stevensegall: Steen Brugges dubbel (tror jag det var) finns på Loch Ness i Stockholm, om du bor där och är sugen.
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Jag gillar kort och gott att dricka god och välsmakande öl. Har inga som helst kunskaper inom ämnet och vet knappt vad som skiljer en ale från en lager.
Skulle verkligen vilja ha lite tips på öl som liknar de nedan listade:
- Maredsous 6
- Chimay Blå
- Samuel Adams Black Lager.
Ska helst vara sorter som finns på bolaget. Kan någon vänlig själ även förklara vad som skiljer ovantående öl åt?
Är det ale, lager eller något annat?
Mvh
En något förrvirrad Luffarhund
Maredsous och Chimay är ale, alltså överjäst öl. Namnet kommer av att jästpartiklarna efter jäsningsprocessen (ska ske vid en temperatur på ca 15 grader, medan lager kan jäsa ända ner till 5 grader) stiger till ytan av ölet, medan de i ett underjästa öl (som Samuel Adams' ölet ovan, en lager) beter sig på motsatt vis.
För öl i stil med Chimay Blå kan du testa t ex Brother Thelonious, Maredsous 8 och Rochefort 8 & 10, jag kan verkligen rekommendera att köpa ett par 10

r och lägga undan för lagring några år.
För en som Maredsous 6 föreslår jag Chimay Vit. Dessvärre måste man söka sig bortom Systembolaget för att få chansen att testa riktiga godingar, eller åtminstone hålla sig kall till deras tillfälliga släpp...