2010-01-13, 23:19
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Sätter ni betyg efter IBU-skalan eller? Det verkar ju vara det enda som vissa tiittar på.

nädå, men med hög IBU så krävs det ett fint hantverk för att få bra balans på alla smaker etc. och som har påpekats återkommande gånger så är hög IBU inte lika med beskare än låg IBU. Tycker som sagt att torpedon och Chouffes double tripel IPA är bra mycket beska än många barley wines. men i dem (bw) är beskan mer för att ge touch på smakerna och typ sötman, alkoholstyrkan osv ölen redan har. typ "balanserare".

men i extrema IPOr är beskan snarare vad som eftersöks och göra ölen till en humlebomb och hålls därför inte efter lika mycket.

Därför är det intressant att smaka stouts med höga IBU då de ofta är rätt rejäla (inte nödvändigtvis beska) och man kan förstå lite hur ölen gjorts.
Citera
2010-01-14, 09:11
Medlem
Infernuss avatar
Då undrar jag vart Guinnuess Extra Drought hamnar på IBU skalan?
Citera
2010-01-14, 09:49
Medlem
prominentens avatar
Du menar Guinness Draught?

Enligt shbf:s öltypsdefinitioner 30-50. Jag skulle tro den lutar åt 30 och inte 50 då ölet är rätt svagt och inte särskilt beskt.
http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf

Man kan kika på http://www.bjcp.org också, amerikanska "Beer Judge Certification Program".

Citat:
Ursprungligen postat av Infernus
Då undrar jag vart Guinnuess Extra Drought hamnar på IBU skalan?
Citera
2010-01-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Du menar Guinness Draught?

Enligt shbf:s öltypsdefinitioner 30-50. Jag skulle tro den lutar åt 30 och inte 50 då ölet är rätt svagt och inte särskilt beskt.
http://shbf.se/documents/Oltypsdefinitioner.pdf

Man kan kika på http://www.bjcp.org också, amerikanska "Beer Judge Certification Program".

Jag var inne på Guinness hemsida, men där stog inget. Tror heller inte att den är särskilt besk, det är snarare den hårda rostningen av malten som förvirrar.
Citera
2010-01-14, 13:50
Medlem
mankers avatar
Varför ska alla bryggerier vara så fixerade vid olika specialcasks etc nu. Detta är iof lite old new men new news för mig.

från samuel adams kommer.

Citat:
Samuel Adams New World Tripel: Pale gold in color, this ale is big, flavorful and complex. A special Belgian yeast strain adds tropical fruit and spice notes to the crisp dry ale, while Saaz hops add a subtle herbal note. (~10% ABV)

Samuel Adams American Kriek: The intense black cherry character in this beer comes from Balaton cherries, which were discovered in Hungary and are now grown in Michigan. These special cherries are prized for their depth of flavor. The tartness from the cherries is balanced by a rich, malty character with toasted oak notes added from the barrel aging. (~7% ABV)

Samuel Adams Stony Brook Red: This unique brew defies traditional beer style definition. The rich, malty brew combines notes of tart fruit from the yeast with a toasty oak character from the barrel aging. The long dry finish is almost wine-like. This is a beer that is satisfying on its own and also pairs well with many foods such as braised or roasted meats, beef stews and strong salty cheeses. (~9% ABV)

Goose Island har ju de deras Heritage Series, etc etc.
Citera
2010-01-15, 00:29
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Brewdog Paradox
Väldigt rolig öl må jag säga. Finns i många varianter. Jag har druckit en Islay-variant och någon som jag inte vet. Jfr gärna med Flying Dog Gonzo Imperial Porter som är liknande men ännu ett strå vassare om du får tag på den någon gång.

God öl det där. Smakade mycket choklad. Skulle gärna köpa den fler gånger, men priset samt det faktum att den bara är tillfällig talar emot, tyvärr.
Citera
2010-01-16, 20:33
Medlem
LP-skivas avatar
Dipa

Drack tidigare idag en DIPA från Midtfyns Bryghus. Inköpt vid släppet i december. Efter att ha läst en del om humlemixen var ju självfallet förväntningarna skyhöga. Men vilket magplask. Bitterheten var ju helt slukad av en bastant maltighet. Visserligen inget ovanligt för typen men lite besviken blev man ju allt. Någon annan som testat och känner likadant?

Nu sitter jag med en Sierra Nevada Torpedo i stället och här får man ju i alla fall sin käftsmäll av beska...
Citera
2010-01-17, 05:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Brother Thelonious var mycket god. Den får samma betyg som La Trappe Tripel. Kanske finns det hopp för ale trots allt.
Citera
2010-01-17, 05:20
Medlem
Någon som ännu druckit Brew Dogs Tactical Nuclear Penguin?

Jag funtar på att beställa.. det skulle gå på ca 500kr för en 33cl flaska.

http://www.brewdog.com/tactical_nuclear_penguin.php

Jag anser att det är något jag måste uppleva. Jag drack Rouge beers XS old crustecean i höstas och den var smakrik.

Denna tror jag mer kommer vara som en mild whiskey med ölsmak..
Citera
2010-01-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanimej

Jag anser att det är något jag måste uppleva. Jag drack Rouge beers XS old crustecean i höstas och den var smakrik.

En stout på 32% tillverkad på en glassfabrik-nej tack.
Citera
2010-01-17, 11:55
Medlem
Aspsusas avatar
Skrev jag nånsin nånting om Schlenkerla Weizen? Tror inte det, alltså:

En märklig och litet motstridig upplevelse, men på det hela taget positivt. För att vara ett veteöl så har det otroligt mycket smak - och det är nyanser man inte normalt förknippar med veteöl.

Rökigheten är naturligtvis väldigt dominerande, men jag tycker att kombinationen med veteöl funkar bra. Min uppfattning om vanligt rököl är att det är mera intressant än gott, det här är både intressant och gott.
Kan också gott tänka att folk som finner vanliga veteöl alltför blaskiga och läsk-artade skulle gilla detta, förutom rökigheten känns det nog också litet humligare än de flesta veteöl (kanske det är röken som ger den effekten?).

Jag drack det till snaps och sill, vilket nog inte var det optimala. Från första klunken längtade jag efter en god gravad eller kallrökt lax till. Skulle jag vara skaldjursfantast så skulle antagligen det passa bra det också.
När man läser om det, och när man föreställer sig hur det skall smaka, så får man en bild av att detta öl kanske skulle passa bra till rökt fläsk, och kanske det gör det också. Men som sagt så var det snarare visioner av lax, kanske också sik- eller löjrom med smetana, som dök upp i mitt sinne direkt efter första klunken.

Definitivt värt att prova om tillfälle ges.
Citera
2010-01-17, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanimej

Den såg ju mycket spännande ut. Är priset du uppger vid beställning från Systembolaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in