2010-07-22, 00:20
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CochonSordide
Det är en äkta trappistöl. Är det bara för att den görs i Holland som du tycker det, eller?

Jag hade fel angående statusen som trappistöl, "La Trappe" har dock tidigare varit av med rättigheter att marknadsföra och märka ölet som trappistöl, som jag förstår baserades denna uteslutning på det faktum att ägarna av bryggeriet var för kommerisiella i sin drift och att munkarna spelat för liten roll. International Trappist Association har dock sedan 2005 åter tagit med bryggeriet i sin organisation.
Jag antar att det var denna tvist som jag hade i tankarna när jag skrev det tidigare inlägget.
Citera
2010-07-22, 12:25
Medlem
Drack en HY The Original super beer, en sk ölchampange, fantastiskt öl, brödigt, välbalanserat med en liten sötma, helt klart ett toppöl. Drack också Alesmith IPA och Oatgoop, två fantastiska öl de med, Alesmithen gillade jag bättre. Öldryckandet grumlades lite av lite Köstrizer, diverse vin, grappa och whisky, minnet är lite grumlat

För övrigt kan nämnas att San Miguel har fått till ett bra lager öl med sin Select och har en trevlig men inte särskilt märkvärdig weissbier
Citera
2010-07-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Brewdog skall tydligen ha gjort en ny monsteröl. En exklusiv öl som tydligen kommer att gå för runt 500 pund per flaska. Skall bli intressant att se vad det kan vara. Dock inget jag själv kommer att lägga pengar på.

Jag kollade in deras sida nu, det var inget man lekte med....
The end of history, 55%....
11 numrerade flaskor som är klädda med "roadkills". 7st ekorrar och 4 st hermeliner.
Ekorrflaskorna kostar 700£ (7 549,50:-) flaskan och herrmelinerna "bara" 500£ (5 392,50:-) + frakt

http://www.brewdog.com/blog-article.php?id=341
Citera
2010-07-22, 13:00
Medlem
Quorthons avatar
Ja, de verkar tycka om att provocera och bryta mot traditioner minst sagt. Fast korkade brittiska nykterhetslobbyister förtjänar inte att gå runt och vara glada.
Citera
2010-07-25, 15:42
Medlem
zepofans avatar
Sitter och suger på min sparade Alesmith IPA. Som fler har tyckt här så var den inte speciellt märkvärdig. God? Ja. Prisvärd? Definitivt inte! Det finns både lika bra och bättre för mindre pengar i så fall.
Citera
2010-07-25, 17:01
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Sitter och suger på min sparade Alesmith IPA. Som fler har tyckt här så var den inte speciellt märkvärdig. God? Ja. Prisvärd? Definitivt inte! Det finns både lika bra och bättre för mindre pengar i så fall.

Håller med, tydligen växer den än mer med tiden men tycker inte riktigt att den förtjänar sina hyllningskörer. Drack nyligen Haandbryggeriet Dubbel Dose (DIPA) när jag var i Oslo, även den en IPA med rejäl tillsats av jäst vilket ger den några extra år i utvecklingsfasen. men som den var nu var den inte alls så bra som jag hade hoppats.

På tal om Alesmith drack jag deras Speedway Stout igår, perfekt och underbart lätt (tunn) stout som ändå har massvis med smak (om än inte så komplexa) och var riktigt njutbar att dricka. Senare i sommar blir det att prova bryggeriets Horny Devil (Belgian strong ale) och deras barley wine Old Numbskull.
Citera
2010-07-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Håller med, tydligen växer den än mer med tiden men tycker inte riktigt att den förtjänar sina hyllningskörer. Drack nyligen Haandbryggeriet Dubbel Dose (DIPA) när jag var i Oslo, även den en IPA med rejäl tillsats av jäst vilket ger den några extra år i utvecklingsfasen. men som den var nu var den inte alls så bra som jag hade hoppats.

Öh va? IPA som växer med tiden? Utveckla gärna detta!
Senast redigerad av shing 2010-07-28 kl. 21:39.
Citera
2010-07-29, 01:22
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shing
Öh va? IPA som växer med tiden? Utveckla gärna detta!

Hade en diskussion med några om detta, exempelvis så var det Sierra Nevadas Celebration (eller om det var Anniversary) Ale som också utvecklades rätt bra med lagring över tid (något jag själv är lite tveksam till då den Celebration Ale'en jag öppnade häromveckan var rätt trist).

Jästen i Alesmithen ger ju både lite annan munkänsla samt bättre kolsyreutveckling vilket också är gynnsamt över tid då en buteljerad flaska annars hela tiden tappar lite kolsyra. Sen gillar väl vissa mer än andra estrigare smak, men likvärdigt för både Alesmith och Haandbryggeriets Dubbel Dose var att de hade 3-4 år kvar till bäst före datum medan en vanlig IPA väl brukar ligga runt ett år.

Sedan var forumleringen "växer..." lite felaktig, "utvecklas" kanske är lite bättre och kan betyda på gott och ont.
Citera
2010-07-29, 21:08
Medlem
Quorthons avatar
Nu är Brewdogs kollaboration med Mikkeller färdig. En Imperial India Pale Ale som är en blandning mellan Hardcore IPA och I beat you som sedan torrhumlats två gånger.
Citera
2010-07-30, 01:33
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Nu är Brewdogs kollaboration med Mikkeller färdig. En Imperial India Pale Ale som är en blandning mellan Hardcore IPA och I beat you som sedan torrhumlats två gånger.

Satt och snackade om den idag.. någon aning när den kommer börja skeppas ut?
Citera
2010-07-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Satt och snackade om den idag.. någon aning när den kommer börja skeppas ut?

Du kan köpa den här.
http://www.brewdog.com/product.php?id=58

Jag tror inte att den kommer på systembolaget.
Citera
2010-07-30, 14:31
Medlem
Quorthons avatar
Det är ganska dyrt med frakten om man bor utanför UK. Jag ska nog till Skottland i slutet av Augusti och eventuellt besöka min kompis som jobbar på bryggeriet så ska be han ta hem ett par flaskor åt mig i alla fall.

Oppigårds har börjat brygga Amarillo igen förresten. Om en månad kommer den finnas på fat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in