2016-12-07, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Nja, håller inte med. Just det är ordet demoniserar just svarta, så jag väljer att inte använda det. Vet man de svartas historik är det lättare att förstå varför. Ordet användes i slaveriets tid och har inget med nutid att göra, tycker jag. Likaså kallar man inte samer för lappar längre, inte omtyckt ord av dem. Så många ord är det inte att välja bort, inte direkt något man har det jobbigt med i vardagen. Ordet hänger tyvärr ihop med nedvärderandet och hatet.

Nej nu när skadan redan är skedd så är det inte så klokt att kalla svarta för neger, eftersom de tar illa upp. Men det hade inte behövt vara så. Det är de vitas påfund att demonisera orden. Negrer säger själva niggers till varandra.

Nu kan man varken säga eskimå eller indian längre. Nästa steg blir att inte få säga same eller jude. Det komner inte minska hatet alls. Förstår du mig? Även om du inte håller med?
Citera
2016-12-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Jag kan inte riktigt svara logiskt på det. Lucia för mig är en kvinna. Och gör det nåt? Åhléns vill pracka på oss en "provocerande lucia" och det är så jävla LAME ass. Jaja vi vet att det finns massor av killar som vill va lucia för att barn oftast gillar att "toka till det". Måste vi göra det till en politisk debatt? D är väl bara att säga att "Nä lucian ska vara en tjej. Det är en tradition, lille Lasse! "
Däremot gör jag den DISTINKTA skillnaden mellan detta å ena sidan och å den andra: att en färgad tjej skulle bli nekas till att vara lucia. So What? Helst en som är rågblond från en Carl Larsson målning enligt mej för att känns mest hemtamt och traditionsenligt (för det är ju EN TRADITION) men det blir säkert fint med en svart också liksom.

Det där med att killar vill vara Lucia undrar jag hur pass vanligt det är. Det känns som något media skapat och som sedan en och annan politiskt korrekt förälder lyckats övertyga sin son om att "vilja". Naturligtvis finns det undantag men om vi pratar generellt tror jag det är mycket ovanligt. När jag gick i skolan har jag inget minne av att ämnet överhuvudtaget fanns. Tjejer var tärnor, en av dem lucia och vi killar var tomtar (helst) eller stjärngossar (mindre kul) och alla hade kul tillsammans.

Själv har jag ingen bestämd benhård invändning mot egentligen vare sig hudfärg, hårfärg eller kön på den som är Lucia men det skall i så fall vara något som faller sig naturligt för de som vill fira traditionen inte tryckas på uppifrån via allmänhetens TV-kanal, reklamkampanjer och genuspedagoger i skolorna. Det är ju det upprördheten handlar om, denna ständiga kritik från överheten mot att folket har fräckheten att fira en tradition som av överheten betecknas som både rasistisk och sexistisk.

Att sedan inte delar av folket uttrycker sig särskilt diplomatiskt eller tänker på att det handlar om en liten kille som inte gjort något ont är naturligtvis tragiskt men det tyngsta ansvaret faller på reklammakarna och Åhléns. De är de riktiga rasisterna som använder en svart kille som en slags identitetsmarkör. Att de dessutom i huvudsak tjänar sina pengar genom att låta fattiga östasiater (varav säkert många barn) tillverka deras skräp för en spottstyver som de säljer dyrt till folket som de via självgoda uppblåsta reklambyråfjantar låter håna gör inte saken bättre. De pengar som den politiskt korrekta reklambyrån får i fickan är bra mycket smutsigare än några rasistkommentarer på Facebook. Cynismen här är total, synd att så få genomskådar den.
Citera
2016-12-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det förvånar mig fortfarande, fast det inte borde göra det, att människor kan vara så hatiska och rädda. Att det som sticker ut från mängden, det som är annorlunda, kan göra människor så extremt upprörda. Allt för många saknar ju spärrar och mår bra av att mobba ut ett barn.

Men det är intressant. Vi får se hur motstridiga idéer och känslor det finns i vårt samhälle, tack vare Luciapojken med mörk hy. Det öppensinnade och toleranta Sverige är bara en utopi.

