2013-06-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Ja Orval är kalasgod!
Synd bara att den ska skumma så förbannat.

Westmalle dubbel tycker jag är lite för spretig så mina ska jag låta lugna ner sig i några år.

Leffe Bruin har jag inte provat ännu så hur var den?

Leffe Brun är ju AB-Inbevs produkt vilket talar för sig själv tycker jag....

Helt ok men inte mer. Det mesta belgiska ölen är bättre. Westmalle Dubbel är t ex ljusår bättre.
Citera
2013-06-21, 20:18
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Borde inte Pilsner Urquell passa rätt bra till sillen?

Lite trevlig beska, eller blir det lite för mycket mot sillens salthet...?
Bara jag som tycker att öl och sill är en äcklig kombo? Dricker helst vatten eller möjligtvis citronvatten till sill.

Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Att en öl ingår i ett större "stall" av öler måste väl inte vara negativt? Det gör ju att exportmöjligheterna blir större och marknadsföringen bättre. Dock självklart negativt om AB-Inbevs skulle ha inverkar på produkten, men det tror jag knappast.

Däremot håller jag helt med om att det finns många andra belgiska öl som förtjänar marknadsföring/exportstöd mer än vad Leffe gör.
Citera
2013-06-21, 23:17
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Glad midsommar på er, vad dricks det för gott idag?
Har testat två för mig nya ölsorter under kvällen:

Först ut var St. Bernardus Prior 8. Mycket god belgisk dubbel. Mörk, fruktig och lite "nötig" (i brist på bättre beskrivande adjektiv). Kände mig hela tiden frestad att ta en sipp till och snart nog var glaset tomt. Rekommenderas till alla som gillar öl i den här stilen.
5/5

Kvällens andra öl var något så ovanligt som en tysk IPA, nämligen Crew IPA från München. Fruktig och mycket besk, helt i enlighet med "modern ölkultur". Men på något sätt tyckte jag att den hade en lite skum bismak och den var inte lika "frisk" som andra Ipor jag testat. Kul med lite nytt blod i den annars så traditionella bayerska ölscenen, men jag måste säga att de är bättre på att brygga pils och veteöl...
3/5
Citera
2013-06-22, 00:07
Medlem
Blev sex stycken Beervana, en styck 1200 Meter Djupt, en Napa Smith West Coast Ipa samt en Baltic Stout och när det var slut så dracks det mest "fulöl" som övriga gäster hade tagit med.
Citera
2013-06-22, 00:44
Medlem
lugna ner digs avatar
Har köpt bl.a. Mikkeller/Three Floyds BooGoop, Green Flash Barley Wine men hittar ingen datum märkning på dom.. Hur listar man ut detta?

edit: hittade på green flash
Senast redigerad av lugna ner dig 2013-06-22 kl. 00:54.
Citera
2013-06-22, 02:23
Medlem
gato12s avatar
Dricker en Sleepy Bulldog som folköl (3.5%) och njaa, saknar det riktiga bettet.
Citera
2013-06-22, 18:14
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Helt ok men inte mer. Det mesta belgiska ölen är bättre. Westmalle Dubbel är t ex ljusår bättre.

Ja då kan den inte vara någon höjdare då jag inte är särskilt imponerad av Westmalle Dubbel heller.
Citera
2013-06-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Att en öl ingår i ett större "stall" av öler måste väl inte vara negativt? Det gör ju att exportmöjligheterna blir större och marknadsföringen bättre. Dock självklart negativt om AB-Inbevs skulle ha inverkar på produkten, men det tror jag knappast.

Däremot håller jag helt med om att det finns många andra belgiska öl som förtjänar marknadsföring/exportstöd mer än vad Leffe gör.

AB-Inbev producerar ju ölen själva så det påverkar produkten i största möjliga utsträckning. Det är ju inte som att Carlsberg importerar öl ifrån Brooklyn Brewery direkt. Inte alls samma sak.
Citera
2013-06-22, 22:59
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
AB-Inbev producerar ju ölen själva så det påverkar produkten i största möjliga utsträckning. Det är ju inte som att Carlsberg importerar öl ifrån Brooklyn Brewery direkt. Inte alls samma sak.
De kanske äger bryggerierna men det betyder ju inte att de detaljstyr recepten eller bryggningsmetoderna. Det är ju inte så att de har en fabrik som tillverkar samtliga av deras 200+ öler. Däremot kan det väl självklart finnas enstaka fall där en öl blivit sämre efter att ha köpts upp av dem. Men jag känner åtminstone inte till något sådant exempel. Gör du?
Citera
2013-06-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
De kanske äger bryggerierna men det betyder ju inte att de detaljstyr recepten eller bryggningsmetoderna. Det är ju inte så att de har en fabrik som tillverkar samtliga av deras 200+ öler. Däremot kan det väl självklart finnas enstaka fall där en öl blivit sämre efter att ha köpts upp av dem. Men jag känner åtminstone inte till något sådant exempel. Gör du?

Om de inte detaljstyr bryggmetoderna vem är det då som gör det? Det är ju som att säga att Carlsberg i USA får lov att göra vilken öl dom vill och att Carlsberg Danmark inte lägger sig i. Så är det ju inte. Carlsberg i Danmark har ju bestämt hur Carlsberg i hela världen ska smaka. Sedan har dom ju massvis av bryggerier runt om i världens för att det är enklare än att transportera ölen över hela världen. Men det betyder ju inte att varje land själva får bestämma hur Carlsberg ska smaka. Likadant med Mc Donalds. Smakar ju i princip likadant oavsett var i världen du äter det.
Citera
2013-06-23, 00:26
Medlem
gato12s avatar
Sänker en Hobgoblin, folköl. Rätt smaskig faktiskt, fin färg.
Citera
2013-06-23, 07:48
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Om de inte detaljstyr bryggmetoderna vem är det då som gör det? Det är ju som att säga att Carlsberg i USA får lov att göra vilken öl dom vill och att Carlsberg Danmark inte lägger sig i. Så är det ju inte. Carlsberg i Danmark har ju bestämt hur Carlsberg i hela världen ska smaka. Sedan har dom ju massvis av bryggerier runt om i världens för att det är enklare än att transportera ölen över hela världen. Men det betyder ju inte att varje land själva får bestämma hur Carlsberg ska smaka. Likadant med Mc Donalds. Smakar ju i princip likadant oavsett var i världen du äter det.
Ditt exempel är ju helt åt helvete! Carlsberg är ett enskilt ölmärke som bryggs på licens i andra länder och då smakar det ju i regel nästan likadant.

AB-Inbev är inte ett ölmärke eller bryggeri utan helt enkelt ett affärskonglomerat som äger massor med bryggerier och marknadsför/exporterar deras produkter. En väsentlig skillnad!

Vi kan ta det klassiska tyska ölet Hasseröder som exempel. Grundades 1872 och blev snabbt populärt. Var under DDR-tiden ett mycket omtyckt öl i Östtyskland (är fortfarande) och efter murens fall nådde man även framgång på den västtyska marknanden. 2002 köptes man upp av AB-Inbev men ölet är fortfarande detsamma.

Enligt din teori så skulle ölet alltså på något magiskt sätt ha blivit sämre från 2002 och framåt, vilket miljoner av tyska öldrickare inte håller med om! Självklart smakar det inte som på 1800-talet men jag törs lova att skillnaden mellan 1990- och 2013-års Hasseröder är minimal, alternativt icke-existerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in