2010-01-12, 13:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Torpeden har 85 IBU

Har Mean Manalishi 165? Drack en sådan i helgen också men upplevde inte den så besk. Det var gott öl men aldrig att jag upplevde det så beskt. Väldig välbalanserat.
Enligt Sierra Nevadas egen sida http://www.sierranevada.com/beers/torpedo.html så ligger Torpeden på 65 IBU, Big Foot ligger på 90, det är mig veterligen det beskaste jag provat.
Citera
2010-01-12, 13:15
Medlem
Citat:
Torpeden har 85 IBU

Har Mean Manalishi 165? Drack en sådan i helgen också men upplevde inte den så besk. Det var gott öl men aldrig att jag upplevde det så beskt. Väldig välbalanserat.

Du har så rätt angående Torpeden (även om jag trodde att den hade IBU på 70!?). Bara det att jag inte brukar handla fin-öl på bolaget så ofta. Jag dricker hellre på krog, om det inte är något speciellt som släpps. Hade missat att den finns på bolaget sen oktober. Torpeden är förövrigt en av de godaste ölen jag någonsin druckit. Det är den "enda" ölen som jag druckit 2 av på samma kväll på favorit-finöls-puben någonsin. Den kvällen är enda gången jag druckit den gudabenådade vätska när den var tillfällig gäst.

Såg nu att den finns på lokala bolaget. Blir att dra dit och köpa mig en flaska idag och onanera mina smaklökar till kvällen.

När det gäller Mean Malachi så står det "IBU: 165" på flaskan vad jag minns. Även om det står 168 här:
http://www.beertutor.com/beers/index.php?t=highest_ibu

Jag håller med dig om att den inte smakar så brutalbesk. Väldigt välbalanserad som sagt. Vad har du själv för favorit-IPA/DIPA:s som måste provas?
Citera
2010-01-12, 13:34
Medlem
Jag drack en Chimay röd i helgen och måste säga att jag tyckte den var förvånansvärt mycket sämre än både den blåa och den vita. Köper inte några fler sådana i fortsättningen. Hellre död än röd!
Citera
2010-01-12, 13:39
Medlem
mankers avatar
Håller med om Manalishis beskhet, riktigt god! Sen om det är den beskaste ölen jag druckit vet jag inte, på samma sätt som att Souther Tiers Un*Earthly är näst på tur på den listan.

Tycker exempelvis att både Torpedon och Houblon Chouffe Dobbelen IPA Belgian Triple (IBU 59) är bastanta dem med.

men som påpekat så är det en balansgång med vilka smaker och hur mycket av beskheten man vill släppa fram
Citera
2010-01-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Enligt Sierra Nevadas egen sida http://www.sierranevada.com/beers/torpedo.html så ligger Torpeden på 65 IBU, Big Foot ligger på 90, det är mig veterligen det beskaste jag provat.

Ber om ursäkt, var lite för snabb där. Hade starkt minne av att den var på 85, var ju inte inte så länge sedan vi hade den på tapeten. Big Foot drack jag i jul, en 08:a, helt fantastiskt öl.
Citera
2010-01-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Du har så rätt angående Torpeden (även om jag trodde att den hade IBU på 70!?). Bara det att jag inte brukar handla fin-öl på bolaget så ofta. Jag dricker hellre på krog, om det inte är något speciellt som släpps. Hade missat att den finns på bolaget sen oktober. Torpeden är förövrigt en av de godaste ölen jag någonsin druckit. Det är den "enda" ölen som jag druckit 2 av på samma kväll på favorit-finöls-puben någonsin. Den kvällen är enda gången jag druckit den gudabenådade vätska när den var tillfällig gäst.

Såg nu att den finns på lokala bolaget. Blir att dra dit och köpa mig en flaska idag och onanera mina smaklökar till kvällen.

När det gäller Mean Malachi så står det "IBU: 165" på flaskan vad jag minns. Även om det står 168 här:
http://www.beertutor.com/beers/index.php?t=highest_ibu

Jag håller med dig om att den inte smakar så brutalbesk. Väldigt välbalanserad som sagt. Vad har du själv för favorit-IPA/DIPA:s som måste provas?

