2011-04-20, 23:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macabre666
Bäst-före är ett luddigt begrepp. Det handlar snarare om att ölen inte kommer att förändras speciellt mycket i smak under den perioden.
Många belgiska öl, t ex Chimay har ett bäst-före-datum fem år efter bryggdatum.
Jag hoppas att ironin framgick, det är ju just förändringen man är ute efter när man lagrar öl.
Citera
2011-04-21, 09:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag hoppas att ironin framgick, det är ju just förändringen man är ute efter när man lagrar öl.

Hur mycket förändar sig ölen under lagringen? Boon Geuze har bäst-före datum 2031, vilket borde innebära att den klarar lagring fram till 50-talet - hur kommer den att smaka då?
Citera
2011-04-21, 14:47
Medlem
mankers avatar
Keizern blir så jävla bra med ett gäng år på nacken! 2010 var rätt trist, 2008 började arta sig och 2006'an var fenomenal så jag drack dem för ett tag sedan! Founders är mumma, beställt dras Kentucky Breakfast Stout nu och den ser jag fram emot som fasiken!

Även beställt hem Three Floyds Dreadnaught som jag ser fram emot, lär bli sagolik kväll att dricka den tillsammans med en Pliny The Elder och kanske avsluta med en galning i form av Southern Tier Pumpking.
Citera
2011-04-21, 17:38
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Usch då! Långt efter utgånget "bäst före", är du inte rädd att bli förgiftad och dö?
Köpte förresten en Nefarious Ten Pin Imperial Porter och på den står det BF dec 2011, hur kan det vara möjligt på en imperial porter? Tio år ska väl inte vara något problem att lagra en sån?

Jag tror bestämt att min herre kostar på sig att vara lite ironisk. Det står klart och tydligt på etiketterna att de går att lagra i åtminstone 10 år.
Citera
2011-04-22, 19:19
Medlem
Lovelesss avatar
Sitter och sippar på en De Dolle Oerbier Special Reserva 2008. Massor ek, körsbär, torkade frukter och annat med en värmande och rejält sur avslutning. Underbar rakt igenom.
Citera
2011-04-22, 19:50
Medlem
Cineastens avatar
Sista flaskan Old Stock Ale från 2007 rök just.
Citera
2011-04-24, 22:44
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Sista flaskan Old Stock Ale från 2007 rök just.

Blir verkligen bättre med tiden. Samma år som de släpps så är de rätt meh, men med 5-6 år på nacken så börjar de verkligen bli bra. Sen är frågan om man med öl liksom vin ska behöva vänta så länge
Citera
2011-04-25, 21:43
Medlem
Är det någon som har bra tips på någon öl att dricka vid grillning? Tänker framför allt när man grillat en fläskfilé eller liknande och ska äta. Vill gärna ha tips på sådana som finns att köpa på bolaget.

Tack på förhand.
Citera
2011-04-26, 20:07
Medlem
mankers avatar
På fredag och lördag kommer Brooklyn Brewerys Garrett Oliver till Sverige för ett besök på AG samt Marie Laveau. Ingen riktig beer makers dinner men likväl. Ska bli grymt kul
Citera
2011-04-30, 23:43
Medlem
haloklins avatar
De Molen verkar vara hit & miss. Machtig & Mooi på fat är det bästa öl jag någonsin druckit, H&D Misto B.A. var mycket bra och Bommen & Granaten mycket trevlig men min sjufemma blev för mycket även om jag delade den med två andra. Op & Top var väl okej. Nu till de två flaskor jag delade idag, Vuur & Vlam / Mooi & Medogenloos. Båda var goda men hade en rotfruktstuggummi+plåsterartad bismak som tog en hel del plats och försvann nästan helt efter ett tag. V&V var kylskåpskall och M&M var lätt kyld men inte alls lika kall. Någon som druckit dem och varit med om samma sak eller inte? M&M var mycket god när bismaken drog sig tillbaka och jag skulle gärna dricka den igen utan störande element.
Citera
2011-05-01, 00:19
Medlem
mankers avatar
Lite det som är problemet med De Molen. Många öl är underbara och andra har sina bismaker, som ofta kommer från humlen de använder (i 95% saazhumle).

Själv vart det än mer Brooklyn idag med lite Black Ops, Sorachi ace och annat i samband med intervjun med Garret Oliver (Manker Beer Tv Episode 1) som kommer snart.

Fasiken vad Sorachin lär bli fin till sommaren!
Citera
2011-05-01, 00:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonsor
Är det någon som har bra tips på någon öl att dricka vid grillning? Tänker framför allt när man grillat en fläskfilé eller liknande och ska äta. Vill gärna ha tips på sådana som finns att köpa på bolaget.

Tack på förhand.

S:t Eriks IPA eller deras Pale Ale funkar riktigt bra. Smakrikt men lättdrucket. Eller varför inte en Wisby Pils?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in