2010-01-27, 10:41
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Är det någon mer som har smakat Hopfix och kanske till och med vet var/hur man skulle kunna importera den? En av mina absoluta favoriter då den har kraftig smak efter humle.

I övrigt så tittade jag lite på en Sierra Nevada Bigfoot och undrade lite hur den smakade. Är den värd att beställa? Hur smakar den i jämförelse med tex. andra Sierra Nevador. Är den lika fruktig som flera är?

Att gämföra Big Foot med and öl från Sierra Nevada kan bli lite knepigt då denna är bryggd som en strong ale, typ barley wine. Snäppet sötare och starkare, själv tycker jag att den har en viss nötighet i sig. En helt okej barley, men är man ute efter just den ölsorten finns det betydligt bättre till samma peng.
Citera
2010-01-27, 11:02
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Är det någon mer som har smakat Hopfix och kanske till och med vet var/hur man skulle kunna importera den? En av mina absoluta favoriter då den har kraftig smak efter humle.

I övrigt så tittade jag lite på en Sierra Nevada Bigfoot och undrade lite hur den smakade. Är den värd att beställa? Hur smakar den i jämförelse med tex. andra Sierra Nevador. Är den lika fruktig som flera är?
Personligen är jag mycket förtjust i Bigfoot. Gillar du Celebration så kommer du att gilla storfoten också. Har du tänkt att göra en privatimport, eller?
Citera
2010-01-28, 15:36
Medlem
mankers avatar
Drack nyligen Delirium Tremens för första gången, lite smakrikare än Giljoutine tycker jag.

Omdöme

Citat:
Skum: Högt lite mörkare vitt skum med medelstora bubblor. Sjunker ned och försvinner.
Färg: Veteölsgrumligt och lite aprikosgult till färgen
Doft: Apelsinskal och en lätt jästdoft. Även viss kryddighet med korriander och lite humlesting utan smak. Mycket behaglig doft
Smak: Liten till medel munkänsla med lite halvmedel kolsyra. Apelsinskal och lite banan samsas i smaken. Bananen är där lite som sötma och går även lite åt honungshållet. Komplex jästighet som både ger lite syra, kolsyra och smak - fast i olika kombinationer. En lätt bitterhet i smaken efter första sippen. Kryddig och lite småsur tycker jag men väldigt läskande.
Väldigt sur efter ett tag i eftersmaken, men tycker det gav en god läskande känsla.

Betyg? - Bäst, läskande, ändå enkel men smakrik. Bjöd på mycket.
Citera
2010-01-28, 16:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Drack nyligen Delirium Tremens för första gången, lite smakrikare än Giljoutine tycker jag.

Omdöme
Mmmm, gott! Var nog ett par år sedan jag drack den och minns väl inte mer än att den var riktigt god. Provade även Nocturnum då, och den var minst lika bra.
Citera
2010-01-30, 01:53
Medlem
buyzabas avatar
Delirium Tremens! Ja!! Ge mig!! Min belgiske vän bjöd mig på detta första gången i Barcelona, den har sedan avnjutits på plats i Belgien. Belgerna verkar vara riktiga livsnjutare de Deras kötträtter med ölsås och en delirium tremens på det...
Citera
2010-01-30, 12:31
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:

En av mina absoluta favoriter. Den är den enda ölen jag sett på bolagets hemsida som har haft full pott på beskan, klockan var helsvart. Så den är galet besk, har en makalöst god fruktig doft och nästan lite persikaaktig smak. Den är också stark som fan, över 10%, så håll koll på hur många du petar i dig, man blir snabbt rätt berusad. Dock är den så smakrik att en brukar vara rätt lagom.

Var såg du den förresten, den brukar bara släppas en gång per år typ i maj/juni?
Citera
2010-01-30, 13:58
Medlem
mankers avatar
I torsdags hade jag nöjet att tävla mellan Flying Dog (3st) och Hoppin' Frog (2st)

Flying Dog: Double Dog (6), Kerberos Tripel (3,5) och Porter (4)
mot
Hoppin' Frog: Hoppin To Heaven (5) och Silk Porter (4)

Slutade oavgjort med 4,5 vs 4,5 i snittbetyg av 7 möjliga (3=OK).
Trevligt värre var det iaf med dessa goda öl.
Citera
2010-01-30, 15:14
Medlem
Gideon-Stures avatar
Jag fattar inte grejen med Sofiero, Corona, budweiser, Budweiser, då dricker jag hellre läsk.
Pripps blå och mariestads export går också bort direkt.
crocodile export lager e i såfall en betydligt billigare blasköl som glider ner lätt, men bered er på en eftersmak av diskmedel och metall

Lager/pilsner ska vara tjeckiskt (okej det finns mycket bra från andra länder i europa också, tyskland, italien, Holland, belgien o.s.v). Urquell e den absoulta favoriten, lagom lättdrucken och passar till många maträtter.

