2009-05-05, 22:06
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppeman
Schneider Weisse Hefe-Weizen. Måste man åka till tyskland/bayern för att få tag på den?

Jag vet inte hur mycket längre jag kan stå ut utan en grummlig weizen, jäst direkt i flaskan (säger iaf en bekant vän från Deutschland).

Nej, man måste inte åka till Tyskland:

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=80478&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2009-05-05, 22:33
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Man kan tycka att Systembolaget borde lära sig något av sådant. Kvalitetsöl är populärt och går att sälja, varför då bara ta in 2-3000 flaskor? Är man inte på hugget kl 10.00 på släppningsdagen blir man ofelbart utan.

Vet inte om öl från mindre bryggerier inräknas här men
http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/systemet-staller-till-det-igen-1.855716

Citat
"En fördel ska dock nämnas: inköpsvolymerna ska ökas för att bättre motsvara efterfrågan. I gengäld minskas dock antalet nyheter. Det blir gungor mot karuseller, men samtidigt kan en ökad öppenhet skönjas för beställningssortimentet och, hör och häpna, Syst*embolaget öppnar sent omsider för näthandel."
Citera
2009-05-05, 22:36
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
och verkar vara väldigt bra, om än med en rejäl alkoholstyrka, enligt många.
någon som testat den här? funderar på att köpa lite fler av den en min flaska ja köpte.

när vi ändå är inne på nya öl, smörpundet, några omdömen? har två som står här hemma och tänkte testa en snart och låta en stå. men kanske värd att köpa på sig en extra?

Schneider & Brooklyner Hopfen-Weisse är ett grymt öl - rekommenderas! Tungt, maltigt, mycket smakhumle.
Schneider gör grymma veteöl öht!
Citera
2009-05-05, 22:40
Medlem
prominentens avatar
Vill passa på att rekommendera Paulaner Hefeweizen, ett veteöl som jag tror är ganska nytt på bolaget, finns dock inte i alla butiker.
Weihenstepaner är respekt med sina nästan 1000 år som bryggeri, och gott därtill, men Schneider och Paulaner är enligt mig strået vassare
Citera
2009-05-05, 22:41
Medlem
stevensegalls avatar
Tjena. jag drack en kanon öl på en pub i Oslo.
Steen brugge tripel 8.5 hette den.
Rekomenderas starkt , finns tyvärr inte på bolaget.
Citera
2009-05-06, 16:17
Medlem
Luffarhundens avatar
Jag gillar kort och gott att dricka god och välsmakande öl. Har inga som helst kunskaper inom ämnet och vet knappt vad som skiljer en ale från en lager.
Skulle verkligen vilja ha lite tips på öl som liknar de nedan listade:

- Maredsous 6
- Chimay Blå
- Samuel Adams Black Lager.

Ska helst vara sorter som finns på bolaget. Kan någon vänlig själ även förklara vad som skiljer ovantående öl åt?
Är det ale, lager eller något annat?

Mvh
En något förrvirrad Luffarhund
Citera
2009-05-06, 16:20
Medlem
simontjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Jag gillar kort och gott att dricka god och välsmakande öl. Har inga som helst kunskaper inom ämnet och vet knappt vad som skiljer en ale från en lager.

- Maredsous 6
- Chimay Blå

Ska helst vara sorter som finns på bolaget. Kan någon vänlig själ även förklara vad som skiljer ovantående öl åt?

Mvh

Westmalle är lik Maredsous och Chimay

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1684
Citera
2009-05-06, 16:36
Medlem
Luffarhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simontja
Westmalle är lik Maredsous och Chimay

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1684

Tackar för tipset! Tror att jag har druckit den på Delirium i Götet och om jag inte missminner mig var den riktigt god.

Mer tips gott folk!
Citera
2009-05-06, 16:53
Medlem
stevensegall: Steen Brugges dubbel (tror jag det var) finns på Loch Ness i Stockholm, om du bor där och är sugen.

Citat:

- Maredsous 6
- Chimay Blå

Mvh

Maredsous och Chimay är ale, alltså överjäst öl. Namnet kommer av att jästpartiklarna efter jäsningsprocessen (ska ske vid en temperatur på ca 15 grader, medan lager kan jäsa ända ner till 5 grader) stiger till ytan av ölet, medan de i ett underjästa öl (som Samuel Adams' ölet ovan, en lager) beter sig på motsatt vis.

För öl i stil med Chimay Blå kan du testa t ex Brother Thelonious, Maredsous 8 och Rochefort 8 & 10, jag kan verkligen rekommendera att köpa ett par 10r och lägga undan för lagring några år.

För en som Maredsous 6 föreslår jag Chimay Vit. Dessvärre måste man söka sig bortom Systembolaget för att få chansen att testa riktiga godingar, eller åtminstone hålla sig kall till deras tillfälliga släpp...
Citera
2009-05-06, 16:59
Medlem
Luffarhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disco2000
stevensegall: Steen Brugges dubbel (tror jag det var) finns på Loch Ness i Stockholm, om du bor där och är sugen.

Maredsous och Chimay är ale, alltså överjäst öl. Namnet kommer av att jästpartiklarna efter jäsningsprocessen (ska ske vid en temperatur på ca 15 grader, medan lager kan jäsa ända ner till 5 grader) stiger till ytan av ölet, medan de i ett underjästa öl (som Samuel Adams' ölet ovan, en lager) beter sig på motsatt vis.

För öl i stil med Chimay Blå kan du testa t ex Brother Thelonious, Maredsous 8 och Rochefort 8 & 10, jag kan verkligen rekommendera att köpa ett par 10r och lägga undan för lagring några år.

För en som Maredsous 6 föreslår jag Chimay Vit. Dessvärre måste man söka sig bortom Systembolaget för att få chansen att testa riktiga godingar, eller åtminstone hålla sig kall till deras tillfälliga släpp...

Tackar tackar!

Läst lite i tråden och sett att många gillar Rochefort. Finns dessa på systemet?
Kom på att jag även gillar lager i stil med Samuel Adams. Någon som kan tipsa om liknande?
Citera
2009-05-06, 17:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Tackar tackar!

Läst lite i tråden och sett att många gillar Rochefort. Finns dessa på systemet?
Kom på att jag även gillar lager i stil med Samuel Adams. Någon som kan tipsa om liknande?
Brooklyn Lager skulle nog kunna funka. Annars har det tipsats om riktigt bra sorter tycker jag. Ska jag komma med något ytterligare skulle det vara Kwak och Ename. Den sistnämnda finns nog inte så många kvar av så passa på direkt att beställa om du vill prova den.
Citera
2009-05-06, 18:59
Medlem
Pulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Vill passa på att rekommendera Paulaner Hefeweizen, ett veteöl som jag tror är ganska nytt på bolaget, finns dock inte i alla butiker.
Weihenstepaner är respekt med sina nästan 1000 år som bryggeri, och gott därtill, men Schneider och Paulaner är enligt mig strået vassare

Där ser man hur annorlunda smaken kan vara, jag föredrar både Weihenstephaner och Franziskaner framför Paulaner!
Jag har dessvärre aldrig prövat Scheider, får ta & leta reda på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in