2009-06-10, 01:43
Medlem
Notumlords avatar
Öl-nooben

Denna fråga har säkert ställts hundratals gånger i tråden innan, man jag skulle vilja få lite tips på goda öl som finns att köpa på systemet.

Jag blev nyss 20 och kan äntligen njuta av friheten att köpa på systemet, men eftersom jag är så ung så har jag ingen koll alls på olika öl sorter och vad som skiljer dessa åt, jag skulle därför be om lite råd. Jag drack ett jävligt gott öl i Egypten som heter Sambuka, det kan jag dock inte hitta på systemet, om någon känner till detta öl finns det ett med liknande smak?

Vidare så dricker jag egentligen inte så mycket öl, bara nån gång till maten eller enstaka på krogen (sen är det mest stark cider eller sprit som gäller) eftersom jag inte gillar eftersmaken man får av de flesta "vanliga" öl som Carlsberg, prips blå etc. Så vad jag söker efter är ett öl med inte allt för dominerande eftersmak, och gärna ett sött öl (om det finns )

Tack på förhand!
Citera
2009-06-10, 05:02
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Jag blev nyss 20 och kan äntligen njuta av friheten att köpa på systemet, men eftersom jag är så ung så har jag ingen koll alls på olika öl sorter och vad som skiljer dessa åt, jag skulle därför be om lite råd. Jag drack ett jävligt gott öl i Egypten som heter Sambuka, det kan jag dock inte hitta på systemet, om någon känner till detta öl finns det ett med liknande smak?

Om du kan beskriva ölet litet närmare kanske någon kan hjälpa dig. Färg, kolsyra och skum, smak, etc.
(Sambuca är f.ö. en mycket god italiensk anislikör. Rekommenderar den klara, passar perfekt till espresso. Den som gillar lakrits mer än anis skall prova en svart Sambuca.)

Citat:
Vidare så dricker jag egentligen inte så mycket öl, bara nån gång till maten eller enstaka på krogen (sen är det mest stark cider eller sprit som gäller) eftersom jag inte gillar eftersmaken man får av de flesta "vanliga" öl som Carlsberg, prips blå etc. Så vad jag söker efter är ett öl med inte allt för dominerande eftersmak, och gärna ett sött öl (om det finns )

Hmm - det låter litet som om du precis som jag inte var en vän av stark humlebeska. Säkraste stället att börja är kanske tyskt veteöl? Åtminstone Paulaner, Franziskaner, Erdinger och Weihenstephaner verkar finnas på bolaget.

Ett öl, som tyvärr inte verkar finnas på systemet, är det Belgiska honungsölet Barbar. Mördande starkt, men mycket lättdrucket.

I Polen verkar det finnas ganska mycket "öl" som är smaksatt med olika frukter o. dyl ("Saft till ölet" är också ett stående inslag på menyerna på polska pubar). Mycket av dem är rena fjortis-limonaden, men en del är riktigt gott. Tyvärr hittar man dem nästan aldrig utanför Polen - nångång har jag sett ingefärsöl på Stockmann i Helsingfors.
Citera
2009-06-10, 09:28
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Denna fråga har säkert ställts hundratals gånger i tråden innan, man jag skulle vilja få lite tips på goda öl som finns att köpa på systemet.

Tack på förhand!

Välkommen till en undebär värld

Det egyptiska ölet har jag tyvärr inte den blekaste om, är du säker på att det hette sambuka? det hette inte Sakara?
annars låter det ju som att du kanske skall testa en Kriek? ett spontanjäst öl som oftast är gjort med körsbär. Väldigt gott och sött, tycker jag i alla fall.