Heinkeken har fått mycket skit i den här tråden, men jag tycker att den e rätt bra. Kan rekommendera slovakiska Zlaty Bazant (e ordinarie på systemet) påminner om Heineken i smaken men e några kronor billigare, absolut inget extraordinärt, men de funkar bra som måltidsdryck.

Överjäst öl e naturligtvis bäst från de brittiska öarna, (finns även en del belgiskt). Framförallt londonbryggeriet Fuller's dominerar den svenska marknaden, med all rätt. Golden Pride som tillhör det ordinarie sortimentet sen i våras e en bra inkörsport, söt sirapsaktig smak, den e dock alkoholstark (8,5 %).
Senast redigerad av Gideon-Sture 2010-01-30 kl. 15:25.
Citera
2010-01-30, 19:55
Medlem
loomiss avatar
Jag tror inte alls att Fuller's dominerar den svenska marknaden, det gör förmodligen Greene King och Shepherd Neame om vi snackar britter. Men Fuller's gör nog de godaste och smakrikaste alen när allt kommer omkring. Jag har alltid hållit ESB och 1845 högt. På julafton knäckte jag en Vintage Ale 2008 och deras Vintage skiljer sig från år till år. Man kör runt på några olika sorters malt medan jästen alltid är deras egen. Vintage Ale 2008 slår allt annat som Fuller's har i det ordinarie sortimentet.
Fuller's IPA blev jag lite besviken på men det beror nog på att IPA numera förknippas med de smakrika ale som bryggs på andra sidan Atlanten - och de brygger en helt annan IPA.
Golden Pride var däremot riktigt bra.
Citera
2010-01-30, 22:20
Medlem
ESS-Lunds avatar
Någon som tittat på Öldokumentärerna på Voddler? Helt OK men jag hade gärna velat få tips på fler lite mer seriösa och med mindre Australieninfluenser. Någon som har bra öldokumentärer på lager (no pun intended)?
Citera
2010-01-30, 22:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Jag tror inte alls att Fuller's dominerar den svenska marknaden, det gör förmodligen Greene King och Shepherd Neame om vi snackar britter. Men Fuller's gör nog de godaste och smakrikaste alen när allt kommer omkring. Jag har alltid hållit ESB och 1845 högt. På julafton knäckte jag en Vintage Ale 2008 och deras Vintage skiljer sig från år till år. Man kör runt på några olika sorters malt medan jästen alltid är deras egen. Vintage Ale 2008 slår allt annat som Fuller's har i det ordinarie sortimentet.
Fuller's IPA blev jag lite besviken på men det beror nog på att IPA numera förknippas med de smakrika ale som bryggs på andra sidan Atlanten - och de brygger en helt annan IPA.
Golden Pride var däremot riktigt bra.
Låter bra med Fullers Vintage. Fick bara tag i en 2008 och den har jag sparat. Tänkte ta en parallellprovning med 2009, kanske redan nu under våren.
Citera
2010-01-31, 15:25
Medlem
loomiss avatar
Gideon-Sture: Fuller's är faktiskt dominanter om vi ser till antalet sorter som finns på SB. Där var det fel av mig. Jag glömde bort London Pride och Discovery och det beror nog på att jag sällan eller aldrig köper dem. Jag har aldrig varit förtjust i Discovery som jag tycker smakar alldeles för lite.

zepofan: I nummer 3 av tidningen Whisky finns det en bra artikel om Fuller's. Man avnjuter även en Vintage Ale 2003 som förvarats helt åt helvete i sex år. Men drycken hade tydligen inte alls tagit skada, snarare tvärtom. Och det här får mig att fundera på hur länge man kan spara en Vintage. Tio år med rätt lagringsmetod?
Jag har en Vintage 2008 kvar. 2018...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in