2008-08-25, 00:16
Medlem
Emohruliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Humle-Hildas Altbier och Hercules Double IPA blev det ikväll.

Provat några andra sorter från dom? Både Gas-Janne och Jäst-Hasse är riktigt bra... Däremot är Biskop-stefans kalk riktigt skti. Har en bismak av dålig matolja.
Citera
2008-08-27, 07:35
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Humle-Hildas Altbier och Hercules Double IPA blev det ikväll.

mm mycket fint. Hercules Double IPA slår aldrig fel!
om man gillar när IPA:n är starkt humlad så är 100 GRAM eller RUG IPA från ØLFABRIKKEN ett väldigt het tips. Deras porter är inte fy skam den heller.
Citera
2008-08-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandre
Får passa på att be om lite tips här då!

Jag är inte speciellt förtjus i ale eller stouts utan ger mig då hellre på en ljus lager, min favorit just nu är Stella Artois. Kanske ingen finsmakaröl men kan någon tipsa om något som liknar Stella fast innehåller det där lilla extra?

Du måste testa det japanska ris vinet "bejing" eller liknande lite svårt att få tag på men kolla med systembolaget där du bor. det är en jätte ljus öl som inte alls har den där äckliga eftersmaken som alla andra gillar.

vin och öl mässan i älvsjö är grym ifall ni har vägarna förbi när dem har den. där finns det sjukt mycket att prov och inte alls specielt dyrt.
Citera
2008-08-27, 14:53
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Någon som har några tips på lite exklusivare stouts?

Älskar stouts och har provat de mesta av de "vanliga" sorterna.. tips på guinness och murhpys undanbedes alltså..

ojoj, det finns så mycket gott så. här är några mörka favoriter:

St Peters Cream Stout
Left Hand Milk Stout
Oceanbryggeriets Arbetarporter
Rouge Imperial Porter
Flying Dog Gonzo Imperial Porter.. finns inte på systemet men jag föreslår att du tar dig till närmasta välsorterade ölcafé å frågar!

men min absoluta favorit är KLIN KOKOS från NØGNE Ø!
Senast redigerad av hooligann 2008-08-27 kl. 15:30.
Citera
2008-09-09, 08:17
Medlem
Emohruliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
ojoj, det finns så mycket gott så. här är några mörka favoriter:

St Peters Cream Stout
Left Hand Milk Stout
Oceanbryggeriets Arbetarporter
Rouge Imperial Porter
Flying Dog Gonzo Imperial Porter.. finns inte på systemet men jag föreslår att du tar dig till närmasta välsorterade ölcafé å frågar!

men min absoluta favorit är KLIN KOKOS från NØGNE Ø!

Meikkeller Black.
Närke stormaktsporter.
Ölfabrikken Porter.
Sierra Porter.
Rasputin imperial porter.
Kosacken imperial sout.

Provat?
Citera
2008-09-09, 09:34
Medlem
prominentens avatar
Inte min blogg men jävligt rolig och träffande:

http://doublebastardbeerblog.wordpress.com/
Citera
2008-09-09, 11:48
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emohrulis
Meikkeller Black.
Närke stormaktsporter.
Ölfabrikken Porter.
Sierra Porter.
Rasputin imperial porter.
Kosacken imperial sout.

Provat?

Ölfabrikken Porter
Sierra Porter
Kosacken Imperial Stout
Mikkeller Black (det är väl den med ett kinesiskt tecken på en svart etikett?)

dom har jag smakat.. alla mycket fina. Sierra och ölfabrikken är lite "tunna" för min smak men dom är absolut väldigt goda! Mikkeller black kommer jag inte riktigt ihåg.. då den med sina blygsamma 17% gjorde mig varm i västen, men har för mig att den satt som en känga i käften.

Kosacken vill jag åxå minnas att den föll mig rätt bra i smaken. va dock ett tag sedan jag drack den nu. Rasputin har jag länge haft på min önskelista men har inte kommit till skott ännu då jag har fått skära ner på mina pubbesök de senaste två månaderna själv?
Citera
2008-09-09, 15:06
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis !

