2013-02-19, 09:43
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hur fan har det gått till? Säljs det med klostrets tillstånd? Skitsamma egentligen, men importören lär ju bli svartlistad. Och hur fan har jag missat detta? Jag har väl vart för insnöad på vin antar jag. Synd att de fick bryta giftpacken, hade varit kul att få lite glas också.

Hur sker släppet? Webblansering med 4-flaskorskvot antar jag?

Edit: Nu har jag läst bloggen som länkades så nu förstår jag hur detta gick till. Kan dock fortfarande inte förstå hur jag har missat det.
läste du inte länken?
klostret behöver pengar för att göra en omfattande renovering, alltså säljs denna giftpack med deras tillåtelse och det är absolut en engångsföreteelse. som jag fattat det så har de inte velat att man bryter förpackningen, men som det är i sverige så gav de antagligen med sig och tillät det. det var just därför det in i det sista inte var säkert att det skulle säljas via bolaget utan bara via pubar.

2013-03-07 Weblansering
11783 Westvleteren 12 Belgien 330 125,00 1500
11797 Engelszell Gregorius Trappistenbier Österrike 330 75,00 400

du får även chans att köpa det senaste tillskott av trappistöl på marknaden.
Citera
2013-02-19, 12:24
Medlem
Quorthons avatar
Jag tycker i alla fall att Rochefort 10 är godare än Bernadusen, men har ej smakat Westvleteren. Blir väl att köpa på sig en flaska. Försöker hålla mitt trappistdrickande på en låg nivå då jag helst inte vill stödja kristen verksamhet.
Citera
2013-02-19, 13:01
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har inte haft förmånen att få smaka Westvleteren men St Bernardus Abt 12 skall tydligen vara väldigt snarlik. Westvleterens öl bryggdes av St Bernardus innan de "tog hem " tillverkningen till sitt eget kloster.

De är väldigt snarlika. I mitt tycke är både Westvleteren 12 och St Bernardus Abt 12 godare än Rochefort 10. Den sistnämnda blir dock riktigt bra efter några års lagring.
Citera
2013-02-19, 18:44
Medlem
Är inget större fan av trappistöl eller belgoöl över lag, slinker väl ner nån trippel eller quad då och då. När det gäller belgare föredrar jag nog gueuze/lambic men det är heller ingen favorit.

När vi ändå snackar mars-släppet så är bourbon barrel aged rasputin ett givet köp, blir inte mycket bättre än så, blir nog en yeti också.

Hoppas någon importör lyckas plocka in något lite mer ovanligt (i Sverige) amerikaskt bryggeri snart, typ Cigar City, Three Floyds, Firestone Walker eller liknande.
Citera
2013-02-19, 20:44
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
läste du inte länken?
klostret behöver pengar för att göra en omfattande renovering, alltså säljs denna giftpack med deras tillåtelse och det är absolut en engångsföreteelse. som jag fattat det så har de inte velat att man bryter förpackningen, men som det är i sverige så gav de antagligen med sig och tillät det. det var just därför det in i det sista inte var säkert att det skulle säljas via bolaget utan bara via pubar.

2013-03-07 Weblansering
11783 Westvleteren 12 Belgien 330 125,00 1500
11797 Engelszell Gregorius Trappistenbier Österrike 330 75,00 400

du får även chans att köpa det senaste tillskott av trappistöl på marknaden.

Jo, jag gjorde det sen så nu förstår jag. Tack för infon. Fan, jag som har massa vin på inköpslistan. Varför kommer detta just nu? Dumt.
Citera
2013-02-19, 23:10
Medlem
Fixiebikes avatar
Lite sent påkommen recension men det skadar aldrig att fylla på med förstahandsempiriska data: Nebuchadnezzar gjorde mig i alla fall inte besviken. Förvånansvärt balanserad och lite lagom sprallig i både smak och kropp. Bland det bättre jag druckit i år.

Mer behöver jag inte säga känner jag då denna bira är ganska söndertjatad (med rätta förvisso).
Citera
2013-02-20, 00:32
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Lite sent påkommen recension men det skadar aldrig att fylla på med förstahandsempiriska data: Nebuchadnezzar gjorde mig i alla fall inte besviken. Förvånansvärt balanserad och lite lagom sprallig i både smak och kropp. Bland det bättre jag druckit i år.

Mer behöver jag inte säga känner jag då denna bira är ganska söndertjatad (med rätta förvisso).
Jag drack min ena flaska Nebu igår och tycker den var himla smarrig. En riktig humlebomb.
Citera
2013-02-20, 09:43
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag drack min ena flaska Nebu igår och tycker den var himla smarrig. En riktig humlebomb.
Det är ju inte för inte man blir lite sugen på att testa Törst. Jag är en liten sucker för både Amarillo och Citra.
Citera
2013-02-20, 14:40
Medlem
Quorthons avatar
Det verkar finnas två läger när det gäller den. De som tycker det är en perfekt och välbalanserad dubbel-IPA och de (dit jag hör) som tycker att den saknar balans mellan de olika humlegivorna och att den skulle vart lite sötare för att kännas som en dubbel-IPA snarare än en vanlig IPA. På 8,5% tycker jag också att den ligger i gränslandet med de kvaliteter den uppvisar. Utseendet tycker jag är dess främsta styrka. Får mig att tänka på en dimmig soluppgång.
Citera
2013-02-20, 15:44
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Det verkar finnas två läger när det gäller den. De som tycker det är en perfekt och välbalanserad dubbel-IPA och de (dit jag hör) som tycker att den saknar balans mellan de olika humlegivorna och att den skulle vart lite sötare för att kännas som en dubbel-IPA snarare än en vanlig IPA. På 8,5% tycker jag också att den ligger i gränslandet med de kvaliteter den uppvisar. Utseendet tycker jag är dess främsta styrka. Får mig att tänka på en dimmig soluppgång.
hänger i ditt läger, alldeles för klen och "osöt" eftersmak, för att vara en dipa.
låter ju som om man tycker den är kass, så är absolut inte fallet...men men.
Citera
2013-02-20, 17:07
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
hänger i ditt läger, alldeles för klen och "osöt" eftersmak, för att vara en dipa.
låter ju som om man tycker den är kass, så är absolut inte fallet...men men.
I sin kategori är den inte i toppklass. Den följer (som ni påpekar) inte ens de av allmänheten antagna riktlinjerna för en DIPA, men det är irrelevant egentligen. Mig gör det verkligen ingenting att den är i avsaknad av sötma.

Det blir Törst i afton i alla fall.
Citera
2013-02-20, 18:29
Medlem
Caparzos avatar
Visst, det är säkert bra öl, det är ett mikrobryggeri etc, men ändå, är inte nästan 40 spänn något högt för Nebu? Vad motiverar det höga priset? Hög efterfrågan grundad i att han vann pris och därmed fick massiv publicitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in