2016-12-06, 10:08
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag skiter i huruvida du reagerar på reklam eller ej.

Blonda lucior har alltid varit norm i Sverige och är helt normalt vare sig du vill det eller inte. Men om jag föredrar enbart blonda kvinnor som lucia i Sverige, har du problem med det isåfall?

Du förstår verkligen inte problemet som ligger bakom allt detta. Du får det att låta som att jag har problem med svarta småpojkar, vilket jag inte har. Det är inte det där handlar om.

Sveriges förfall är hugget i sten när dess befolkning inte ens förstår problemen. Säger som Crille P: Det är så jävla kört!

Din reaktion är inte normal, den är långsökt och hysterisk.
Du kan inte bortförklara att det är en reklambild med syfte att sälja varor.
Resonerar man som du gör kan man hitta konspirationer (som passar ens syften) i ALLT.
Det är irriterande att se hur vuxna människor skämmer ut sig själva genom att gråta ut på sociala forum pga en egenpåhittad konspiration.

Det enda som skadar i detta sammanhang är de rasistiska kommentarna riktade mot ett litet barn. Det finns ingenting som förmildrar detta sjuka beteende.
Citera
2016-12-06, 10:38
Medlem
Jag vill påpeka att lucia alltid har varit selektiv och alltid orättvis mot någon eller några. Nu har rasism inbakats i det hela. Det finns 2 lösningar.
1. Fortsätt med traditionen att välja lucia selektivt och ha folk ledsna att just någon annan än de själva blev det i år.
2. Ha ingen lucia alls, ha en martyrstaty som representerar lucia och ser likadan ut riket runt.
Citera
2016-12-06, 11:03
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Ok! Då tycker jag att vi göra testet med Profeten Muhammed som hund, då kommer media och politiker tycka att de är fel att visa profeten Muhammed som hund, alla journalister kommer gulla som fan så att muhammedanerna inte skall bli kränkta.

Påstår inte vuxna människor beter sej lämplig, men konstanterna bara fortfarande bara är ord och det kommer bli mycket värre när man provocera muhammedanerna med en bild om att deras pedofil profet som hund. Då kommer jorunalisterna göra allt för tycka synd om de muhammedanska svinen.

Sedan förstår man folk mer och mer av den Svenska kulturen bli förstörd av det mångkulturella samhället, skolavslutningar i kyrkan borta, Lucia skall vara en negerpojke istället för en vacker flicka och snart skall väl jultomten vara en IS krigare som spränger barn i Allhas ära.

Man har tom tagit firande av Karl XII dödsdag.

När jag gick i skolan , så valde man en vacker flicka som lucia , just för hon var vacker och symboliserade julen, man valde inte flickan med ett alldeles för högt BMI eftersom hon då inte var vacker och därav dög för uppgiften, hon skulle vara blond och ha ariska drag..

Ja, men nu snackade du om "negrer" och jag undrar varför du använder det ordet när du vet att det är nedvärderande för dem, ungefär som att kalla någon för slav och det väcker starka minnen hos dessa människor som vi kanske kan låta dem slippa.

När vi var små valdes ofta en blond tjej för att det representerar normen av svenskarna, det fanns liksom mest blonda och råttfärgade hår i klassen. Att nu välja en svart liten kille som lucia är ju såklart ett sätt att skapa debatt om alla fördomar som folk har. Att någon gång även i klassrummet välja en utländskt barn, som ändå representerar säg 20 procent av befolkningen, kan ju vara ett schysst sätt att låta dem också bli sedda och inkluderade. Alla behöver känna sig sedda, speciellt under uppväxten när det är så viktigt att sätta sin identitet och att man är en del av sitt eget land, Sverige. Från början var Lucia dessutom italiensk och svarthårig, men vi väljer förstås det som representerar oss här i norr med lite olika variationer, så som befolkningen ser ut.
Citera
2016-12-06, 11:15
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Ja, men nu snackade du om "negrer" och jag undrar varför du använder det ordet när du vet att det är nedvärderande för dem, ungefär som att kalla någon för slav och det väcker starka minnen hos dessa människor som vi kanske kan låta dem slippa.

