2014-06-18, 21:37
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Jag själv minns den som mycket bättre på SBWF, fast den var på flaska där. Förmodligen är den inte så färsk nu på burk, men i och med standardsortiment borde det komma bättre burkar snart..

Min burk känns inte trött alls, som tur är. Kanske är jag som är överexalterad eftersom jag inte druckit öl på över en månad.
Citera
2014-06-19, 21:31
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Founders Centennial IPA är svingod! Välbalanserad som fan. Fruktig, riktigt humlig, bra beska och lite sötma. Munkänslan är ganska "fluffig", i brist på bättre ord, till en början men sen börjar beskan sticka lite på tungan.

Tyvärr märks alkoholen av lite i smaken, men inte allt för mycket och det stör inte alls.

Helt okej IPA Det är ju roligt för oss hopheads att det finns så stort utbud av just IPA. Men man kan ju hoppas att nästa trend efter lambik/suröl/saisontrenden är brittiskt öl. Jag saknar ett schysst utbud av klassisk brittisk puböl på bolaget.
Citera
2014-06-19, 22:47
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Helt okej IPA Det är ju roligt för oss hopheads att det finns så stort utbud av just IPA. Men man kan ju hoppas att nästa trend efter lambik/suröl/saisontrenden är brittiskt öl. Jag saknar ett schysst utbud av klassisk brittisk puböl på bolaget.
och vad är "klassiskt brittisk puböl" då?
Citera
2014-06-20, 05:24
Medlem
WalterSullivans avatar
Fan kan man bara beställa öl i helt kolli på systemet? Allt jag klickar på har en gräns på 20 flaskor för att beställas
Citera
2014-06-20, 09:26
Medlem
MacGayVers avatar
Dagens frukost blir en Mikkeller Beer Geek BreAKfast, tycker det känns passande
Citera
2014-06-20, 10:31
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Fan kan man bara beställa öl i helt kolli på systemet? Allt jag klickar på har en gräns på 20 flaskor för att beställas
gillar du inte öl?
Citera
2014-06-20, 11:57
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
och vad är "klassiskt brittisk puböl" då?
Handpumpad real ale på 2-3% kanske? Köpa ett helt fat på systemet sen skulle man ju kunna sitta hemma i soffan och pumpa själv och trycka in vinägerchips i ansiktet hela dagen lång "Klassiskt brittiskt puböl" och flaska/burk i samma mening är ju mega-fail. "Brittiskt puböl" anno 2014 torde väl vara typ Fosters
Citera
2014-06-20, 12:39
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Handpumpad real ale på 2-3% kanske? Köpa ett helt fat på systemet sen skulle man ju kunna sitta hemma i soffan och pumpa själv och trycka in vinägerchips i ansiktet hela dagen lång "Klassiskt brittiskt puböl" och flaska/burk i samma mening är ju mega-fail. "Brittiskt puböl" anno 2014 torde väl vara typ Fosters
fat? cask om jag får be!

klassiskt brittisk puböl som inte är real ale och dylikt borde väl vara "lager".
Citera
2014-06-20, 12:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
fat? cask om jag får be!

klassiskt brittisk puböl som inte är real ale och dylikt borde väl vara "lager".

Nja, finns många regionala specialiteter, generellt sessionöl på 3-4,5%. Även om lager väl är den volymmässigt största kategorin generellt så finns det fortfarande ställen där man anser att lageröl är djävulens påfund som gör att man blir våldsam och odräglig.

Nere i Ashford där jag var för ett antal år sedan fanns det gott om lokala bitters och andra ales på fat. Oftast 3-4,5% vol. och rätt gott, även om jag har svårt att tro att det skulle bli en ny trend som kan ersätta rådande surölstrend.
Citera
2014-06-20, 14:16
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
gillar du inte öl?

Har inte råd att köpa 20 av varje sort då jag ska ha flera
Citera
2014-06-20, 14:21
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nja, finns många regionala specialiteter, generellt sessionöl på 3-4,5%. Även om lager väl är den volymmässigt största kategorin generellt så finns det fortfarande ställen där man anser att lageröl är djävulens påfund som gör att man blir våldsam och odräglig.

Nere i Ashford där jag var för ett antal år sedan fanns det gott om lokala bitters och andra ales på fat. Oftast 3-4,5% vol. och rätt gott, även om jag har svårt att tro att det skulle bli en ny trend som kan ersätta rådande surölstrend.
det var med glimten i ögat. jo jag vet att det finns många pubar i UK som håller fanan högt.
volymmässigt är det precis som i sverige, vanlig starköl säljer mest, det var det jag menade när man sökte efter "klassisk brittisk puböl".

men om vi säger så, HUR jävla stor är egentligen suröltrenden då?
för oss i tråden som sitter och blir svettiga vid månadssläppen och har full koll, visst kan vi skönja en trend bland de absolut hippaste bryggerierna i form av div. stilar som syrligt, brett, saison osv.

men om vi ser den krassa verkligheten, det är ju knappast som så att om man går ut och man ska behöva lipa över att de bara har surisar i kylen. medelsvensson och uteställena har ju knappt ens upptäckt ipa. ibland blir man tom positivt överraskad om de har något annat i kylen än carlsberg och new castle.
Citera
2014-06-20, 16:23
Medlem
stttNNNs avatar
Hej alla Öl älskare!

Jag är en stor fantast av IPA. sitter just nu och sippar på en amerikansk IPA och funderar på om det är någon som har tips på någon IPA som man bara måste dricka innan man dör.

funderar även lite på vad en trappist ÖL är. har själv inte druckit någon såndan men efter att ha skumt igenom denna tråd lite så verkar det ju som denna öl är ett måste att prova http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Westmalle&artikelId=336173&varuNr=168 4&referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGlo balSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dWestmalle%26id% 3d 1594%26epslanguage%3dsv

finns den att köpa direkt på bolaget eller måste jag beställa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in