Hejsan kamrater, här kommer en liten rapport om min och en god väns resa till Köpenhamn med tema öl.
Det första vi gjorde när vi hoppat av tåget var att checka in på hotellrummet. Efter en snabb vila stack vi söder ut med Ølbutikken som första mål. Mycket trevlig liten butik med många flaskor i kylskåpen. Köpte på mig en Brewdog Abstrakt AB:12, en del Amager (bla. Kåååd och den ocensurerade Lust

) samt lite annat smått och gott. Efter det stoppet gick vi tillbaks till rummet för att dumpa flaskorna och sedan sikta in oss på Khioskh.
Efter ca. en 20 minuters promenad nådde vi dagens andra mål som var Khioskh. De hade ett bra sortiment av Mikkeller, även en del av de "sällsyntare" flaskorna t.ex 1000 IBU och Mexas Ranger Tequila BA Edition. Här köpte jag bara Mikkeller, bla. 20, Årh Hvad, Yuzu Porter och Cream Ale. Tog med en Drink'in the Sun (mycket god) i handen som road beer medan vi traskade tillbaka till hotellet för att ännu en gång dumpa flaskor.
Efter en liten fruktstund och kartläsande på hotellet satte vi av mot Mikkeller + Friends på Stefansgade. Det blev en lång promenad och eftersom vi inte lyckades gå det raka och fina spåret vi tänkt tog det nog i alla fall en trekvart att gå men oj, vad det var värt det. Vi ställde oss vid disken och spanade på den gedigna listan av vad som fanns på fat. Tjejen i baren såg att vi inte kunde bestämma oss så hon frågade om det var några vi ville provsmaka innan vi valde. Provade här en Nørrebro Spontanale (3/5), Mexas Ranger (4/5), I Hardcore You (5/5) och en Big Worster Chardonnay Edition (5/5). Överlag en mycket trevlig inrättning och känns som ett måste när man besöker Köpenhamn!
Efter en timme eller två reste vi oss upp från våra platser och gick in till bottleshopen. Här snackar vi bra ölutbud alltså. Köpte på mig mycket Mikkeller här med, bla. hela Beer Geek-serien och ett tjusigt litet 20cl-glas. Här hände även ett magiskt ögonblick.
Såg att ett par pallar med Westvleteren-loggan tryckt på i ett hörn. Kollade runt lite och upptäckte att det bara var 8or och 10or i dem. Synd tänkte jag, hade varit kul att få tag på en 12:a, och kollade vidare i kylskåpen. Till stor glädje och förvåning upptäckte jag då att nästan längst ner i en av kylarna stod ett par flaskor med gula kapsyler som jag kände igen. Norpade åt mig en direkt och fick betala det ganska så humana priset 150 DKK för en flaska Westvleteren 12. Ska spara den flaskan tills jag gifter mig har jag tänkt (får gifta mig ung om inte bäst före datum ska passera

). Gick sedan som på moln tillbaks till hotellet. Coolt, fantastiskt och ball!
Drog vidare ner på stan för att käka burgare till kvällsmat och sedan gick vi och la oss, mycket nöjda med dagen.
Dag 2 av resan var en söndag så det var inte jättemycket öppet. Tog en kall Tuborg, gick längst med vattnet till Havsefruen och kände mig riktigt dansk. Återvände till hotellet där vi hade ställt våra väskor för att sedan bära en väldigt tung och välfylld sportbag till stationen och sedan åkte vi hem igen.
Sammanfattningsvis kan jag säga att resan var mycket lyckad. Köpenhamn är en väldigt fin stad med en god ölkultur. Hoppas det var rolig läsning! Ledsen för megapost.