När vi var små valdes ofta en blond tjej för att det representerar normen av svenskarna, det fanns liksom mest blonda och råttfärgade hår i klassen. Att nu välja en svart liten kille som lucia är ju såklart ett sätt att skapa debatt om alla fördomar som folk har. Att någon gång även i klassrummet välja en utländskt barn, som ändå representerar säg 20 procent av befolkningen, kan ju vara ett schysst sätt att låta dem också bli sedda och inkluderade. Alla behöver känna sig sedda, speciellt under uppväxten när det är så viktigt att sätta sin identitet och att man är en del av sitt eget land, Sverige. Från början var Lucia dessutom italiensk och svarthårig, men vi väljer förstås det som representerar oss här i norr med lite olika variationer, så som befolkningen ser ut.

Men det är hela fenomenet att säga att kritiken är hat och att välja skylla på rasism som är skandalen här.
Det är bara ett skitnödigt sätt att skylla ifrån sig dåliga försäljningssiffror på grund av vitfientlig propaganda man själv orsakat, då folk inte längre går till butikerna, exempelvis Åhlens, för att handla på grund av detta.

Det var roligt de första åren när man satte en neger som pepparkaksgubbe eller tomte. Men nu är det bara psykiskt nedvärderande för världens alla barn.

Det hade varit helt ok om det var en negerfärgad unge som älskade lucia och som inget hellre ville än att vara lucia och publiken visste om det och var ok med konceptet för den här gången.
Nu klädde de en negerunge i lucia utstyrsel och skrattade åt reaktionerna, mycket fult.

Det korrekta sättet är att ha en vit lucia och en mörk ( om man nu vill väcka debatt på ett bra sätt ).
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-06 kl. 11:24.
Citera
2016-12-06, 11:20
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kunke agerar "svart lucia" på instagram med #jagärhär-taggen
http://www.svt.se/kultur/kulturministern-vi-maste-visa-civilkurage
Den kaffern rökte ju "örtcigaretter" i ungdomen.
Citera
2016-12-06, 11:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
De flesta SD-väljare är nog som mig, sen finns det så klart skrot och korn i alla partier som blir upprörda över att ett svart barn är Lucia. Jag kan slå vad om att i stort sett alla som blir arga över detta inte ens är religiöst kristna, så varför de bryr sig om en kristen högtid som Lucia är svårt att förstå. Det kan nog klassas som ett i-lands problem.
Lucia är inte bara en kristen symbol, firandet är en kulturell tradition även hos de som inte betecknar sig som kristna. Det är vackert och stämningsfullt med Luciatåg.
Citera
2016-12-06, 11:46
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:

Hela världen trånar efter den långa blonda blåögda kvinnan med långt hår. Låt oss hylla henne i Lucia. Även brunhåriga etniska svenskor har svårt att väljas fram som Lucia. Det handlar inte om rasism....
Senast redigerad av RadioDDR1 2016-12-06 kl. 11:49.
Citera
2016-12-06, 12:08
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Men det är hela fenomenet att säga att kritiken är hat och att välja skylla på rasism som är skandalen här.
Det är bara ett skitnödigt sätt att skylla ifrån sig dåliga försäljningssiffror på grund av vitfientlig propaganda man själv orsakat, då folk inte längre går till butikerna, exempelvis Åhlens, för att handla på grund av detta.

Det var roligt de första åren när man satte en neger som pepparkaksgubbe eller tomte. Men nu är det bara psykiskt nedvärderande för världens alla barn.

Det hade varit helt ok om det var en negerfärgad unge som älskade lucia och som inget hellre ville än att vara lucia och publiken visste om det och var ok med konceptet för den här gången.
Nu klädde de en negerunge i lucia utstyrsel och skrattade åt reaktionerna, mycket fult.

Det korrekta sättet är att ha en vit lucia och en mörk ( om man nu vill väcka debatt på ett bra sätt ).

