2010-06-03, 03:05
  #1645
Medlem
ESS-Lunds avatar
Någon som kan rekommendera mig öl som liknar "Gulden Draak" till smaken? Tycker GD som en fantasybok ungefär. Lätt och mysig med en dold styrka som visar sig efter ett tag om man har tur/otur.
Citera
2010-06-03, 06:23
  #1646
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Någon som kan rekommendera mig öl som liknar "Gulden Draak" till smaken? Tycker GD som en fantasybok ungefär. Lätt och mysig med en dold styrka som visar sig efter ett tag om man har tur/otur.

Boucanier Dark Ale påminner lite om GD (bryggs av samma bryggeri) men är sötare och saknar dess lakritstoner. Gouden Carolus Cuvee van den Keiser Blauw är i mitt tycke bättre än GD och liknar den en del. Gouden Carolus Classic kan nog också passa.
Citera
2010-06-03, 09:25
  #1647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Mina åsikter:

Fuller's ESB En bra bitter, en öl som är helt okej i de flesta lägen. Dock är den bättre på fat.

Ocean EKO Pale Ale Inte provat. Känner en avog inställning till EKO efter att ha provat fler som är smaklösa. Ocean-bryggeriet har dock gjort en hel del bra öl.

Anderson Valley Summer Solstice En liten besvikelse efter Hop Ottin´IPA. OK men lite blek.

Sleepy Bulldog Summer Pale Ale En okej sommaröl i stället för dålig industrilager.

Summer Sun Hoppy Golden Ale Smaklös Alkohollös Meningslös

Saxo Bio Jag vet att jag har provat den. Förmodligen har jag förträngt smaken för jag har inget som helst bestående intryck av den.

St. Peter's Cream Stout I mitt tycke en bra stout. Inte riktigt så hård och bränd i smaken som Guinness, utan lite mer avrundad.

Mikkeller Jackie Brown Okej, inte mer. Jag tycker att den var lite tunn i smaken, hade förväntat mig mer, det är ju ändå Mikkeller.

Wells Banana Bread Beer Tja, det är väl intressant att ha provat. Den smakar banan, men det är inget man köper backvis av.

Bedarö Bitter En kanonöl! Något av det bättre svenska på bolagets hyllor.

Zeitgeist Black Lager En mycket god mörk lager.

Belhaven Wee Heavy Inget vidare. Tämligen ordinär, smaklös, Brittisk ale.

Newcastle Brown Ale En upphaussad, billig ale med en kvalmig smak. Många dricker den på krogen som "finöl", vilket den definitivt inte är. Lågbudget så det skriker om det.


Håller med dig
Har druckit Ocean och den var bra, har druckit andra därifrån och inte varit särskillt förtjust i dom, men den var bra. Belhaven har jag två hemma men inte druckit ännu.

Tror tom Micheal jackson har hypat NCBA, men det var före mitten på 90 talet. Jag drack min första 91 i Lake Distrikt och var alldeles till mig och tyckte den var fantastisk, då. Det är ett klassiskt öl, en bra inkörsport men det är klart överskattat.
Citera
2010-06-03, 19:13
  #1648
Medlem
gr6810s avatar
Newkie Brown är verkligen på tok för sötsliskig, med sin tillsatta sötma. Den har tyvärr gått för långt i sitt försök att tillfredställa de brittiska lagerälskarna.
Citera
2010-06-03, 22:30
  #1649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Newkie Brown är verkligen på tok för sötsliskig, med sin tillsatta sötma. Den har tyvärr gått för långt i sitt försök att tillfredställa de brittiska lagerälskarna.

Ölet skapades trots allt 1927 för att konkurrera med med Pale ale och ingenting annat.
Det blandas av två sorters öl, ett starkare och ett svagare för att få fram karaktären på det.
Citera
2010-06-03, 23:00
  #1650
Medlem
mankers avatar
Får nog också ställa mig i skaran som tycker Newcastle blivit för söt. Kommer ihåg då ja brukade dricka den för kanske 7-8 år sen och gillade den då skarpt. Men då jag drack den för bara någon vecka sen störde jag mig på det sötsliskiga. Om det har med mitt ökade ölintresse att göra vet jag inte, men minns den inte alls som såhär söt.


drack annars en De La Senne Zinnebir nyss. En belgisk blond ale som var lite i stil med Mr Sno Balls fast med lite mjukare känsla och smaker. Riktigt god och en perfekt sommaröl jag tror gemene svensk hade diggat just för att den är lättdrucken, läskande, god och inte tar över. Som en lager till lättheten fast med europeisk humle, lätt jäst och kryddighet och med en skön men inte översvallande beska och riktigt "crisp", ren och god citrussmak.

Testa om ni finner den, dessutom riktigt sköna etiketter
__________________
Senast redigerad av manker 2010-06-03 kl. 23:04.
Citera
2010-06-04, 03:27
  #1651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manker


drack annars en De La Senne Zinnebir nyss.

