2009-03-13, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
För länge sedan var Pripps, som numera ingår i Carlsberg, statlig och ingick i Procordia-koncernen. Då kom Spendrups upp och marknadsförde ett öl vars etikett påminde om en välkänd champagesort. Alla som då var emot ett statligt ölmonopol, strävande efter en mångfald, kom ju då att i högsta grad välja andra ölmärken än just Pripps. Nu till min fråga: Finns det någon ölsort i Carlsbergs sortiment som är bättre än Mariestad, som ju är en Spendrups-produkt? Den enda sort jag kan komma på är Karhu, ett finskt öl som här marknadsförs av just jätten Carlsberg.

Falcon Bayersk, visserligen från Sandwalls ursprungligen, Jacobsen serien, Tuborg röd, Semper Ardens serien, inga ljusa lager någon av dom, men dom är klart bättre än Mariestad och mycker bättre än Kahu.
Citera
2009-03-13, 12:16
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Nej Innis & Gunn Oak Aged kostar 21,90. Sen finns det Island Cask och Rum Cask som är snäppet dyrare, men ingen kostar mer än 27,50.

då måste det vart den sistnämda som jag köpte, bara att jag avrundade priset kraftigt! hehe.

var det någon som han smaka på Brooklyn Black Chocolate Stout?
Citera
2009-03-13, 12:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
då måste det vart den sistnämda som jag köpte, bara att jag avrundade priset kraftigt! hehe.

Jodå, jag fick tag i en låda och har smakat på en än så länge. I mitt tycke så är den långt från färdig, ska nog stå iaf ett år till.
Citera
2009-03-13, 13:00
Medlem
Citat:

Har tre hemma men inte provat ännu.
Verkar som dom skall stå till sig lite enl inlägget ovan
Citera
2009-03-13, 13:51
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jodå, jag fick tag i en låda och har smakat på en än så länge. I mitt tycke så är den långt från färdig, ska nog stå iaf ett år till.

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Har tre hemma men inte provat ännu.
Verkar som dom skall stå till sig lite enl inlägget ovan

Okej, hmm intressant faktiskt. det som jag minns av själva smaken (måste vart en månad sedan man drack den ölen nu känns det som!) Var att det är en väldigt tung, kraftig Stout, smaken av kaffe och rostad malt var väldigt stor. Men jag saknade chokladsmaken väldigt mycket. Tror ni att det kommer fram mer ifall man just låter den ligga ca 1år till som ni båda säger?
Citera
2009-03-13, 14:58
Medlem
Citat:
Okej, hmm intressant faktiskt. det som jag minns av själva smaken (måste vart en månad sedan man drack den ölen nu känns det som!) Var att det är en väldigt tung, kraftig Stout, smaken av kaffe och rostad malt var väldigt stor. Men jag saknade chokladsmaken väldigt mycket. Tror ni att det kommer fram mer ifall man just låter den ligga ca 1år till som ni båda säger?

Lagra öl är underskattat. Den vinner säkert på ett år till.
Jaja, blir till att ställa undan dom också
Citera
2009-03-13, 19:12
Medlem
Tror mig ha sett det fanns någon/några som gillade ölen Punk IPA (en av mina favoriter). Nu har bolaget tagit in en till från detta underbara microbryggeri; Paradox - Imperial Stout. Det är en tjock, krämig stout som har lagrats på whiskyfat från Islay, helt underbar. Detta kanske låter äckligt men det känns som att man hält i en lite mängd rökig Islay whisky i en redan smakrik öl. Har funnits på bolaget sedan 2:a mars och ska enligt dom bara finnas en begränsad tid. Måste nog beställas i större delen av Sverige men kan beställas en enstaka exemplar. Priset är högt; 59.90kr men det kan det väl få kosta att pröva något nytt. Det är ändå ingen öl som ska halsa på fyllan.
Citera
2009-03-13, 21:20
Medlem
mankers avatar
paradoxen väntar jag på att testa, sett fram emot den då deras IPA är riktigt fin och även Storm var god.

ang Brooklyn Chocolate Stout så håller jag med att den nog vinner på att väntas med. blev besviken, vilket jag tidigare skrivit då den inte var något i jämförelse med Samuel Adams Chokladöl som kom för någon månad sen under en kort tid som var superb.
den (Brooklyn) är inte dålig och smakar gott och så, men man får lite vad man betalar för då priset ändå är rätt bra för en såpass stark och god öl.
Citera
2009-03-14, 13:37
Medlem
Braumeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
då den inte var något i jämförelse med Samuel Adams Chokladöl som kom för någon månad sen under en kort tid som var superb.
den (Brooklyn) är inte dålig och smakar gott och så, men man får lite vad man betalar för då priset ändå är rätt bra för en såpass stark och god öl.

hmm, menar du SA Choclate Bock? Tyckte det var mer söt blockchoklad över den än bitter äkta chokladsmak som finns i Brooklyn. När jag smakade SA Choclate Bock kändes det som blockchoklad och vatten, ingen maltsmak alls att tala om. Men precis som alla andra säger vbinner BBCS på att lagras, jag har skaffat en låda varje år sedan -05 och den kan fortfarande lagras några år till.
Citera
2009-03-14, 19:56
Medlem
loomiss avatar
Här har vi precis tömt upp en Pauwel Kwak. Kör lite belgiskt för omväxlings skull. Det händer inte alltför ofta. Det står alltid någon IPA eller bock i vägen men inte den här gången.
Citera
2009-03-15, 16:21
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Här har vi precis tömt upp en Pauwel Kwak. Kör lite belgiskt för omväxlings skull. Det händer inte alltför ofta. Det står alltid någon IPA eller bock i vägen men inte den här gången.

Var har du lyckats få tag på den? Finns den på systemet?

Glasen till Kwak är roliga men, enligt mig, halvdana att dricka ur.
Citera
2009-03-15, 16:58
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Var har du lyckats få tag på den? Finns den på systemet?

Glasen till Kwak är roliga men, enligt mig, halvdana att dricka ur.

Stötte på den på Systemet på Norra Stationsgatan. Ingår i det ordinarie sortimentet men finns väl inte överallt. Och glasen ja, de är väl runda i botten? Drack den ur en vanlig ölkupa. God som fan var den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in