Eller så vänder vi på resonemanget och funderar över varför en tradition med en svensk tjej (kanske till och med blond eftersom det handlar om ljus) med ljuskrona är så provocerande för etablissemanget att de år efter år med alla till buds stående medel måste motarbeta den?

Förmodligen skulle den helt naturligt utvecklas precis som traditioner alltid gjort och etablissemanget kunde hänga med och vara i takt med tiden och på folkets sida.
Citera
2016-12-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Åhlens har kört en tiggarklassiker, man tar ett oskyldigt barn och låter folk se hur det förnedras offentligt. Då lättar folk på plånboken. Barn finns det ju gott om.
Vägrar tro att de inte räknat ut reaktionerna, särskilt efter senaste reklamkampanjen om "klädmaktsordningen" De visste vad som skulle komma och tvekade inte att offra ett barn. Och sen talar man om sitt mod! Lina, reklamchef sover gott.

Dessutom visar väl Åhléns senaste kampanjer med all önskvärd tydlighet att s.k. "normkritik" är den nya normen. Åhléns är ju inte direkt kända för att vara nyskapande och gå först i ledet tagandes risker. Grepp de använder i en kampanj får nog anses som etablerade.

Fast samtidigt undrar jag om de inte missuppfattat alltihop, "normkritiken" är trots allt bara norm inom en begränsad social grupp som till stor del inte är Åhléns kundkrets...
Citera
2016-12-07, 12:34
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Tror ingen trodde heller att du kallar dina vänner för neger. Albino, kvinna och kaukasier är inte att jämföra med ordet neger som har en helt annan laddning för en grupp människor än att kalla en person för t ex kaukasier.

Jag gissar att du är väldigt ung och kanske inte är bekant riktigt med de svartas historia kring ordet, en generationsfråga kanske. Jag är förstås också nyfiken hur dina föräldrar tänker kring ordet och använder det, eftersom det ofta är därifrån man får sina värderingar.

Ja, kanske du ska fråga dina kompisar om deras upplevelse av ordet. Även deras föräldrar har nog ett och annat att berätta.

Jag lägger dock ner den här diskussionen nu från min sida eftersom jag inte tror att jag når fram till dig.

Du borde gå och fråga de äldre som bor på hem. De kan lära dig ett och annat om ordet neger, om de har minnet kvar.

Kvinna, som är ett betydligt vanliga ord, är ännu mer laddat än neger, skulle jag vilja påstå.

Nej du kommer inte 'nå fram' dvs ändra vår åsikt till din nya åsikt. För jag värderar inte människoraser på det sättet. Neger och kaukasier har samma värde som ord. Jag går inte omkring och ropar "Kaukasier!" på gatan, det är opassande, men ordet är inte ett skällsord, om jag inte gör det till ett.

Jag, och förmodligen inte mina afrokompisar heller, kommer att lära våra barn att neger är fult. För Svart Afrikan är inte fult. Men vi kommer att lära dem när det är passande att använda orden, typ kvinna eller neger, och lära dem att man ska passa sig för människor som säger att kvinna och/eller neger är fult eftersom de är mycket förvirrade och manipulativa.

Speciellt skall vi passa oss för att lära dem hittepå ord som 'hen' och vi skall läsa våra Astrid Lindgrensagor med neger-kung och möjligtvis äta chokladbollar utan att oroas över att dessa även kallats negerbollar en gång i tiden.

Jag skall vara lika bra stödförälder till negerbarn som till kaukasierbarn, jag tänker inte ge dem illusionen att neger är fult och kaukasier är fint, vilket ni gör.

Senast redigerad av SituationReport 2016-12-07 kl. 13:14.
Citera
2016-12-07, 12:48
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nej nu när skadan redan är skedd så är det inte så klokt att kalla svarta för neger, eftersom de tar illa upp. Men det hade inte behövt vara så. Det är de vitas påfund att demonisera orden. Negrer säger själva niggers till varandra.

