Skrev jag nånsin nånting om
Schlenkerla Weizen? Tror inte det, alltså:
En märklig och litet motstridig upplevelse, men på det hela taget positivt. För att vara ett veteöl så har det otroligt mycket smak - och det är nyanser man inte normalt förknippar med veteöl.
Rökigheten är naturligtvis väldigt dominerande, men jag tycker att kombinationen med veteöl funkar bra. Min uppfattning om vanligt rököl är att det är mera intressant än gott, det här är både intressant och gott.
Kan också gott tänka att folk som finner vanliga veteöl alltför blaskiga och läsk-artade skulle gilla detta, förutom rökigheten känns det nog också litet humligare än de flesta veteöl (kanske det är röken som ger den effekten?).
Jag drack det till snaps och sill, vilket nog inte var det optimala. Från första klunken längtade jag efter en god gravad eller kallrökt lax till. Skulle jag vara skaldjursfantast så skulle antagligen det passa bra det också.
När man läser om det, och när man föreställer sig hur det skall smaka, så får man en bild av att detta öl kanske skulle passa bra till rökt fläsk, och kanske det gör det också. Men som sagt så var det snarare visioner av lax, kanske också sik- eller löjrom med smetana, som dök upp i mitt sinne direkt efter första klunken.
Definitivt värt att prova om tillfälle ges.