Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Utbudet av "intressanta öl" i mataffären är väl relativt dåligt, iaf där jag bor. Hur det ligger till i större städer har jag ingen direkt koll på. Guinness och Bishops Finger brukar finnas och i bland någon tysk öl, typ Kaltenberg eller Löwenbräu. Kundunderlaget kan inte vara jättestort, det är inte många som vill betala 20 spänn för en folköl när det går att få två starköl för samma peng.
Var går nu gränsen igen för vad som får säljas i mataffärer i Sverige? Hur stark får en "folköl" vara?
I Finland är den 4.5 (eller 4.7 - minns inte riktigt).
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur ser ölkulturen ut i Finland? På bolaget finns ju inte mycket finsk öl, framförallt inget som jag vill kalla kvalitetsöl, eventuellt med undantag av Stallhagen. Jag har visserligen bara provat deras Oktoberfest och den var riktigt bra. Finns det några andra microbryggerier som gör bra öl?
Stallhagen är _åländsk_

, syns inte till så hemskt mycket här i H:fors. Råkade höra en intervju med deras bryggmästare?/VD? i radion för en månad sedan eller så - det verkade vara en verklig entusiast. (På deras hemsida så hittar man annars en riktigt intressant och detaljerad berättelse om hur bryggeriet kom till.)
Jag kan egentligen inte svara på frågan, då jag själv inte dricker lager-öl övht. Och det är ju nästan enbart det som produceras här - eller snarare så att om man inte besöker bryggeri-puben, så är det det enda man antagligen ser.
Också annars så är det så att det är lättare att hitta mikro-öl på puben än i affärer.
Inte riktigt ett mikro-bryggeri, utan en importör som också specialbeställer öl under eget namn är
Diamond Beer. Jag har smakat på några av deras "egna" belgiska öl, och nu när jag tittar på deras sida så inser jag att de är jävligt duktiga på att få ut sina produkter - min lilla K-butik (motsvarar ICA) i kvarteret har flera stycken av ffa deras tjeckiska och brittiska.
Sådär i allmänhet verkar tjeckiska mörka lager vara populära. Antingen Staropramen eller Velkopopovicky eller Budvar i mörk variant hittar man nästan överallt verkar det som. Sedan något år tillbaka verkar också en väldigt mild, litet svagare (3,8) mörk Litovel vinna popularitet.
Men mest är det ju de stora som råder, Koff, Lapin Kulta, Karhu, Karjala och Olvis olika öl.