2009-05-06, 19:32
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardTarget
falcon Bayerskt 5,2% Bara att njuta!
pluggar i luleå? här springar overallsmänniskorna runt och fanatiskt dyrkar ölen. den har blivit en symbol för människor som är för gamla för att bli fjortisfulla på öl, men blir det ändå. det går tillochmed en myt om luleå tekniska och falcon bayersk: innan falcon valde att sluta producera bayersk så hade kåren på ltu en betydande del av konsumtionen. när de senare började igen så fick kåren den första batchen. detta berättas för alla nollor av overallsfetton som borde göra klart sina omtentor istället för att fjanta runt och samla ölmärken.
Citera
2009-05-06, 21:32
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Läst lite i tråden och sett att många gillar Rochefort. Finns dessa på systemet?
Kom på att jag även gillar lager i stil med Samuel Adams. Någon som kan tipsa om liknande?

Både Rochefort 8 och 10 finns men kanske inte överallt - tyvärr.
När det gäller belgiska öl är vissa Systembolag väldigt snåla med utbudet. Orval och Kwak, för att nämna ett par, lyser med sin frånvaro där jag brukar handla.
Lite med tips, kanske inte snarlikt Sam Adams men ändå: lägg gärna vantarna på Einbecker Mai-Bock som finns just nu om du gillar maltiga öl. Riktigt fin. Även Shipyard Summer Ale kan rekommenderas. Förvånandsvärt alkoholsvag för att komma från Staterna, man är van vid betydligt högre alkoholhalt men skit samma, den är god.
Tja, du kanske har testat Sam Adams alla öl men om inte så är Boston Lager lite av en klassiker numera.
Mörk lager? Tyvärr verkar Saranac Black Forest gjort sitt (det går utför med den mörka lagern...). Kvar finns inte många sorter. En är Primátor Dark, den kan jag rekommendera. Mörk lager är väldigt underskattad i det här landet.
Citera
2009-05-06, 21:52
Medlem
zepofans avatar
Jag har inte provat Saranac Black Forrest, är den bra? Såg att den var nersatt i pris så man kanske skulle passa på att ta hem en låda innan det är för sent.
Citera
2009-05-06, 23:28
Medlem
Sitter nu med en St. Peters Cream Stout.

27kr på bolaget. Så självklart har man vissa förväntningar. Gillat samtliga stouts jag provat hittils.

Synintryck: Det här är ganska viktigt för mig.
Flaskan är ganska snygg, annars gjorde Peters Cream Stout inget bra synintryck. När jag hällde upp den såg det nästan ut som att jag hällde upp ett glas julmust. Nästan samma till färgen, skummet ser ut som must-skum och lägger sig nästan lika fort som sådant.

Lukt: Jag är dålig på att känna och skilja på lukter, kanske därför denna bara luktar.. öl.. i min näsa. Luktar inte dåligt, men inte mer inbjudande än vilken vanlig öl som helst.

Smak: Viktigast och mest avgörande är förstås smaken.
Kan urskilja kaffe, lite rostad bränd smak. Påminner om Guinness, men inte lika "len" i smaken. Samtidigt upplever jag mindre komplex smak..

Alkoholhalten är på 6.5%. Känns dock inte alls att den är så pass alkoholstark. Ingen spritig smak med andra ord.

Har nu kvar lite mindre än halva flaskan och har tröttnat på denna öl nu. Den var absolut inte dålig, men det känns som att det inte var något speciellt med den..:/
Kan bero, eller det beror säkert, åtminstone delvis, på mina höga förväntningar.

Sammanfattning: En okej stout. Men inte den utstickande smakupplevelse jag hade hoppats på. Tycker inte att den är det minsta prisvärd - kostar ca 27kr, dock för en 500ml flaska.
Kommer nog inte att köpas igen. Som sagt godkänt men inte mer. Tyvärr.
Citera
2009-05-07, 07:22
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har inte provat Saranac Black Forrest, är den bra? Såg att den var nersatt i pris så man kanske skulle passa på att ta hem en låda innan det är för sent.

Tveksamt om det finns några kvar men testa om det gör det. Personligen tycker jag den klår Sam Adams Black Lager både i smak och fyllighet. Synd att Systemet plockar bort den. Men upp till Köstritzer Schwarzbier eller de bästa svarta tjeckernas nivå når den inte, det är det å andra sidan inte många som gör.
Citera
2009-05-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Köstritzer Schwarzbier

Nu börjar mina ögon att tåras......
Citera
2009-05-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
falcon bayersk

Det var sorg den dagen det inte hette Sandwalls bayerskt längre
Citera
2009-05-07, 09:16
Medlem
Citat:
Både Rochefort 8 och 10 finns men kanske inte överallt - tyvärr.
När det gäller belgiska öl är vissa Systembolag väldigt snåla med utbudet. Orval och Kwak, för att nämna ett par, lyser med sin frånvaro där jag brukar handla.
Lite med tips, kanske inte snarlikt Sam Adams men ändå: lägg gärna vantarna på Einbecker Mai-Bock som finns just nu om du gillar maltiga öl. Riktigt fin. Även Shipyard Summer Ale kan rekommenderas. Förvånandsvärt alkoholsvag för att komma från Staterna, man är van vid betydligt högre alkoholhalt men skit samma, den är god.
Tja, du kanske har testat Sam Adams alla öl men om inte så är Boston Lager lite av en klassiker numera.
Mörk lager? Tyvärr verkar Saranac Black Forest gjort sitt (det går utför med den mörka lagern...). Kvar finns inte många sorter. En är Primátor Dark, den kan jag rekommendera. Mörk lager är väldigt underskattad i det här landet.

Oppigårds singel hop tyckte jag var ganska lik Sam Adams Boston Lager
Citera
2009-05-07, 09:25
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Det var sorg den dagen det inte hette Sandwalls bayerskt längre
haha varför citerade du mig? jag tycker falcon bayersk är ok, men hör inte hemma i den här tråden
Citera
2009-05-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
haha varför citerade du mig? jag tycker falcon bayersk är ok, men hör inte hemma i den här tråden

Blev lite nostalgisk över att dom lade ner Sandwalls och döpte om ölet till Falcon istället. Det var mest det
Citera
2009-05-07, 22:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tveksamt om det finns några kvar men testa om det gör det. Personligen tycker jag den klår Sam Adams Black Lager både i smak och fyllighet. Synd att Systemet plockar bort den. Men upp till Köstritzer Schwarzbier eller de bästa svarta tjeckernas nivå når den inte, det är det å andra sidan inte många som gör.
Jag var på Bolaget i dag och beställde en låda Saranac Black Forrest. Det skulle tydligen inte vara några problem, den var inte slutmarkerad hos leverantören. Frågan är varför man rear ut den?
Citera
2009-05-07, 23:29
Medlem
prominentens avatar
Bland schwarzbier är ju Köstritzer välkänd med all rätt.

Har ni provat Herold Cerny Lezák, d.v.s. Herold Black Lager från Tjeckien? Otroligt smakrik schwarzbier! Att svepa eller att njuta långsamt. Otroligt bra öl
Om nu smaklökarna inte mattats av utav IPA och Imperial Stouts...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in