Nu kan man varken säga eskimå eller indian längre. Nästa steg blir att inte få säga same eller jude. Det komner inte minska hatet alls. Förstår du mig? Även om du inte håller med?

Jag vet inte hur ordet uppfattades innan den tiden i historien, om det ens fanns. Ja, internt är en annan sak vad jag förstått.

Jag förstår vad du menar, förstår du vad jag menar.

Same har väl redan haft sitt ordskifte, de kallades för lappar förr och det är nästan borta nu verkar det som. Rätta mig om jag har fel. Hatet kanske inte minskar. Men det ökar respekten mellan människor. Hur många ord är det i nuläget som vi väljer bort? Typ ett, två kanske ... inget man tänker på kan jag tycka.

Om vi tar det på individnivå istället för gruppnivå så kanske jag kan förklara mig bättre.

Om vi föreställer oss att du kallades för Tunnan när du var liten för att du var tjock och du mobbades grovt för detta. I vuxen ålder kallar en del gamla polare dig fortfarande för Tunnan av bara farten. Du ber dem lägga bort det ordet för det påminner dig inte bara om hur överviktig du var, utan framförallt om den svåra mobbning du var utsatt för. Det hör till en svunnen tid som du helst vill glömma. Kompisarna säger att det är ju inget fel eller fult med ordet Tunnan och fortsätter kalla dig för det. Varje gång de säger Tunnan så kopplar din hjärna automatiskt på känslor både mentalt och fysiskt, det är inlärt hos dig sedan barnsben. Vännerna säger att bara du vänjer dig så kommer det att gå över. Men du vet att du aldrig kommer att vänja dig. Du känner dig sårad för att de inte respekterar din önskan, inte kan sätta sig in i din sits och göra en så - för dem - enkel sak som att sluta kalla dig för Tunnan.
Citera
2016-12-07, 17:29
Medlem
När skall idioterna på Facebook fatta att kritiken är riktad mot reklambyrån och etablissemanget och inte mot ett litet baaaaarn.

#jagärlucia är en totalt missriktad protest.
Citera
2016-12-07, 19:04
Medlem
fermions avatar
Citat:
Vad är det för förnedrande med en liten kille i lucialinne och krona? Det är väl inte värre än att småkillar har sina "rosa perioder" och vill klä sig i kjol osv - testing, testing är vad det är. Barn testar, klär ut sig, vill vara roliga och ha roligt medans de lär sig om livet.

Och visst, Åhlens reklam kanske också var testing, testing, av hur läget ligger i det här landet. Ett debattillfälle om svarta, kön m m. Man ska kunna visa en kille i luciautstyrsel, enligt mig iaf. Men det visade sig att det finns de som väljer att göra påhopp på barn, offentligt inför alla, här i Sverige.

Trist upplevelse för barnet, mig och många andra.

Det är ju du med flera som förnedrar det hela genom era fördömanden och fula ord.

Det förnedrande är precis som du säger att han kastas till vargarna så att vi får förfasas över spektaklet. Jag tycker också det är gulligt, men detta var uträknat inklusive reaktionen. Hur mycket som var verkligt hat lär vi aldrig få veta, men det finns riktiga rasister. Det finns även mördare, barnmisshandlare och sadistiska vänstermänniskor fyllda med hat.
Det finns också de som tycker om sina traditioner och förstår att detta bara var menat att provocera och kommenterar detta utan att hata.
Senast redigerad av fermion 2016-12-07 kl. 19:06.
Citera
2016-12-07, 19:13
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Eller så vänder vi på resonemanget och funderar över varför en tradition med en svensk tjej (kanske till och med blond eftersom det handlar om ljus) med ljuskrona är så provocerande för etablissemanget att de år efter år med alla till buds stående medel måste motarbeta den?
Eller så vänder man på det igen, och frågar sig varför det är så provocerande att bryta mot en tradition, som är en tradition och inte en lag. Det är av vad jag vet inte förbjudet att ha en blond tjej med mjölkvit... nej, vänta, det är inte inne längre... med brun utan sol-insmörjd hud, som Lucia. Så jag kan inte riktigt fatta varför det ska röras upp någon slags halvt "folklig" storm kring Lucior i andra varianter.
Citat:
Förmodligen skulle den helt naturligt utvecklas precis som traditioner alltid gjort och etablissemanget kunde hänga med och vara i takt med tiden och på folkets sida.
Förmodligen skulle traditionen på något vis utvecklas, ja, men det är ju inget argument för att inte utmana den. Vet inte vad du menar med att etablissemanget ska hänga med i tiden och vara på folkets sida. 1. Visste inte att etablissemanget stod bakom reklamkampanjen. 2. Vet inte vad folkets sida är. Det mest förljugna som vänner av traditioner och gammal hederlig ordning svänger sig med är att det finns ett svenskt folk med gemensamma värderingar. Det gör det inte. 3. Vad det folk som du tillhör anser är rätt i tiden, anser inte andra är rätt i tiden.
Citera
2016-12-07, 21:20
Medlem
Svetsfluxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
När skall idioterna på Facebook fatta att kritiken är riktad mot reklambyrån och etablissemanget och inte mot ett litet baaaaarn.