Kollade på deras hemsida och det står 165 där okså, så vi får väl gå på det.
Personligen föredrar jag de mer klassiska IPA:na, för de amerikanska, jag tycker de är lite för maltiga och alkohlstarka. Däremot köper jag på mig de som kommer.
Favoriten är nog Fuller ESB, Twisted thistle och Ruddels County. Det är väl bara Twisted Thistel som räknas som IPA, men de andra är beskare. Anchor Liberty ale är god. Ett litet axplock
Citera
2010-01-12, 17:20
Medlem
Jag ska hem till en vän idag på siciliansk mat, då han har gener från området. Jag tänkte överaska med en liten ölprovning. Köpte på mig dessa:

Veteöl: Wisby Weisse, 5,2 %, 22kr
Ale: Saint Landelin Mythique, 7,5%,50kr
IPA: Sierra Nevada Torpedo, 7,2 %, 25kr
Stout: Slottskällans Imperial Stout, 9%, 29kr
Mörk Lager: Samichlaus,14% kr

Men slog omkull mig på cykeln på vägen hem så Wisby Weisse, Saint Landelin Mythique och Slottskällans Imperial Stout finns inte mer.
Citera
2010-01-12, 17:41
Medlem
Citat:
Kollade på deras hemsida och det står 165 där okså, så vi får väl gå på det.
Personligen föredrar jag de mer klassiska IPA:na, för de amerikanska, jag tycker de är lite för maltiga och alkohlstarka. Däremot köper jag på mig de som kommer.
Favoriten är nog Fuller ESB, Twisted thistle och Ruddels County. Det är väl bara Twisted Thistel som räknas som IPA, men de andra är beskare. Anchor Liberty ale är god. Ett litet axplock

Jag är tvärtom. Jag gillar när det smakar mycket och massor, och gärna med lite styrka också.
Sierra Nevada Torpedo, Bedarö Bitter, Titan IPA, Stone IPA, Flying Dog Double Pale Ale, Angel’s Share #2 IPA, Nøgne Ø India Pale Ale, Mikkeller Single Hop Amarillo IPA är alla favoriter på ett eller annat sätt.

Framför allt så måste jag lyfta fram Angel’s Share #2 IPA. Jag drack den förra veckan och det var en enorm överaskning. Len, mjuk, väldigt fruktig med en balanserad bäska. Köp den om du kommer över den någonstans. Du kommer gilla den!
http://www.ratebeer.com/beer/angels-share-2-ipa/114449/
Citera
2010-01-12, 19:30
Medlem
Quorthons avatar
Någon som vet om det finns något ställe i Sverige där man kan dricka La Rulles Triple? Eller om man kan ta hem den över nätet till ett billigare pris än det systembolaget erbjuder.
Citera
2010-01-12, 20:09
Medlem
mortlachs avatar
Citat:
Jag ska hem till en vän idag på siciliansk mat, då han har gener från området. Jag tänkte överaska med en liten ölprovning. Köpte på mig dessa:

Veteöl: Wisby Weisse, 5,2 %, 22kr
Ale: Saint Landelin Mythique, 7,5%,50kr
IPA: Sierra Nevada Torpedo, 7,2 %, 25kr
Stout: Slottskällans Imperial Stout, 9%, 29kr
Mörk Lager: Samichlaus,14% kr

Men slog omkull mig på cykeln på vägen hem så Wisby Weisse, Saint Landelin Mythique och Slottskällans Imperial Stout finns inte mer.

I mitt tycke kan det ha varit de två bästa som höll iallafall (om det är till någon tröst).
Citera
2010-01-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mortlach
I mitt tycke kan det ha varit de två bästa som höll iallafall (om det är till någon tröst).

Det håller jag med om. Hade Torpedon gått sönder hade jag avlidit!
Citera
2010-01-13, 11:46
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Det håller jag med om. Hade Torpedon gått sönder hade jag avlidit!
Ja, en hel veckopeng nästan... eller`?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in