Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Jag blev nyss 20 och kan äntligen njuta av friheten att köpa på systemet, men eftersom jag är så ung så har jag ingen koll alls på olika öl sorter och vad som skiljer dessa åt, jag skulle därför be om lite råd. Jag drack ett jävligt gott öl i Egypten som heter Sambuka, det kan jag dock inte hitta på systemet, om någon känner till detta öl finns det ett med liknande smak?
Om du kan beskriva ölet litet närmare kanske någon kan hjälpa dig. Färg, kolsyra och skum, smak, etc.
(Sambuca är f.ö. en mycket god italiensk anislikör. Rekommenderar den klara, passar perfekt till espresso. Den som gillar lakrits mer än anis skall prova en svart Sambuca.)
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Vidare så dricker jag egentligen inte så mycket öl, bara nån gång till maten eller enstaka på krogen (sen är det mest stark cider eller sprit som gäller) eftersom jag inte gillar eftersmaken man får av de flesta "vanliga" öl som Carlsberg, prips blå etc. Så vad jag söker efter är ett öl med inte allt för dominerande eftersmak, och gärna ett sött öl (om det finns

)
Hmm - det låter litet som om du precis som jag inte var en vän av stark humlebeska. Säkraste stället att börja är kanske tyskt veteöl? Åtminstone Paulaner, Franziskaner, Erdinger och Weihenstephaner verkar finnas på bolaget.
Ett öl, som tyvärr inte verkar finnas på systemet, är det Belgiska honungsölet
Barbar. Mördande starkt, men mycket lättdrucket.
I Polen verkar det finnas ganska mycket "öl" som är smaksatt med olika frukter o. dyl ("Saft till ölet" är också ett stående inslag på menyerna på polska pubar). Mycket av dem är rena fjortis-limonaden, men en del är riktigt gott. Tyvärr hittar man dem nästan aldrig utanför Polen - nångång har jag sett ingefärsöl på Stockmann i Helsingfors.