Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Nja, finns många regionala specialiteter, generellt sessionöl på 3-4,5%. Även om lager väl är den volymmässigt största kategorin generellt så finns det fortfarande ställen där man anser att lageröl är djävulens påfund som gör att man blir våldsam och odräglig.
Nere i Ashford där jag var för ett antal år sedan fanns det gott om lokala bitters och andra ales på fat. Oftast 3-4,5% vol. och rätt gott, även om jag har svårt att tro att det skulle bli en ny trend som kan ersätta rådande surölstrend.
det var med glimten i ögat. jo jag vet att det finns många pubar i UK som håller fanan högt.
volymmässigt är det precis som i sverige, vanlig starköl säljer mest, det var det jag menade när man sökte efter "klassisk brittisk puböl".
men om vi säger så, HUR jävla stor är egentligen suröltrenden då?
för oss i tråden som sitter och blir svettiga vid månadssläppen och har full koll, visst kan vi skönja en trend bland de absolut hippaste bryggerierna i form av div. stilar som syrligt, brett, saison osv.
men om vi ser den krassa verkligheten, det är ju knappast som så att om man går ut och man ska behöva lipa över att de bara har surisar i kylen. medelsvensson och uteställena har ju knappt ens upptäckt ipa. ibland blir man tom positivt överraskad om de har något annat i kylen än carlsberg och new castle.