2013-06-23, 12:12
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ditt exempel är ju helt åt helvete! Carlsberg är ett enskilt ölmärke som bryggs på licens i andra länder och då smakar det ju i regel nästan likadant.

AB-Inbev är inte ett ölmärke eller bryggeri utan helt enkelt ett affärskonglomerat som äger massor med bryggerier och marknadsför/exporterar deras produkter. En väsentlig skillnad!

Vi kan ta det klassiska tyska ölet Hasseröder som exempel. Grundades 1872 och blev snabbt populärt. Var under DDR-tiden ett mycket omtyckt öl i Östtyskland (är fortfarande) och efter murens fall nådde man även framgång på den västtyska marknanden. 2002 köptes man upp av AB-Inbev men ölet är fortfarande detsamma.

Enligt din teori så skulle ölet alltså på något magiskt sätt ha blivit sämre från 2002 och framåt, vilket miljoner av tyska öldrickare inte håller med om! Självklart smakar det inte som på 1800-talet men jag törs lova att skillnaden mellan 1990- och 2013-års Hasseröder är minimal, alternativt icke-existerande.
när en jätte köper upp ett mindre bryggeri så kan de gå in i själva bryggeriet och förändra vissa grejer och/eller styra om inköpen av ingredienser, detta kan ju påverka smaken.

det är som i alla andra branscher, en jätte köper upp ett mindre bolag, det första de gör är att ändra rutiner och tillverkning, helst ska de inte påverka produkten, men ofta blir det så ändå.

nu vet jag inte om så är fallet, men en skillnad iom ab-inbev är ju inte omöjligt.
Citera
2013-06-23, 14:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
när en jätte köper upp ett mindre bryggeri så kan de gå in i själva bryggeriet och förändra vissa grejer och/eller styra om inköpen av ingredienser, detta kan ju påverka smaken.

det är som i alla andra branscher, en jätte köper upp ett mindre bolag, det första de gör är att ändra rutiner och tillverkning, helst ska de inte påverka produkten, men ofta blir det så ändå.

nu vet jag inte om så är fallet, men en skillnad iom ab-inbev är ju inte omöjligt.
Självklart är detta sant, och som jag skrev i en tidigare post så finns det säkert några fall där ab-inbevs övertagande påverkat produkten negativt. Men de har som sagt över 200 olika märken i sitt "stall" och många av dem håller helt klart god kvalitet. Det jag vänder mig emot är antagandet att alla produkter automatiskt skulle vara dåliga bara för att de säljs under ab-inbevs flagg.
Citera
2013-06-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Självklart är detta sant, och som jag skrev i en tidigare post så finns det säkert några fall där ab-inbevs övertagande påverkat produkten negativt. Men de har som sagt över 200 olika märken i sitt "stall" och många av dem håller helt klart god kvalitet. Det jag vänder mig emot är antagandet att alla produkter automatiskt skulle vara dåliga bara för att de säljs under ab-inbevs flagg.

Dåliga har jag aldrig påstått. Alla jättar är oftast väldigt måna om att producera öl fri ifrån bismaker och defekter. Leffe är inte dålig eller defekt. Bara väldigt tråkig och ointressant, finns hur mkt som helst som är mer spännande och "bättre".
Citera
2013-06-24, 11:35
Medlem
keften-madss avatar
Hejsan kamrater, här kommer en liten rapport om min och en god väns resa till Köpenhamn med tema öl.

Det första vi gjorde när vi hoppat av tåget var att checka in på hotellrummet. Efter en snabb vila stack vi söder ut med Ølbutikken som första mål. Mycket trevlig liten butik med många flaskor i kylskåpen. Köpte på mig en Brewdog Abstrakt AB:12, en del Amager (bla. Kåååd och den ocensurerade Lust ) samt lite annat smått och gott. Efter det stoppet gick vi tillbaks till rummet för att dumpa flaskorna och sedan sikta in oss på Khioskh.

Efter ca. en 20 minuters promenad nådde vi dagens andra mål som var Khioskh. De hade ett bra sortiment av Mikkeller, även en del av de "sällsyntare" flaskorna t.ex 1000 IBU och Mexas Ranger Tequila BA Edition. Här köpte jag bara Mikkeller, bla. 20, Årh Hvad, Yuzu Porter och Cream Ale. Tog med en Drink'in the Sun (mycket god) i handen som road beer medan vi traskade tillbaka till hotellet för att ännu en gång dumpa flaskor.

Efter en liten fruktstund och kartläsande på hotellet satte vi av mot Mikkeller + Friends på Stefansgade. Det blev en lång promenad och eftersom vi inte lyckades gå det raka och fina spåret vi tänkt tog det nog i alla fall en trekvart att gå men oj, vad det var värt det. Vi ställde oss vid disken och spanade på den gedigna listan av vad som fanns på fat. Tjejen i baren såg att vi inte kunde bestämma oss så hon frågade om det var några vi ville provsmaka innan vi valde. Provade här en Nørrebro Spontanale (3/5), Mexas Ranger (4/5), I Hardcore You (5/5) och en Big Worster Chardonnay Edition (5/5). Överlag en mycket trevlig inrättning och känns som ett måste när man besöker Köpenhamn!

