2012-09-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Drack en Flying Dog Gonzo Imperial Porter för första gången på ett år, minnet utav den som en bra porter kvarstår definitivt, tycker nog att den är en av de bättre jag druckit. Riktigt härlig rostad ton och fantastisk eftersmak.

Finns bara ett fåtal kvar på det stora SB nära mig så blir väl att köpa hem ett par och dricka en om året eller nåt.
Prova någon (imperial) porter från bryggerierna Díeu du Ciel eller Emelisse (white label) om du får chansen.
Citera
2012-09-23, 11:57
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det var som jag misstänkte alltså. Har du några tips på finare IPA som finns på systemet?
ett "problem" du har med IPA är att den skall vara så färsk som möjligt, så du får den intensiva smaken, det innebär att de amerikanska IPA som finns på hyllan på SB ofta är lite trötta då de har varit på väg under en ganska lång tid, så kolla gärna datum på dom.
men prova:
sierra nevada - torpedo ipa
mohawk - extra ipa
brewdog - punk ipa
brewdog - hardcore ipa
dessa står på hyllan konstant och är bra.

dessutom nu i och med senaste släppet (om du hittar alt. beställ) så prova:
lagunitas - maximus ipa
lagunitas - new dogtown pale ale (ingen ipa, men pröva den då den är väldigt bra)
lagunitas - lucky 13
amager - wookie ipa (denna är en riktig västkust ipa och därför rejält besk, men väldigt bra)
mountain goat - ipa

http://uppdrucket.blogspot.se/
här kan du kika på vad som kommer in nästa gång.
Senast redigerad av brutefish 2012-09-23 kl. 12:00.
Citera
2012-09-23, 15:25
Medlem
lugna ner digs avatar
AleSmith IPA släpptes i liten skala i torsdags också men är såklart slut nu. Ser fram emot att testa den.
Citera
2012-09-23, 16:22
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
AleSmith IPA släpptes i liten skala i torsdags också men är såklart slut nu. Ser fram emot att testa den.
höga betyg och "alla" tjatar om hur bra den är, samma där, hypad som fan, för så bra är den inte.
Citera
2012-09-23, 19:14
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Se om ditt bolag har kvar nån IPA från septembersläppet, förslagsvis Lagunitas Maximus och Amager Wookiee IPA, mycket goda. Den 1:a oktober får de in en ny IPA som heter Modus Hoperandi som verkar bra men som jag själv inte provat. Om du går på en pub med bra öl tycker jag du ska du prova IPA från Stone eller Green Flash.

Sierra Nevada Pale Ale och Torpedo Extra som finns i standardsortimentet på bolaget är helt okej också.

Modus Hoperandi? Låter trevligt. Den fanns inne får nåt år sen och var jävligt fin då.
Citera
2012-09-24, 08:58
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Modus Hoperandi? Låter trevligt. Den fanns inne får nåt år sen och var jävligt fin då.

Jepp. Modus Hoperandi kliver in i fasta sortimentet från första oktober. En mycket bra bira till ett mycket bra pris. Köpte nån kartong när den gästspelade för 1½ år sedan och har privatimporterat ett par gånger sedan dess och då låg den kring 35 spänn burken vill jag minnas. Detta kommer definitivt bli min nya husöl. http://www.systembolaget.se/1539
Citera
2012-09-24, 10:13
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LP-skiva
Jepp. Modus Hoperandi kliver in i fasta sortimentet från första oktober. En mycket bra bira till ett mycket bra pris. Köpte nån kartong när den gästspelade för 1½ år sedan och har privatimporterat ett par gånger sedan dess och då låg den kring 35 spänn burken vill jag minnas. Detta kommer definitivt bli min nya husöl. http://www.systembolaget.se/1539

Kul att den kommer in
Citera
2012-09-24, 12:31
Medlem
Har börjat uppskatta Ale mer och mer nu under det senaste året och vill få lite tips.

De sorter jag funnit i smaken är, Fuller's India Pale Ale, Newcastle Brown Ale, Samuel Adams BL, Chimay (den blå, är lite novis, ni får ursäkta.).

Så jag undrar, om jag kunde få tips på Öl som är liknande dessa, är nyfiken på att pröva lite nya sorter men min ekonomi och rädsla för att få en öl jag inte tycker om hindrar mig från att bara plocka på mig några olika sorter på systemet.