Dessa tycker jag är goda.

Shiner Beer från Texas mustig och god, speciellt Bock.
http://www.pricescope.com/idealbb/files/Shiner-family-bottles.gif

Kross cerveza från Chile väldigt god, speciellt den ljusa.
http://beeractivist.files.wordpress.com/2007/06/kross_bottles.jpg
Citera
2008-09-09, 18:05
Medlem
Emohruliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Ölfabrikken Porter
Sierra Porter
Kosacken Imperial Stout
Mikkeller Black (det är väl den med ett kinesiskt tecken på en svart etikett?)

dom har jag smakat.. alla mycket fina. Sierra och ölfabrikken är lite "tunna" för min smak men dom är absolut väldigt goda! Mikkeller black kommer jag inte riktigt ihåg.. då den med sina blygsamma 17% gjorde mig varm i västen, men har för mig att den satt som en känga i käften.

Kosacken vill jag åxå minnas att den föll mig rätt bra i smaken. va dock ett tag sedan jag drack den nu. Rasputin har jag länge haft på min önskelista men har inte kommit till skott ännu då jag har fått skära ner på mina pubbesök de senaste två månaderna själv?

Mmmm... ölfabrikken är ju lite lättare porter. Men riktigt jävla bra på fat. passa på att prova hela deras serie nu innan som får slut helt. Har för mig att bryggmästaren packade ihop och drog till usa.

pannepot är också ett bra bryggeri som du ska prova, kom äver en 2005 för det blyga priset av 349:- här om dagen (33cl) lagrad på calvadosfat, spännande som faan! Och självklart Rasputin, ett måste!
Citera
2008-09-09, 18:49
Medlem
prominentens avatar
I tråden om stouts kallar man Guinness mättande och här menar ni att en 7,5%-ig Ölfabrikken Porter är lättare. Jösses
Helt klart är att den är grym i alla fall. Ölfabrikken köptes upp av Gourmetbryggeriet i Roskilde för något halvår sedan, men recepten ska vara desamma. Nyss släppte man Porter, Pilsner och Pale Ale på 33 cl-burkar i Danmark och sådana tilltag har visat sig inte alls göra ont, goda exempel finns ju redan i Oscar Blues Ten Fidy (Colorado) och 21st Amendment (Kalifornien).

Pannepot Grand Reserva tillverkas av Struise i Belgien, den calvadoslagrade versionen torde vara deras bästa då den inte är så sötsliskig som de övriga 3 med namnen Pannepot eller Struise Pannepøt.
Citera
2008-09-10, 04:07
Medlem
Bloodhounds avatar
Slottskällans Belgodubbel var en fantastiskt öl som tyvärr inte går att få tag på längre.

Annars är jag stormförtjust i Kwak, lite mer som "everyday beer".
Citera
2008-09-10, 10:40
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
I tråden om stouts kallar man Guinness mättande och här menar ni att en 7,5%-ig Ölfabrikken Porter är lättare. Jösses
Helt klart är att den är grym i alla fall. Ölfabrikken köptes upp av Gourmetbryggeriet i Roskilde för något halvår sedan, men recepten ska vara desamma. Nyss släppte man Porter, Pilsner och Pale Ale på 33 cl-burkar i .

hehe ja... man har blivit rätt skadad av att i princip bara dricka Imperial Stout's/Porter. Det som man för några år sedan tyckte va mörkt å tungt är nu mera vattnigt å tunt

mmm yes, när jag var över i roskilde på den fina festivalen i sommras gled jag in på ett snabbköp där, för att få den glada överraskningen.. ett smakbord med Ølfabrikkens Porter och Pale Ale på burk... det va som en ren och skär uppenbarelse efter 3 dygn i sträck med blaskig och varm Harboe Danmark i övrigt är ju ett underbart öl-land!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in