Ett favoritbryggeri faktiskt. Etiketten sålde ju definitivt in mig, men drickvänlig schysst bira gör det också. Var fann du dessa? Sist jag var i Köpenhamn så var det rätt utsålt.
Taras Boulba var en skön drickisbelgare. Som jag minns det inte helt olik Popperinge Hommelbier. Stouterik minns jag som en ganska otypisk (alkoholsvag dessutom?) stout. Har för mig att den var ganska utjäst och fin. Den typen av törstsläckande aptitretande stout man lätt pillar i sig utan att för den skullen vara menlös.
Framför allt så drack jag, ihop med en vän, deras Revolutions Tripel. Utan anteckningar så har jag för mig att jag tyckte den var en riktigt vass tripel. Helt klart i samma klass som Sint Bernardus och La Rulle t ex. En öltyp jag annars inte brukar gå igång på.

Har någon något att fylla i så kör på. Längesen nu som man drack.
Citera
2010-06-04, 16:43
  #1652
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Får nog också ställa mig i skaran som tycker Newcastle blivit för söt. Kommer ihåg då ja brukade dricka den för kanske 7-8 år sen och gillade den då skarpt. Men då jag drack den för bara någon vecka sen störde jag mig på det sötsliskiga. Om det har med mitt ökade ölintresse att göra vet jag inte, men minns den inte alls som såhär söt.
Newkie Brown har sedan Heineken köpte ölet försökt att bli mer anpassat till den moderna lagerdrickaren i UK, de har t.ex. tagit bort Ale från etiketten då de tycker att det är för gammalmodigt och de har gjort den betydligt sötare än vad den en gång var. Läs på innehållsförteckningen så ser ni att de har tillsatt sötma.

Och den bryggs inte längre i Newcastle...
Citera
2010-06-04, 20:30
  #1653
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Mina åsikter:

Fuller's ESB En bra bitter, en öl som är helt okej i de flesta lägen. Dock är den bättre på fat.

Ocean EKO Pale Ale Inte provat. Känner en avog inställning till EKO efter att ha provat fler som är smaklösa. Ocean-bryggeriet har dock gjort en hel del bra öl.

Anderson Valley Summer Solstice En liten besvikelse efter Hop Ottin´IPA. OK men lite blek.

Sleepy Bulldog Summer Pale Ale En okej sommaröl i stället för dålig industrilager.

Summer Sun Hoppy Golden Ale Smaklös Alkohollös Meningslös

Saxo Bio Jag vet att jag har provat den. Förmodligen har jag förträngt smaken för jag har inget som helst bestående intryck av den.

St. Peter's Cream Stout I mitt tycke en bra stout. Inte riktigt så hård och bränd i smaken som Guinness, utan lite mer avrundad.

Mikkeller Jackie Brown Okej, inte mer. Jag tycker att den var lite tunn i smaken, hade förväntat mig mer, det är ju ändå Mikkeller.

Wells Banana Bread Beer Tja, det är väl intressant att ha provat. Den smakar banan, men det är inget man köper backvis av.

Bedarö Bitter En kanonöl! Något av det bättre svenska på bolagets hyllor.

Zeitgeist Black Lager En mycket god mörk lager.

Belhaven Wee Heavy Inget vidare. Tämligen ordinär, smaklös, Brittisk ale.

Newcastle Brown Ale En upphaussad, billig ale med en kvalmig smak. Många dricker den på krogen som "finöl", vilket den definitivt inte är. Lågbudget så det skriker om det.

ESB är bra. Till kraftigare mat och köttgrytor är den suverän. Men 1845 är snäppet bättre.

En mörk lager försvinner (Saranac) och en annan tar vid (Zeitgeist). Jag har frågat på flera SB varför man tog bort Saranac men inte fått något konkret svar. Synd, det var en fin mörk lager. Men Zeitgeist är lika bra, kanske ännu bättre.

Newcastle har jag aldrig förstått mig på. Min favorit, Brooklyn Brown Ale, har försvunnit. Det är skit.

Min Sleepy Bulldog smakade inte ett skit men det kanske beror på att jag drack något mer smakrikt precis innan, jag minns inte. Jag jagade dock inte ihjäl mig efter fler flaskor.
Citera
2010-06-04, 21:15
  #1654
Medlem
Quorthons avatar
Min Sleepy Bulldog smakade inte heller någonting alls. Jag hade dock också druckit något som var mer smakrikt innan så den kan ju kanske vara värd en till chans.
Citera
2010-06-05, 01:48
  #1655
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Min Sleepy Bulldog smakade inte heller någonting alls. Jag hade dock också druckit något som var mer smakrikt innan så den kan ju kanske vara värd en till chans.

Tyckte att den hade lite krusbärssmak i sig, men den var definitivt blek smakmässigt.
Citera
2010-06-05, 13:01
  #1656
Medlem
gr6810s avatar
Jag vill uppmärksamma tråden på att Sällskapet Malte anordnar en öltipspromenad idag i Malmö. Jag hoppas att ni som bor i eller nära Malmö kommer att delta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in