Även du framstår ju som rasistisk, och det är iaf vad jag själv vänder mig emot. Du får tycka vad som helst är "fenomenet" för mig.

Du får snacka vitt och brett om hur hemsk marknadsföringen varit och samtidigt passa på att spy ur dig dina nedsättande och ord och mobbning mot barn omkring dig. Världen är fri.
Citera
2016-12-06, 12:13
Bannlyst
Citat:

Ordet neger är möjligen nedvärderade emot afroamerikaner, då är de ordet nigger som dålig. Neger är ett ord som tillhör det svenska kultur arvet.
Senast redigerad av 53280 2016-12-06 kl. 12:20.
Citera
2016-12-06, 12:14
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Hela världen trånar efter den långa blonda blåögda kvinnan med långt hår. Låt oss hylla henne i Lucia. Även brunhåriga etniska svenskor har svårt att väljas fram som Lucia. Det handlar inte om rasism....

Hela världen ... minst du iaf, hör jag Håller med om att det kan vara vackert, precis som ett annat utseende också kan vara vackert som Lucia. De flesta har behov av att se en avspegling av sig själva i det omkring oss, i samhället, för att känna att vi hör till, är normen. Det behöver dock inte inkludera mobbning och nedvärdering av andra för det.
Citera
2016-12-06, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Din reaktion är inte normal, den är långsökt och hysterisk.
Du kan inte bortförklara att det är en reklambild med syfte att sälja varor.
Resonerar man som du gör kan man hitta konspirationer (som passar ens syften) i ALLT.
Det är irriterande att se hur vuxna människor skämmer ut sig själva genom att gråta ut på sociala forum pga en egenpåhittad konspiration.

Det enda som skadar i detta sammanhang är de rasistiska kommentarna riktade mot ett litet barn. Det finns ingenting som förmildrar detta sjuka beteende.

Det är ingen konspiration, du måste inse det. Reklamen har ett syfte och nu använder sig vuxna idioter ett stackars barn som symbol för att bedriva propaganda.

Du tycker inte detr fel.

Självklart är det fel med rasism, men du har missat hela poängen varför de flesta klagar.

Åhléns måste ju åtminstone haft en aning att många skulle gå banans, även korkade rasister. Men de brydde sig inte så länge de kunde sprida sin propaganda.

Nu har man målat in den stackars pojkensmå målgrupp i ett hörn på ett sätt som är helt onödigt. Skulle han eller hans gelikar vara mindre värda på något sätt? Varför måste de klä ut honom till Lucia? För att bevisa att han är jämställd med blonda tjejer? Vem har ens tvivlat på det? Vilken han ens vara lucia på riktigt?

Nu är skadan redan skedd. Både rasister, traditionskonservativa, pojken, pojkens familj samt många svarta har blivit kränkta och upprörda i en jävla soppa. Till vilken nytta?! Att Åhléns ska kunna sälja klänningar till dem enorma målgruppen svarta småpojkar som vill vara Lucia?!

Du verkar inte förstå hur sinnessjukt allt detta är.
Citera
2016-12-06, 12:15
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Även du framstår ju som rasistisk, och det är iaf vad jag själv vänder mig emot. Du får tycka vad som helst är "fenomenet" för mig.

Du får snacka vitt och brett om hur hemsk marknadsföringen varit och samtidigt passa på att spy ur dig dina nedsättande och ord och mobbning mot barn omkring dig. Världen är fri.

Exakt. Till och med jag går att utmåla som ondskerasist mycket enkelt. Därför är jag kritisk till att det togs upp i media överhuvudtaget. Men samtidigt vill vi ju inte ha mörkermedia så det faller åter på hur det hela rapporteras och vilken semantik som används.

Bara fenomenet med att nu lägga skulden på mig visar på vad syftet egentligen är, nämligen att lägga skulden på någon annan. Frågan är, är det uppsåtligt gjort från början?
Senast redigerad av SituationReport 2016-12-06 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in