Och lite sidofrågor, Samuel Smith's Nut Brown Ale, någon som har prövat den?
Kollade igenom Beeradvocate, och den låter intressant.

Sista fråga, vid vissa tillfällen så avnjuts även Stouts, en så länge endast Guinness.

Tips på bra Ale och Stouts?
Citera
2012-09-24, 12:49
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomeWhatAnoying
Har börjat uppskatta Ale mer och mer nu under det senaste året och vill få lite tips.

De sorter jag funnit i smaken är, Fuller's India Pale Ale, Newcastle Brown Ale, Samuel Adams BL, Chimay (den blå, är lite novis, ni får ursäkta.).

Så jag undrar, om jag kunde få tips på Öl som är liknande dessa, är nyfiken på att pröva lite nya sorter men min ekonomi och rädsla för att få en öl jag inte tycker om hindrar mig från att bara plocka på mig några olika sorter på systemet.

Sista fråga, vid vissa tillfällen så avnjuts även Stouts, en så länge endast Guinness.

Twisted Thistle från Belhaven är en billig och god ipa som finns på nästan alla bolag.
Du har även svenska Oppigårds som börjar finnas på de flesta bolag o dessutom för en vettig peng.
Citera
2012-09-24, 12:52
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Kul. Du har ju redan viss bredd på det du gillar, även om de flesta av dem ligger i den lite enklare skolan i sina respektive stilar (inget fel alls med det).

Samuel Adams BL tolkar jag som Boston Lager? Det är alltså isf. ingen ale utan en Lager, för ordningens skull. Andra goda öler i stilen "modern ljus lager" (vilket Sam Adams väl får anses vara) är bl.a. Hell och Brooklyn Lager.

IPA finns det gott om tips de senaste sidorna i tråden. Några som du bör prova på i stilen IPA/APA är bl.a. Punk IPA från Brewdog och Sierra Nevada Pale Ale. Dessa är lite enklare, inte extremt humlade men ändå goda. När du känner dig mogen att prova på lite kraftigare doningar kan du bl.a. prova Sierra Nevada Torpeda Extra IPA och Brewdogs Hardcore IPA.

Chimay Blå är en trappistöl, en klassisk belgare av det mörkare slaget. Det finns gott om andra goda belgare, både ljusa och mörka trappister och andra belgiska öler. Jag gillar själv Orval och Westmalle Tripel om man vill ha ljusa trappistöl och Westmalle Dubbel samt Rochefort 8 eller 10 om man för stunden vill ha lite mörkare. Två andra belgiska ale som jag tycker är köpvärda även om de inte är äkta trappistöl är Maredsous (finns en blonde 6 på alla bolag samt en brun 8 på 75-cl flaska på större bolag som är riktigt bra) samt St Bernardus (som också finns som både ljusa och mörka varianter).

När det gäller stouts så tycker jag, som jag nämnt flera gånger i tråden, att Amager RyeKing är bland det bästa jag druckit, men den kan vara svår att få tag på numer. Det var tyvärr en engångsbryggning och den verkar sina på hyllorna. Lervig Konrads Stout, Brewdog Riptide och Slottskällans Imperial Stout är också bra. Smörsundets Porter borde du också prova även om det är en porter och inte en stout.
Citera
2012-09-24, 13:09
Medlem
Jäklar, nu fick jag mycket att lägga till på önskelistan.

Punk IPA och Twisted Thistle har jag sätt på hyllan ett flertal gånger men aldrig vågat pröva, får ta och göra det nu då.

Sierra Nevada Torpeda Extra IPA och Brewdogs Hardcore IPA ska också inhandlas, skulle kanske nämnt att jag är ute efter lite mörkare och kraftigare grejer.

Westmalle Dubbel och Rochefort 8, är dessa vanliga att hitta på bolaget? kan inte komma ihåg att jag sett dem.

Blir att titta förbi på Bolaget sen i eftermiddag!

Tackar för så pass snabba svar, uppskattas!
Citera
2012-09-24, 13:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Westmalle Dubbel och Rochefort 8, är dessa vanliga att hitta på bolaget? kan inte komma ihåg att jag sett dem.

De finns absolut inte på de mindre butikerna. Har du tillgång till en större butik eller ännu bättre, en av de tre vinkällarbutikerna så har du god chans att hitta dem. Regeringsgatan i STHLM hade typ alla trappistöler utom Westvleteren (som ö.h.t. är så gott som omöjlig att få tag på) på hylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in