påstås att orsaken till de små glasen är att Alten inte har så långvarigt huvud (det lilla den nu har), och att lokalbefolkningen har smak nog att inte vilja sitta med fadd och ljummen öl i glasen.
Och med snabb tysk servicekultur så går det ju bra - där behöver man ju inte vara rädd att sitta en sekund med tomt glas.)

Den bryggs av Sigtuna Brygghus.

Men hur den är jämfört med Düsseldorf-Alten vet jag faktiskt inte. Den enda Alt jag har testat är Rehnania Alt som bryggs av Krombacher. Om Påsk Alt egentligen är en Alt i ordets rätta bemärkelse är jag tveksam till. Brukar inte en Alt ha en förhållandevis liten beska, som Rehnania? Påsk Alt är rejält besk men inte överdrivet. Hur som helst är den god som fan.

Jag håller med, Alt är en trevlig öltyp som jag har fastnat för. Jag skulle inte ha något emot att SB tog in Diebels Alt eller Bolten Alt i sortimentet. Eller åtminstone så att de gick att beställa. Beskriv gärna hur en Diebels Alt smakar.

Anekdoten = !
Citera
2009-07-24, 09:20
Medlem
Kung Kisstanks avatar
På tal om Alt så ryktas det på diverse ölbloggar att Schlösser Alt skall komma in i Bolagets fasta sortiment i oktober.
Citera
2009-07-24, 12:27
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Den bryggs av Sigtuna Brygghus.

Men hur den är jämfört med Düsseldorf-Alten vet jag faktiskt inte. Den enda Alt jag har testat är Rehnania Alt som bryggs av Krombacher. Om Påsk Alt egentligen är en Alt i ordets rätta bemärkelse är jag tveksam till. Brukar inte en Alt ha en förhållandevis liten beska, som Rehnania? Påsk Alt är rejält besk men inte överdrivet. Hur som helst är den god som fan.

De flesta av de Alt jag drack i Düsseldorf hade en förhållandevis liten beska, men det varierade också en smula. Uerige (en av de trevligaste bryggeri-pubarna) hade en med såpass mycket beska att jag hellre drack Radler eller Weissbier. Andra var mer lättdruckna (jag smakade inte på alla, men nog en handfull olika i alla fall).

Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Jag håller med, Alt är en trevlig öltyp som jag har fastnat för. Jag skulle inte ha något emot att SB tog in Diebels Alt eller Bolten Alt i sortimentet. Eller åtminstone så att de gick att beställa. Beskriv gärna hur en Diebels Alt smakar.

Hmm. Diebels verkade vara det vanligaste "stora" märket i Düsseldorf (alltid på fat), och var ganska så neutral.
Nu minns jag inte Rhenania så väl, tror att jag smakat på den bara genom att läppja på mannens glas, men i jämförelse kunde man kanske säga att Diebels är fylligare?

Lyckliga ni om ni får en Alt i Bolagets sortiment - hittills har jag inte sett någon här på Alko.
Citera
2009-07-24, 14:42
Medlem
zepofans avatar
Jag har tipsat om den här förut, den kommer också från Sigtuna och finns i beställningssortinmentet. http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=83178&Butik=0&SokStrangar=%u00d6L%3 aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a% 3a
Citera
2009-07-26, 21:41
Medlem
H0nkens avatar
Jag är inte direkt någon connoisseur, även om jag har vett nog att uppskatta ett gott öl. För egen del blir det en hel del krusovice, av den ljusare sorten, som jag tycker är ett väldigt prisvärt öl. Vad tycker ni finsmakare om denna, bra eller anus?
Citera
2009-07-26, 21:54
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Jag är inte direkt någon connoisseur, även om jag har vett nog att uppskatta ett gott öl. För egen del blir det en hel del krusovice, av den ljusare sorten, som jag tycker är ett väldigt prisvärt öl. Vad tycker ni finsmakare om denna, bra eller anus?

Krusovice tycker jag bra om. Alla tjeckiska öl på bolaget håller hyfsat hög kvalitet och är prisvärda tycker jag, favoriten för mig är staropramen granat.
Annars har jag tips om en annan bra och prisvärd öl nämligen Mariestad prima lager, mycket bättre än den vanliga mariestad (som jag inte gillar). Har blivit en favorit nu i sommar.
Citera
2009-07-28, 01:26
Medlem
pttns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixZt0rm
Svensk starköl är en riktig go öl.

nej det är ju en riktig budget sörja!
Citera
2009-07-29, 01:57
Medlem
NixZt0rms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pttn
nej det är ju en riktig budget sörja!

Så sa man vid 14års ålder när man ej var tillräckligt erfaren av öl och dess smak.
Citera
2009-07-29, 03:49
Medlem
Kan någon ge tips på öl från microbryggerier? Har mer eller mindre sorterat ut de goda från andra hållet men ska man vara ärlig så är den enda goda ölen den öl som kommer från just microbryggerier som inte bryr sig om storpamparna utan vill brygga gott öl!
Citera
2009-07-29, 12:54
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Kan någon ge tips på öl från microbryggerier? Har mer eller mindre sorterat ut de goda från andra hållet men ska man vara ärlig så är den enda goda ölen den öl som kommer från just microbryggerier som inte bryr sig om storpamparna utan vill brygga gott öl!
Hantverksbryggeriet har nyligen kimmot in i systemets beställningssortiment, priset är kanske lite väl högt, men det är också bland det godaste Sverige har gjort i ölväg. Framförallt Bödeln (IPA) och Kosacken (Imperial stout), har du tur kan de finnas på din lokala pub.

Nynäshamn är annars bra grejer, mycket beska kännetecknar deras öler.
Personliga favoriter är Brännskär Brown ale samt Indianviken Pale ale.
Bedarö bitter är också en höjdare och finns på de allra flesta systembolag.

FInns en hel del trevliga amerikanska bryggerier, bor du i sthlm kan det vara värt att bege sig till Oliver Twist för att hitta dina egna favoriter.
Citera
2009-08-01, 03:11
Medlem
Köpte en spontanjäst öl idag, ska avnjutas imorgon.. någon som har erfarenheter utav den sortens öl?
Citera
2009-08-01, 04:25
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanimej
Köpte en spontanjäst öl idag, ska avnjutas imorgon.. någon som har erfarenheter utav den sortens öl?

Har druckit en del belgisk kriek-öl. Har aldrig riktigt fått smak för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in