/H
Citera
2009-06-10, 10:36
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Belgiskt öl är ofta sött, testa en fruktig Kwak eller Westmalle Dubbel. Om du är på krogen och den finns kan jag rekommendera dig att beställa Dogfish Heads Midas Touch, öl sötad med honung och en smak som erinrar om Trocadero. Jag köpte den åt en vän med samma smakpreferenser som dina när vi var på Oliver Twist och hon föll pladask.
Citera
2009-06-10, 14:29
Medlem
Notumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Välkommen till en undebär värld

Det egyptiska ölet har jag tyvärr inte den blekaste om, är du säker på att det hette sambuka? det hette inte Sakara?
annars låter det ju som att du kanske skall testa en Kriek? ett spontanjäst öl som oftast är gjort med körsbär. Väldigt gott och sött, tycker jag i alla fall.

/H
Oj totalt hjärnsläpp, självklart menar jag Sakara, av någon anledningen blandade jag ihop det men den vidriga lakrits shotten jag blev påtvingad att smaka av ett par månader sedan. Men Sakara är det egyptiska ölet jag menade, minns att det hette nästan samma som staden vi bodde i närheten av (Sakala)
Citera
2009-06-10, 16:55
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

me likey Peroni... Testa!
Citera
2009-06-10, 17:00
Medlem
pirates avatar
Jag har de senaste gångerna testat Cobra från indien och måste säga att den sorten var väldigt god. Rik smak och lite tung i smaken oxå. Inte så bitter och ganska lättdrucken oxå.
Citera
2009-06-10, 17:39
Bannlyst
Ska' de' va' Mariesta'?
Citera
2009-06-11, 23:54
Medlem
Jullens avatar
Idag vart det iaf till att köpa en Nils Oscar- Saision, skulle inte förlåta mig själv om jag inte hann prova den. Sen vart det självklart ett gäng Oppigårds. Summer Ale och även en Single Hop Ale letade sig ner i vagnen. Bedarö bitter var längesen så givetvis fick en sånn flaska följa med + lite annat smått och gott.

Sen så har Jämtlands- president på 3,5 % kommit nu så det ska bli kul att prova en sånn under morgondagen
Citera
2009-06-12, 00:27
Medlem
Var på Bishops Arms på Folkungagatan i Stockholm, eftersom de har säsongsavslutning och massa spännande öl att köpa smakprover av. Jääävlar vad god Devine Rebel var, 12,1% och doftade av vitt vin och marsipan. Southern Tier Geminis doft övertrumfade dock Rebel, det var som att stoppa näsan i en fuktig jordmån omgiven av humle. Mums.
Citera
2009-06-12, 10:52
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
Var på Bishops Arms på Folkungagatan i Stockholm, eftersom de har säsongsavslutning och massa spännande öl att köpa smakprover av. Jääävlar vad god Devine Rebel var, 12,1% och doftade av vitt vin och marsipan. Southern Tier Geminis doft övertrumfade dock Rebel, det var som att stoppa näsan i en fuktig jordmån omgiven av humle. Mums.

Fan jag älskar dom! Den du har druckit har jag i och försig inte provat men jag har druckit Unearthly och Choklat, två riktigt fina öl! Ett bryggeri som verkligen vet hur man brygger!

Själv korkade jag upp min Amager XX Rated 2009 i helgen. Det var verkligen en Humle explotion med sina 23 OLIKA HUMLESORTER! När jag häller upp den i glaset så har ölen en ganska mörkröd, brun färg och är grumligt. Skummet är benvitt och ungefär två fingrar tjockt. Just själva smaken finns inte så mycket att säga om, det är en STOR humlebeska, och man kan känna lite smörkola. Ett solklart val för alla humlelovers!
Citera
2009-06-12, 20:31
Medlem
Jullens avatar
Håller som bäst på att dricka en Nils Oscar- Saison nu. Måste säga att det var en märklig öl. Väldigt lustig smak, doften tycker jag nästan påminner om en trappist. Den var som sagt väldigt märklig, har även en till flaska av den men den tänker jag lagra en längre tid för att se om den förändras något.

Hur gör man egentligen när man lagar öl, vad är bäst miljö för den? Går det bra att lägga den i vinkylen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in