2012-03-07, 17:05
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tycker överlag att st eriks är rätt så "dåliga". de flesta blir det bara en axelryckning som betyg.

Smaken är som r-ven. Såvitt jag vet brukar de få ganska gott betyg men det är ju bara en smakfråga.
Citera
2012-03-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Okej och du har kollat vad de har för öl i sitt sortiment förstår jag?

På Systemet och på vissa krogar finns följande öl ur deras sortiment:

S:t Eriks Ekfatslagrad Speyside Ale
S:t Eriks Islay Porter
S:t Eriks God Jul Barley Wine/Barley Wine 2011
S:t Eriks Pilsner (1453)
S:t Eriks IPA (1463)
S:t Eriks Pale Ale (1429)
S:t Eriks Rauköl (11705) Tillfälligt sortiment, 1 september t.o.m. 14 november
S:t Eriks 80/- (89331) Beställningssortimentet fr.o.m. 1 oktober 2011
S:t Eriks India Ale (88681) Beställningssortimentet fr.o.m. 1 oktober 2011
S:t Eriks Porter (88052) Beställningssortimentet fr.o.m. 1 oktober 2011
S:t Eriks God Jul Barley Wine (11542) fr.o.m. 14 november
S:t Eriks Påskale

Räknar man även in säsongsölen från förra respektive förrförra året så ser det ut såhär:

S:t Eriks Sommarlager 2010
S:t Eriks Pompona Porter
S:t Eriks Dubh
S:t Eriks Påskale
S:t Eriks Vårlager
S:t Eriks Sommarale Eko
S:t Eriks Wit
S:t Eriks Skördeöl

Årets påskale är tydligen annorlunda mot 2011 års version.

Jag tycker inte det pekar på att alla deras öl är överjävligt välhumlade. Några är rejält humliga men alla är det definitivt inte.
Nej, det har jag däremot inte (kollat upp hela sortimentet från S:t Eriks). Trodde inte S:t Erik hade så många heller; mer än jag trodde.

Jag har väl heller inte emot humle eftersom det är en bra komponent men dom öler jag druckit från St Eriks har i min mening haft humle i allt för dominerande ton och vilket inte faller mig i smaken så fått ett lite av ett ont öga och undvikit märket. Är väl fördomsfull.

Får väl ge S:t Erik en ny chans. Tack för listan.
Citera
2012-03-07, 17:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Smaken är som r-ven. Såvitt jag vet brukar de få ganska gott betyg men det är ju bara en smakfråga.
jo så klart. kanske bara jag, men det är väl ganska sällan recensenterna ger StE några högre betyg? ölen är absolut inte dåliga, men de känns lite meh, speciellt då micro-trenden är den som den är, man är ju som sagt sjukt bortskämd med kvalitetsöl idag.
Citera
2012-03-07, 21:54
Medlem
Astrofaess avatar
S:t Eriks Dubh var väldigt god tycker jag. En imperial stout som legat på Islayfat och fått en riktigt angenäm rökig arom.
Citera
2012-03-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jo så klart. kanske bara jag, men det är väl ganska sällan recensenterna ger StE några högre betyg? ölen är absolut inte dåliga, men de känns lite meh, speciellt då micro-trenden är den som den är, man är ju som sagt sjukt bortskämd med kvalitetsöl idag.

Samtidigt är inte St: Eriks nisch att göra bra öl till bra pris, snarare än att lyckas mäta sig med de riktigt dunderbra aktörerna? Så på så sätt gillar jag dem, även om jag kan hålla med dig om att de ofta inte är mer än bra.
Citera
2012-03-09, 13:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Nej, det har jag däremot inte (kollat upp hela sortimentet från S:t Eriks). Trodde inte S:t Erik hade så många heller; mer än jag trodde.

Jag har väl heller inte emot humle eftersom det är en bra komponent men dom öler jag druckit från St Eriks har i min mening haft humle i allt för dominerande ton och vilket inte faller mig i smaken så fått ett lite av ett ont öga och undvikit märket. Är väl fördomsfull.

Får väl ge S:t Erik en ny chans. Tack för listan.

För all del. Det finns ju så mycket god öl så varför ska man nöja sig med pissblask? Ölnerdar måste ju hålla ihop.
Citera
2012-03-09, 13:55
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Samtidigt är inte St: Eriks nisch att göra bra öl till bra pris, snarare än att lyckas mäta sig med de riktigt dunderbra aktörerna? Så på så sätt gillar jag dem, även om jag kan hålla med dig om att de ofta inte är mer än bra.

Personligen skulle jag vilja lyfta fram deras Pale Ale. Den drack jag mycket av förra sommaren och jag blev aldrig missnöjd. Funkade utmärkt som törstsläckare eller till grillat kött av alla de slag. Riktigt bra. Hur årets batch är vet jag inte men jag ska köpa några flaskor framöver och komma med ett utlåtande då. Påskölen har jag inte hunnit testa än och jag har några andra sorters stående som jag inte testat (julölen, Portern, Rökölen mm).

Jag tycker iaf att Jessica som brygger ölen har lyckats bra. De är välbalanserade och inte för extrema eller för tama.
Citera
2012-03-09, 14:56
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Personligen skulle jag vilja lyfta fram deras Pale Ale. Den drack jag mycket av förra sommaren och jag blev aldrig missnöjd. Funkade utmärkt som törstsläckare eller till grillat kött av alla de slag. Riktigt bra. Hur årets batch är vet jag inte men jag ska köpa några flaskor framöver och komma med ett utlåtande då. Påskölen har jag inte hunnit testa än och jag har några andra sorters stående som jag inte testat (julölen, Portern, Rökölen mm).

Jag tycker iaf att Jessica som brygger ölen har lyckats bra. De är välbalanserade och inte för extrema eller för tama.
kul att du säger det, jag och min kompis kom fram till att den enda StE som vi tycker om och som vi tom köper ofta är just pale alen.
Citera
2012-03-09, 16:10
Moderator
Neksnors avatar
Vad gäller St Erik så är Pale Ale (lite osäker, men den med "den nya humlesorten citra" menar jag) den enda jag köper återkommande. För övrigt har jag laddat med en del jul-barley så får vänta ett tag. Annars är det lite som Oceanbryggeriet, alla rätt och god öl men inget speciellt, ungefär.

Har dessutom beställt en låda Imp stout från Nøgne, borde komma snart!
Citera
2012-03-09, 22:13
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Mmm, var väl inget att skriva hem om direkt. Ganska platt och tråkig tyvärr.
Jag blev bjuden på en idag och jag kan bara säga att jag håller med.
Tycker dessutom att den är vattnig.
2 av 5 från mig.
Citera
2012-03-09, 22:45
Medlem
Kvällens höjdpunkt var en Brewdog Parradox, isle o Arran. Imperoalstout, lagrad på Islay fat.Rökig, men den har blivit mindre intensiv sedan jag drack den senast. inte mer balanserad men mindre dominant rökighet. ja, det är gott, mycket gott. Det skiljer sig mycket från tex Shlenkarla Rauchbier som är fett, detta är torrt och roligt.
Citera
2012-03-10, 16:10
Medlem
Juno-Sixs avatar
Duvel Tripel Hop, 750cl 179kr listpris hos Thomas på Galatea. Säkerligen 340 cirka på bolaget.

Dricker man den lagom kall, sådär 9-10 grader, är man i himmelen. Vacker, söt, honungsbäsk, nyslaget hö.... Ja, denna blir det att dricka över en god bok igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in