Efter en timme eller två reste vi oss upp från våra platser och gick in till bottleshopen. Här snackar vi bra ölutbud alltså. Köpte på mig mycket Mikkeller här med, bla. hela Beer Geek-serien och ett tjusigt litet 20cl-glas. Här hände även ett magiskt ögonblick.
Såg att ett par pallar med Westvleteren-loggan tryckt på i ett hörn. Kollade runt lite och upptäckte att det bara var 8or och 10or i dem. Synd tänkte jag, hade varit kul att få tag på en 12:a, och kollade vidare i kylskåpen. Till stor glädje och förvåning upptäckte jag då att nästan längst ner i en av kylarna stod ett par flaskor med gula kapsyler som jag kände igen. Norpade åt mig en direkt och fick betala det ganska så humana priset 150 DKK för en flaska Westvleteren 12. Ska spara den flaskan tills jag gifter mig har jag tänkt (får gifta mig ung om inte bäst före datum ska passera ). Gick sedan som på moln tillbaks till hotellet. Coolt, fantastiskt och ball!

Drog vidare ner på stan för att käka burgare till kvällsmat och sedan gick vi och la oss, mycket nöjda med dagen.

Dag 2 av resan var en söndag så det var inte jättemycket öppet. Tog en kall Tuborg, gick längst med vattnet till Havsefruen och kände mig riktigt dansk. Återvände till hotellet där vi hade ställt våra väskor för att sedan bära en väldigt tung och välfylld sportbag till stationen och sedan åkte vi hem igen.

Sammanfattningsvis kan jag säga att resan var mycket lyckad. Köpenhamn är en väldigt fin stad med en god ölkultur. Hoppas det var rolig läsning! Ledsen för megapost.
Citera
2013-06-24, 15:42
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keften-mads
massa text
Köpenhamn är ju dunder Var där i helgen. Drar alltid in på Ölbutikken och står där länge som fan men senast hade jag så bråttom till tåget att jag fick springa till affären, välja ut ett gäng öl och betala på under 2 minuter.
Har inte varit på Mikkeller vid nörrebro än, jag får ta det nästa resa för det stället verkar vara så grymt bra.
Citera
2013-06-24, 15:44
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Köpenhamn är ju dunder Var där i helgen. Drar alltid in på Ölbutikken och står där länge som fan men senast hade jag så bråttom till tåget att jag fick springa till affären, välja ut ett gäng öl och betala på under 2 minuter.
Har inte varit på Mikkeller vid nörrebro än, jag får ta det nästa resa för det stället verkar vara så grymt bra.

Har du några bra tips på ölhallar eller ölkaféer...?
Citera
2013-06-24, 15:53
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har du några bra tips på ölhallar eller ölkaféer...?
Inte ett enda faktiskt. Eller ja Mikkeller bar ska man ju inte missa (inte den nya alltså, typ vesterbro) men annars har jag inte så mycket koll eftersom jag nästan aldrig har tid med att sätta mig någonstans och dricka bira när jag är där, tyvärr!
Citera
2013-06-24, 22:38
Medlem
Germanofils avatar
Idag drack jag en flaska Anchor Steam Beer. Mycket god öl baserad på kornmalt. Lagom beska och en lätt touch av fruktighet. Kul att testa en traditionell amerikansk öl.

4/5
Citera
2013-06-25, 22:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer

Propeller Nachtflug Imperial Stout: Någon tysk öl som de hade som erbjudande under "Månadens mörka". Låg på 9.1 procent och var överlag en ganska trevlig öl. Vet inte om det var något fel på mina smaklökar efter att ha druckit en och annan öl innan men kunde hitta väldigt tydliga noter av äpple i denna.
Testade denna idag. Tycker den smakar som blandning mellan "rostad malt" och frukt. Kan dock inte urskilja äpple specifikt utan det är mer en "generellt fruktig" smak. God är den hur som helst. Den kommer jag definitivt att köpa igen!
Citera
2013-06-26, 21:42
Medlem
gato12s avatar
Nån som smakat AC/DC ölen...?
Citera
2013-06-27, 09:18
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nån som smakat AC/DC ölen...?

Inte just den, har dock testat Motörheads och KISS öl, kan tänka mig att det är samma sak, en blaskig ljus lager (Motörheads var dock ok, KISS ska vi inte tala om)
Citera
2013-06-27, 22:01
Medlem
Disco-Mannens avatar
Sitter och dricker en Westmalle Tripel en riktigt god balanserad, kryddig samt fruktig trappist. Eftersmaken av banan är mycket trevlig för gommen.

Lite senare ska jag dricka Port Brewing Santa's Little Helper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in