2009-06-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Nää.. stackare..
Hur kan du vara så klantig?

bra fråga, det undrade jag me.

Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Du får pengarna tillbaka även om du har gått utanför Systembolagsporten när olyckan händer. Lite sent nu kanske, men nästa gång du väljer att göra samma grej så tycker jag att du ska gå tillbaka in. Lite osäker på hur jag vet det här, men jag har troligtvis läst det i tidningen Bolaget.

Säker på att det är sant är jag hur som helst.

ok, får man ha i minnet till nästa gång om det skulle hända vid inlastning i bilen eller liknande.
Citera
2009-06-05, 01:34
Medlem
Någon som stött på de Nya Zeeländska ölet Mac's Gold i Sverige? Eller någon annan sort från Mac's...

villa ha
Citera
2009-06-05, 03:18
Medlem
Novalines avatar
Egyptiska ölen Efes är ju riktigt fin. Synd att den inte går att få tag på här i Sverige.
Citera
2009-06-05, 03:33
Medlem
Aspsusas avatar
Efes är turkisk. Tillverkar på licens (eller var det buteljeras - minns inte) också i Tyskland

Hittas på några turk-krogar i Helsingfors, tycker mig också någon enstaka gång sett den i någon hypermarket (besöker sällan sådana).

Apropos på det: hur är det i Sverige, finns det alls några intressanta öl i mataffärer?
Citera
2009-06-05, 11:51
Medlem
zepofans avatar
Utbudet av "intressanta öl" i mataffären är väl relativt dåligt, iaf där jag bor. Hur det ligger till i större städer har jag ingen direkt koll på. Guinness och Bishops Finger brukar finnas och i bland någon tysk öl, typ Kaltenberg eller Löwenbräu. Kundunderlaget kan inte vara jättestort, det är inte många som vill betala 20 spänn för en folköl när det går att få två starköl för samma peng.
Hur ser ölkulturen ut i Finland? På bolaget finns ju inte mycket finsk öl, framförallt inget som jag vill kalla kvalitetsöl, eventuellt med undantag av Stallhagen. Jag har visserligen bara provat deras Oktoberfest och den var riktigt bra. Finns det några andra microbryggerier som gör bra öl?
Citera
2009-06-05, 13:26
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Utbudet av "intressanta öl" i mataffären är väl relativt dåligt, iaf där jag bor. Hur det ligger till i större städer har jag ingen direkt koll på. Guinness och Bishops Finger brukar finnas och i bland någon tysk öl, typ Kaltenberg eller Löwenbräu. Kundunderlaget kan inte vara jättestort, det är inte många som vill betala 20 spänn för en folköl när det går att få två starköl för samma peng.

Var går nu gränsen igen för vad som får säljas i mataffärer i Sverige? Hur stark får en "folköl" vara?

I Finland är den 4.5 (eller 4.7 - minns inte riktigt).

Citat:
Hur ser ölkulturen ut i Finland? På bolaget finns ju inte mycket finsk öl, framförallt inget som jag vill kalla kvalitetsöl, eventuellt med undantag av Stallhagen. Jag har visserligen bara provat deras Oktoberfest och den var riktigt bra. Finns det några andra microbryggerier som gör bra öl?

Stallhagen är _åländsk_ , syns inte till så hemskt mycket här i H:fors. Råkade höra en intervju med deras bryggmästare?/VD? i radion för en månad sedan eller så - det verkade vara en verklig entusiast. (På deras hemsida så hittar man annars en riktigt intressant och detaljerad berättelse om hur bryggeriet kom till.)

Jag kan egentligen inte svara på frågan, då jag själv inte dricker lager-öl övht. Och det är ju nästan enbart det som produceras här - eller snarare så att om man inte besöker bryggeri-puben, så är det det enda man antagligen ser.

Också annars så är det så att det är lättare att hitta mikro-öl på puben än i affärer.
Inte riktigt ett mikro-bryggeri, utan en importör som också specialbeställer öl under eget namn är Diamond Beer. Jag har smakat på några av deras "egna" belgiska öl, och nu när jag tittar på deras sida så inser jag att de är jävligt duktiga på att få ut sina produkter - min lilla K-butik (motsvarar ICA) i kvarteret har flera stycken av ffa deras tjeckiska och brittiska.

Sådär i allmänhet verkar tjeckiska mörka lager vara populära. Antingen Staropramen eller Velkopopovicky eller Budvar i mörk variant hittar man nästan överallt verkar det som. Sedan något år tillbaka verkar också en väldigt mild, litet svagare (3,8) mörk Litovel vinna popularitet.

Men mest är det ju de stora som råder, Koff, Lapin Kulta, Karhu, Karjala och Olvis olika öl.
Senast redigerad av Aspsusa 2009-06-05 kl. 13:41.
Citera
2009-06-05, 14:32
Medlem
zepofans avatar
OK, det är ju lite skillnad på hur stark öl som säljs i mataffärerna. Här i Sverige är det 3,5% som gäller, så om man gick upp till 4,5% (eller 4,7%) så tror jag att det skulle kunna påverka sortimentet betydligt.
Jag vet att Stallhagen är Åländskt, men jag räknar Åland till Finland
Hur ligger priserna på öl som tas in via importbutik? På svenska systembolaget ligger priset för en hyfsad ale på 50-70 kr/liter. Det kan vara lite intressant att höra hur det blir i verkligheten, om monopolet avskaffas i Sverige, när öl kan säljas i specialbutiker.
Citera
2009-06-05, 16:40
Medlem
prominentens avatar
Efes Pilsen finns på bolaget.
Citera
2009-06-06, 09:53
Medlem
Nickenyfiken99s avatar
Afrikans öl Tusker är rätt så god

Min favorit just nu är Newcastle, mmhm mörk öl
Citera
2009-06-06, 23:39
Medlem
Citat:
OK, det är ju lite skillnad på hur stark öl som säljs i mataffärerna. Här i Sverige är det 3,5% som gäller, så om man gick upp till 4,5% (eller 4,7%) så tror jag att det skulle kunna påverka sortimentet betydligt.

Håller med, bor själv i en mindre ort i Sverige där systemets ölutbud helt domineras av mediokra lageröl med olika namn.
Om man kunde få ut allt det till matbutikerna istället och enbart koncentrera sig på specialöl hos systemet så skulle det vara mycket trevligare att gå dit. Så ser det ju ut i Norge vet jag. (i Finland också?).

Dessutom skulle det nog gagna ölkulturen då folk som springer in på bolaget och ska ha en låda rött "och ett par öl" kanske passar på att testa en kvalitetsöl istället för tidigare nämnd standardlager...och blir frälsta
Citera
2009-06-07, 22:22
Medlem
mankers avatar
Hittade en gammal Sierra Nevada Anniversary Ale under min ölprovning jag ledde igår, känns dock som om den tappar väldigt mycket sedan i höstas?

Däremot blev torrhumlingen intressant, på gott och ont. Kan dock rekommendera det för "upplevelsen"
Citera
2009-06-09, 15:07
Medlem
Nanders avatar
Jag dricker gärna en Delirium Tremens om det ska drickas lite finare öl. Riktigt bra grejer, det.

En Nils Oscar dricks väl då och då också, mest bara för att det är lokalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in