#jagärlucia är en totalt missriktad protest.

Exakt ! Synd om grabben.
Svensk tradition är en blond tjej/kvinna så är det bara och så kommer det att förbli hos merparten av svenskarna. Allt annat blir bara fel och skrattretande provocerande.
I år inhandlas inga klappar på Åhlens ! Gör om, gör rätt nästa år.
Citera
2016-12-07, 22:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vad är det för förnedrande med en liten kille i lucialinne och krona? Det är väl inte värre än att småkillar har sina "rosa perioder" och vill klä sig i kjol osv - testing, testing är vad det är. Barn testar, klär ut sig, vill vara roliga och ha roligt medans de lär sig om livet.

Och visst, Åhlens reklam kanske också var testing, testing, av hur läget ligger i det här landet. Ett debattillfälle om svarta, kön m m. Man ska kunna visa en kille i luciautstyrsel, enligt mig iaf. Men det visade sig att det finns de som väljer att göra påhopp på barn, offentligt inför alla, här i Sverige.

Trist upplevelse för barnet, mig och många andra.

Det är ju du med flera som förnedrar det hela genom era fördömanden och fula ord.

Det har inte ett dugg att göra med "barn som testar på". Det här är helt och hållet Åhlens ansvar.
Det handlar om cynisk normkritik, där man väljer att offra ett barn för att få reaktioner.
Citera
2016-12-08, 10:51
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Det förnedrande är precis som du säger att han kastas till vargarna så att vi får förfasas över spektaklet. Jag tycker också det är gulligt, men detta var uträknat inklusive reaktionen. Hur mycket som var verkligt hat lär vi aldrig få veta, men det finns riktiga rasister. Det finns även mördare, barnmisshandlare och sadistiska vänstermänniskor fyllda med hat.
Det finns också de som tycker om sina traditioner och förstår att detta bara var menat att provocera och kommenterar detta utan att hata.

Det var inte riktigt så jag menade. Man ska kunna visa en liten kille i luciakläder utan att det uppstår rabalder och hat, tycker jag. En kille bland tusentals "vanliga" lucior i Sverige, det är ju inte så att det nu råder brist på andra lucior bara för att det lades ut en annan typ av lucia, dessutom som reklam för produkter. Inte för att det spelar någon roll ens om det är produktreklam eller något annat.

För att tänka till om vad rasism egentligen är så behöver man visa att det finns olika människor här i landet. Och det gör vi bland annat genom reklam. Sedan att vissa vuxna inte kan hantera det är bara märkligt. Det är väl det, de vuxnas hatiska reaktioner, man ska gå på och inte att Åhlens har lagt ut en bild med sina produkter på ett liten kille, en i mängden av alla lika och olika människor vi har här hos oss. Alla människor i samhället ska väl synas och vara en del av den fina helhet som Sverige är. Jag älskar Sverige med alla traditioner, seder och historik.

Vad är folk rädda för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in