2009-06-12, 21:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Denna fråga har säkert ställts hundratals gånger i tråden innan, man jag skulle vilja få lite tips på goda öl som finns att köpa på systemet.

Jag blev nyss 20 och kan äntligen njuta av friheten att köpa på systemet, men eftersom jag är så ung så har jag ingen koll alls på olika öl sorter och vad som skiljer dessa åt, jag skulle därför be om lite råd. Jag drack ett jävligt gott öl i Egypten som heter Sambuka, det kan jag dock inte hitta på systemet, om någon känner till detta öl finns det ett med liknande smak?

Vidare så dricker jag egentligen inte så mycket öl, bara nån gång till maten eller enstaka på krogen (sen är det mest stark cider eller sprit som gäller) eftersom jag inte gillar eftersmaken man får av de flesta "vanliga" öl som Carlsberg, prips blå etc. Så vad jag söker efter är ett öl med inte allt för dominerande eftersmak, och gärna ett sött öl (om det finns )

Tack på förhand!

Gå in på bolaget plocka på dig lite olika sorter gärna två o två och prova dig fram. På så vis upptäcker man många goda och privsvärda ölsorter.
Citera
2009-06-12, 22:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Gå in på bolaget plocka på dig lite olika sorter gärna två o två och prova dig fram. På så vis upptäcker man många goda och privsvärda ölsorter.
Jag kan hålla med under förutsättning att A: Det är en något större butik och B: Skippa ljus lager sortimentet, annars har du att göra till döddagar utan att hitta ett lite mer udda öl. Tips, prova en Westmalle eller en Brother Thelonious.
Citera
2009-06-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Håller som bäst på att dricka en Nils Oscar- Saison nu. Måste säga att det var en märklig öl. Väldigt lustig smak, doften tycker jag nästan påminner om en trappist. Den var som sagt väldigt märklig, har även en till flaska av den men den tänker jag lagra en längre tid för att se om den förändras något.

Hur gör man egentligen när man lagar öl, vad är bäst miljö för den? Går det bra att lägga den i vinkylen?

Bästa temperaturen är väl kring 15 grader, tror jag. Om de står eller ligger spelar ingen roll, även om man gärna kan lägga de med kork.
Citera
2009-06-12, 22:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
Bästa temperaturen är väl kring 15 grader, tror jag. Om de står eller ligger spelar ingen roll, även om man gärna kan lägga de med kork.
Någonstans har jag läst att man rekommenderar att lagra öl stående, varför minns jag inte. De sorter som innehåller jästfällning kan väl vara motiverat att ha stående men annars vet jag inte varför, som sagt.
Citera
2009-06-12, 22:45
Medlem
kingscanias avatar
Prova Pripps Blå pure, riktigt GOD öl!

Annars är en kyld Becks en omöjlighet att inte ÄLSKA!
Citera
2009-06-12, 23:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingscania
Prova Pripps Blå pure, riktigt GOD öl!

Annars är en kyld Becks en omöjlighet att inte ÄLSKA!
Pripps Blå Pure är ett skämt som inte har med öl att göra. Det är inte heller omöjligt att inte älska Becks.
Citera
2009-06-12, 23:14
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Pripps Blå Pure är ett skämt som inte har med öl att göra. Det är inte heller omöjligt att inte älska Becks.

Hehe, agree. Fast vafan är Pripps blå PURE, låter som något ännu sämre än den vanliga Pripps blå.
Citera
2009-06-12, 23:29
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Hehe, agree. Fast vafan är Pripps blå PURE, låter som något ännu sämre än den vanliga Pripps blå.

Är ett jävla lågkaloriöl som ingen vettig människa dricker.
Citera
2009-06-12, 23:38
Medlem
kingscanias avatar
Tycker dne är jävligt god i varje fall,man tycker ju olika!
Citera
2009-06-12, 23:49
Medlem
devilspawns avatar
Red stripe är den godaste ölen jag har druckit än så länge. http://sv.wikipedia.org/wiki/Red_Stripe
Någon annan som druckit den? Kanske kan komma med förslag på liknande öl?
Citera
2009-06-13, 00:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilspawn
Red stripe är den godaste ölen jag har druckit än så länge. http://sv.wikipedia.org/wiki/Red_Stripe
Någon annan som druckit den? Kanske kan komma med förslag på liknande öl?
Pick a choice!
http://www.systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=Av&SokKriteria=Ol:0:0::52:0: 0:9999:0:0:::::0:0:0:0:0:0::::::::::::::0:100:0::T rue:::&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&SokOrdin arieSort=True&SokVarugrupp=Ol&SokStrangar=LJUS+LAG ER:Alla+l%u00e4nder:Alla+storlekar:::Beska:Fylligh et:S%u00f6tma:
Citera
2009-06-13, 01:25
Medlem
Jullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Instämmer som fan om Pripps Blå, börjar dock nästan alltid hånle när jag tänker på den. Smakade Pripps blås folköl nyligen och tippade ut burken. Kan tillägga på min öl heder att jag inte hade köpt burken själv utan snarare hittat den i kylen och eftersom att jag var riktigt öl sugen så öppnar jag burken. Tar 2 klunkar och tippar sedan ut skiten i slasken. Som tröst fick jag dock en Jämtlands Postiljon sen

På tal om folköl så provade jag Jämtlands folköl idag. För att vara en folköl så var den faktiskt behaglig och god. Lär bli en av de få folköl jag handlar helt planerat och frivilligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in