2013-11-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
har du följt tråden så skulle du nog se mig som en relativt van öldrickare.
dessutom så är lugna ner dig också en van drickare.

fast en stout är ju inte bitter på det sättet, tung smak, men inte bitter (tvärtom, stouts har ju en mer "len" smak), vi pratar ju inte lager-bitterhet här. och när han säger att den är så bitter att den knappt går dricka så måste det vara fel, eftersom den har kaffenoter, inte kaffesump.

eftersom jag själv drack den nyligen så kan jag säga att den smakar som den vanliga versionen fast med en hint av kaffe. inte på något sätt alls att det skulle slå igenom våldsamt.

Det var ju inte dig jag citerade, jag vet att du är van öldrickare.
Citera
2013-11-04, 22:11
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Det var ju inte dig jag citerade, jag vet att du är van öldrickare.
ah. såg nu.
men jag tycker ändå att det inte verkar reko.
Citera
2013-11-05, 05:31
Medlem
För er som vill göra ett kap med månadens släpp kan jag rekommendera Bötet Barley Wine från nynäshamns. Jäklar vad bra barley wine för enbart 35kr flaskan. Jäkligt knäckig och inte överdrivet söt.
Citera
2013-11-05, 05:57
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
För er som vill göra ett kap med månadens släpp kan jag rekommendera Bötet Barley Wine från nynäshamns. Jäklar vad bra barley wine för enbart 35kr flaskan. Jäkligt knäckig och inte överdrivet söt.
Glöm bort ett år eller två i källaren - ännu bättre efter det! I top 3 bland svensk öl imo.
Citera
2013-11-05, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Glöm bort ett år eller två i källaren - ännu bättre efter det! I top 3 bland svensk öl imo.

+1
Citera
2013-11-05, 08:26
Medlem
brutefishs avatar
hmm...visst är den väl bra för att vara svensk, men jag tycker inte att den är något speciellt bra BW.
den är ok, inte mer.
sen är väl 35 spänn inte så mycket att orda över, å andra sidan så är det ett literpris på 142kr, glöm inte bort att det är en väldigt liten flaska.
jämför med en stone old guardian som har ett literpris på 128kr. både billigare och bättre (det sista är iofs subjektivt).
Citera
2013-11-05, 10:03
Medlem
meinhoonkauns avatar
Old Guardian och Bötet är ju två ganska olika barley wine. Den ena kraftigt humlad på modernt amerikanskt manér, den andra mer elegant och rund i smaken. Jag gillar bägge väldigt mycket, men håller ändå Old Guardian som favorit.
Citera
2013-11-05, 10:32
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Old Guardian och Bötet är ju två ganska olika barley wine. Den ena kraftigt humlad på modernt amerikanskt manér, den andra mer elegant och rund i smaken. Jag gillar bägge väldigt mycket, men håller ändå Old Guardian som favorit.
visst är dom det, det jag menade med subjektivt.
men det som man kanske ska tänka på i första hand är att 35kr kanske känns billigt, men i slutändan inte är det.
Citera
2013-11-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho

Tack för tipset, lät billigt OCH bra.
Citera
2013-11-05, 16:09
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Så, vad är den bästa ölen för en kall novemberkväll? Ni vet en sådan där kväll när man kämpat mot vädrets makter för att möta upp några vänner man inte träffat på ett tag. Ölen man dricker efter att ha öppnat dörren till den där puben där klientelet är sådär 20 år äldre än vad man själv är, vilken ålder man än befinner sig i. När man väl öppnat dörren till en rustik, mörk ekbetonad, ganska fin, pub, när man släppt in ett uns kyla men välkomnas av varm stämning och varma röster, beskyddande värme från den bitande höstkvällen. När man tagit av sig halsduken, sett sig omkring, funnit sina vänner kring ett bord. När man hängt av sig jackan eller rocken och sedan gått fram till bartendern, vilken öl beställer man då?

En synnerligen viktig fråga som bör tas i bektande. Sökt men inte fått några svar. Så hjälp till nu. Vad avnjutes?
jag kom på vad jag verkligen gillar i mörkret och som släpps nu i december, schloss eggenberg samichlaus helles.
Citera
2013-11-05, 17:19
Medlem
Disco-Mannens avatar
Det är alltid ett nöje att kika in på Systembolaget vid gallerian passagen, idag så fick jag med mig TAPX Mein Cuvée Barrique och Rodenbach Vintage 2011
Citera
2013-11-05, 17:20
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag funderar på att köpa någon porter och/eller stout till helgen, och undrar därför om ni har någon personlig favorit, ur det ordinarie sortimentet, som ni vill rekommendera mig?

Jag undrar också vilket systembolag i Stockholms innerstad som har bäst sortiment på öl, så kan jag ta mig dit och botanisera lite bland flaskorna själv också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in