2013-02-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Självklart men det är 2år kvar tills dess. (När jag fyller 40år )

Fråga till ölälskare som druckit Westvleteren12.
Hurdan är den i jämförelse med Rochefort 10?

Jag har inte testat nån av dom men vad jag har hört ska dom vara ganska lika förutom att Westy är över 3 gånger dyrare och jättehypad pga den är svår att få tag på. Tydligen ska inte Rochefort 10 var jättelätt den heller att få tag på om man tittar på övriga Europa, men av nån anledning har vi den väldigt lättillgänglig på bolaget.
Citera
2013-02-18, 00:59
Medlem
lugna ner digs avatar
Jag har inte fått testa 12:an än men det blir att köpa ett gäng i mars, hypens makt är för stor..
Citera
2013-02-18, 06:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Jag har inte testat nån av dom men vad jag har hört ska dom vara ganska lika förutom att Westy är över 3 gånger dyrare och jättehypad pga den är svår att få tag på. Tydligen ska inte Rochefort 10 var jättelätt den heller att få tag på om man tittar på övriga Europa, men av nån anledning har vi den väldigt lättillgänglig på bolaget.

Westvleterens öl är egentligen inte dyrare än Rocheforts, snarare tvärt om. Däremot är andrahandspriset betydligt dyrare eftersom de egentligen inte får säljas i andra hand. Åker du ner till klostret och köper själv så är det inte dyrt.
Citera
2013-02-18, 10:21
Medlem
brutefishs avatar
jag tycker nog inte man behöver köpa mängder, men har man aldrig prövat den så är det ju ett givet köp. sen är den inte så fantastisk heller (big surprise va?), visst den är bra, men som med allt annat svåråtkomligt så blir myt/hype en jävla stor grej.

ja, rochefort 10 och west 12 är väl rätt snarlika i smaken, men försök göra en provning nu när tillfälle ges!
Citera
2013-02-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag tycker nog inte man behöver köpa mängder, men har man aldrig prövat den så är det ju ett givet köp. sen är den inte så fantastisk heller (big surprise va?), visst den är bra, men som med allt annat svåråtkomligt så blir myt/hype en jävla stor grej.

ja, rochefort 10 och west 12 är väl rätt snarlika i smaken, men försök göra en provning nu när tillfälle ges!

Mängder lär inte gå att köpa ändå med största sannolikhet då det ryktas om max 4 flaskor per person.
Vad jag vet så brukar det finnas en begränsning vid ett sånt här släpp.
Citera
2013-02-18, 18:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Självklart men det är 2år kvar tills dess. (När jag fyller 40år )

Fråga till ölälskare som druckit Westvleteren12.
Hurdan är den i jämförelse med Rochefort 10?
Jag har inte haft förmånen att få smaka Westvleteren men St Bernardus Abt 12 skall tydligen vara väldigt snarlik. Westvleterens öl bryggdes av St Bernardus innan de "tog hem " tillverkningen till sitt eget kloster.
Citera
2013-02-18, 21:53
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Nä om jag ska vara ärlig så har jag inte så stora förhoppningar.
Men prova kommer jag göra.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har inte haft förmånen att få smaka Westvleteren men St Bernardus Abt 12 skall tydligen vara väldigt snarlik. Westvleterens öl bryggdes av St Bernardus innan de "tog hem " tillverkningen till sitt eget kloster.

Då blir det en resa till bolaget och göra en beställning imorgon.
24st är enda valet... suck.
Blir en beställning ändå då jag är extra förtjust i den här typen av öl.
Citera
2013-02-18, 22:10
Medlem
Feadogs avatar
Vad är det ni pratar om angående Westvleteren förresten? Man får nästan intrycket av att det ska släppas något på bolaget, men detta har mig veterligen aldrig hänt förut. Har jag missat något här?
Citera
2013-02-18, 22:19
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad är det ni pratar om angående Westvleteren förresten? Man får nästan intrycket av att det ska släppas något på bolaget, men detta har mig veterligen aldrig hänt förut. Har jag missat något här?
Den kommer att släppas i Mars på bolaget.
Kan inte datumet såhär på rak arm.
Men men ibörjan är det.
7/3 är det som gäller. 125 kr enligt ofiltrerat.se
Senast redigerad av MonsterMagnus 2013-02-18 kl. 22:41. Anledning: Lade till datum.
Citera
2013-02-18, 22:53
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
west12, abt12 och roch10 är ju alla kloster-quadruplar av den bättre skolan, så smaken är ju relativt snarlik, dock som du säger så bör ju abt och west ligga närmare. en del säger även att rochen är den bästa.
satt just och tänkte att det vore kul att testa alla tre mot varandra, för att komma på att jag redan har alla i källaren. jaja, tänker köpa på mig några flaskor ändå, sällan man får chansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
ha! det vore väl något, att missa typ den största grejen som hänt bolaget i ölväg, då den dessutom hamnar här på "laglig" väg.
här finner du mer info, ett tag verkade det även som det skulle gå i stöpet pga det är en giftpack med glas, vilket inte får säljas på bolaget. men de verkar ha ordnat det, antagligen har de väl brutit förpackningarna, någon som vet mer?
http://skrubbe.com/tag/systembolaget/
Citera
2013-02-18, 23:25
Medlem
Citat:
west12, abt12 och roch10 är ju alla kloster-quadruplar av den bättre skolan, så smaken är ju relativt snarlik, dock som du säger så bör ju abt och west ligga närmare. en del säger även att rochen är den bästa.
satt just och tänkte att det vore kul att testa alla tre mot varandra, för att komma på att jag redan har alla i källaren. jaja, tänker köpa på mig några flaskor ändå, sällan man får chansen.

ha! det vore väl något, att missa typ den största grejen som hänt bolaget i ölväg, då den dessutom hamnar här på "laglig" väg.
här finner du mer info, ett tag verkade det även som det skulle gå i stöpet pga det är en giftpack med glas, vilket inte får säljas på bolaget. men de verkar ha ordnat det, antagligen har de väl brutit förpackningarna, någon som vet mer?
http://skrubbe.com/tag/systembolaget/

Ja dom har brutit förpackningarna och säljer glasen till ställen som säljer ölglas.
Citera
2013-02-19, 08:16
Medlem
Feadogs avatar
Hur fan har det gått till? Säljs det med klostrets tillstånd? Skitsamma egentligen, men importören lär ju bli svartlistad. Och hur fan har jag missat detta? Jag har väl vart för insnöad på vin antar jag. Synd att de fick bryta giftpacken, hade varit kul att få lite glas också.

Hur sker släppet? Webblansering med 4-flaskorskvot antar jag?

Edit: Nu har jag läst bloggen som länkades så nu förstår jag hur detta gick till. Kan dock fortfarande inte förstå hur jag har missat det.
Senast redigerad av Feadog 2013-02-19 kl. 08:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in