2013-11-10, 01:22
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Själv tycker jag Jaipur hör till Systemets bästa IPA - för att vara brittisk är den ovanligt amerikansk. Ser inte mycket ut för världen, ända tills första klunken rinner ner i strupen. Livsfarligt lättdrucken men förbannat god.

Double Chocolate Stout - jodå, riktig choklad används vid bryggningen - åker ner i korgen med jämna mellanrum. Jag brukar även köra med St Peters Cream Stout om jag riktar in mig på brittiska mörka saker. Ibland uppskattar jag en stout som inte är så jävla tung och alkoholstark och då är Youngs perfekt.

By the way, var det månne Stormaktsportern du drack på Bishops?

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Young's Double Chocolate Stout var faktiskt min inkörsport till porter/stoutvärlden.
Har blivit en stack med andra stouter efter det men den köps fortfarande emellanåt.

Thornbridge Jaipur IPA är helt okej som IPA.
Finns både bättre och sämre.
Personligen tycker jag att Brewdog Punk IPA är snäppet bättre.
Är det bara jag som trots min stora förkärlek till IPA (och då i synnerhet amerikansk IPA) tycker att Thornbridge är rätt trist? Habil förvisso men sett till toppnoter och eftersmak är den väldigt anonym.
Citera
2013-11-10, 07:54
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Är det bara jag som trots min stora förkärlek till IPA (och då i synnerhet amerikansk IPA) tycker att Thornbridge är rätt trist? Habil förvisso men sett till toppnoter och eftersmak är den väldigt anonym.
dito. den är ok. men inget jag köper. bra ipa för nybörjare i alla fall.
Citera
2013-11-10, 12:26
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Nu är jag ingen IPA-fanatiker så jag borde inte yttra mig om dom öht.
Den omtalade IPAn har jag bara testat en gång för något år sedan och då bara för att ha testat den och jag kan inte minnas att den var så dålig som IPA.
Men det var kanske så att jag hade tur och fick tag på ett ganska färskt exemplar.
Ska in till stan i början på nästa vecka. Så då får det bli en resa till bolaget och köpa en och testa på nytt.
Citera
2013-11-12, 18:14
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
dito. den är ok. men inget jag köper. bra ipa för nybörjare i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Nu är jag ingen IPA-fanatiker så jag borde inte yttra mig om dom öht.
Den omtalade IPAn har jag bara testat en gång för något år sedan och då bara för att ha testat den och jag kan inte minnas att den var så dålig som IPA.
Men det var kanske så att jag hade tur och fick tag på ett ganska färskt exemplar.
Ska in till stan i början på nästa vecka. Så då får det bli en resa till bolaget och köpa en och testa på nytt.
Jag skulle absolut inte säga att den är dålig, men i sin kategori är den absolut ett av de tråkigare alternativen.

På temat drack jag en Coronado Islander IPA i fredags. Måste säga att den står sig jäkligt väl sett till vad man betalar för den, riktigt trevlig på många sätt. Kanske lite kaotisk eftersmak men absolut inget direkt negativt.
Citera
2013-11-12, 18:50
Medlem
Känns som att Jaipur IPA skulle vara mer i fas med hantverksölsbranschen ifall den omklassades som en pale ale. Flera Amerikanska bryggerier brygger ju sina pale ale till en alkoholhalt på runt 6 procent vilket gör att Thornbridges version framstår som relativt tam i jämförelse med dom pjäser som dom Amerikanska mikrobryggarna kallar för IPA. Dock så skulle jag vilja hävda att Jaipur är en väldigt god pale ale i Amerikansk stil, och den är dessutom prisvärd i den kategorin, men den står sig slätt mot dom flesta IPA.
Citera
2013-11-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenderman
Känns som att Jaipur IPA skulle vara mer i fas med hantverksölsbranschen ifall den omklassades som en pale ale. Flera Amerikanska bryggerier brygger ju sina pale ale till en alkoholhalt på runt 6 procent vilket gör att Thornbridges version framstår som relativt tam i jämförelse med dom pjäser som dom Amerikanska mikrobryggarna kallar för IPA. Dock så skulle jag vilja hävda att Jaipur är en väldigt god pale ale i Amerikansk stil, och den är dessutom prisvärd i den kategorin, men den står sig slätt mot dom flesta IPA.

Om det är en IPA eller pale ale beror snarare på humlingen än på procenten. IPA har mer beska.
Citera
2013-11-12, 23:28
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:

Jag skulle inte sträcka mig så lång och säga att Thornbridge IPA är trist snarare solid i smak och doft men jämfört med Ballast Point Sculpin IPA och Goose Island IPA så är den relativt anonym. Nu var det länge sedan jag drack Thornbridge IPA men som jag minns det så är beskan i smaken medelstor, inslaget av citrusfrukt är ganska så tydlig i smaken.
Citera
2013-11-13, 06:14
Medlem
apan76s avatar
Någon som har testat Kallholmen levande dubbel IPA? Otroligt kraftfull smak och bland de bästa ölerna jag någonsin testat, går att beställa på bolaget om man är sugen
Citera
2013-11-13, 11:46
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan76
Någon som har testat Kallholmen levande dubbel IPA? Otroligt kraftfull smak och bland de bästa ölerna jag någonsin testat, går att beställa på bolaget om man är sugen

Tyckte den var rätt risig när jag testade den, tyvärr.
Kan inte minnas exakt vad det var då det var rätt många månader sedan, men jag vet att jag gav den lågt betyg.
Citera
2013-11-13, 14:36
Medlem
vet ej va man ska bidra med än att varna för att inte köpa thailands Leo öl.
den är billig. Ja.
men den är inte god.
Citera
2013-11-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronobergspolisen
vet ej va man ska bidra med än att varna för att inte köpa thailands Leo öl.
den är billig. Ja.
men den är inte god.

Tack.
Citera
2013-11-13, 17:00
Medlem
Både jag och min vän är lite ölnördar. Nu ska jag köpa present till honom och tänkte då köpa en skämt-present då vi brukar driva med varandra och liknande. Jag kollade efter Früli, men den fanns tyvärr inte kvar på Systembolaget.

Någon som har nått annat tips på öl som verkligen är anti-ölkännare? Ingen sketen lager utan någon rolig öl eller "öl" som i Frülis fall...

Om ingen kan komma på något, vad kan man då köpa som bra present?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in