2016-12-06, 22:25
Medlem
charlie1000s avatar
ang. åhlensreklamen..
Exempellöst effektsökeri från åhlens marknadsförare. och ett cyniskt utnyttjande av ett barn.
paralleller till pepparkaksgubbar undanbedes!
men låt även oss svenskar ha våra traditioner, tack. bojkotta åhlens.
Citera
2016-12-06, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag ger dig en chans till även om jag tycker att mina inlägg varit tydliga.
Eftersom du inte tagit till dig informationen så ska jag försöka vara övertydlig.

Det är en reklambild i syfte att sälja varor.

Luciabilden signalerar julstämning och "kom och köp".

De flesta har inga problem med denna reklambild.

Det är inte politisk propaganda.

Luciabilden signalerar inte systemkollaps, batikhäxor runt varje knut eller hot mot vita mäns existens.

Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar har resulterat i ett kränkt nioårigt barn.

Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar har resulterat i att Luciabilden plockats bort.

Rasistiska inlägg från vuxna foliehattar har dödat julstämningen.

Det är inget fel på Luciabarnet.

Det är inget fel på Åhléns reklambild.

Det är inget fel på människor som tycker att reklambilden fyller sin funktion.

Det är endast fel på dessa rasistiska foliehattar.

De rasistiska foliehattarna förstår inte hur det kan vara deras fel att julstämningen dog.

De kan inte göra kopplingen: rasistiskt hat riktat mot barn = fel.

De skyller allt på sitt offer genom att göra sig själva till offer och kräver att vi normalfungerande ska förstå den ekvationen.

De vill ha en svensk blondin som Lucia.

De verkar inte alls ta till sig att Lucia kan gestaltas av barn med mörk hud och XY-kromosomer.

De har varit fullständigt verklighetsfrånvända när det kommer till drösen med barn (av varierad etnicitet) som år efter år klär ut sig till Lucia på dagis och skolor för att det är just...tada...tradition.

Då har du uttryckt med all tydlighet att du verkligen tror att denna reklamkampanj inte har minsta bakomliggande tanke och enbart vill sälja lucialinnen till svarta småpojkar. Du har även gjort klart dina åsikter i övrigt. Du verkar mest koncentrera dig på rasism. Det gjorde jag också innan jag började förstå hur det egentligen ligger till.

Jag respekterar dina åsikter till fullo och önskar dig allt gott i framtiden. Vi tycker helt enkelt olika och har två helt olika bilder av situationen och kanske kommer du inte ändra ståndpunkt, vad vet jag. Det accepterar jag också.

Personligen tror jag att du kommer bli oerhört förvånad när du blir väl blir upplyst och börjar förstå hur saker och ting ligger till. Men det kommer hända när du blir lite äldre, så det tar nog några år. Ett tips är att sitta ner när du börjar ana, för det kan bli ganska påtagligt för dig.

Lycka till i livet.
Citera
2016-12-06, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Av det du skriver så får jag en känsla av att jagsvaga män i Sverige är så patetiskt handlingsförlamade att de inte kan ordna till sitt liv som de skulle vilja ha det. Om de ens vet vad de vill. Så i stället för att starta egna företag och ha annonser med arabiska kvinnor och vita män och så vidare så gråter de ut och en del väser ut massor av hat.

Så orsaken att vi inte ser annonser och reklam med arabiska kvinnor och vita män, eller liknande är för att inget har guts nog och göra jobbet.

Om man vill ha något får man jobba för det. Om ingen skapar det man vill ha så får man inget heller.

Och att som du och flera har gjort skriva att ett barn, en pojke i det här fallet med Luciakrona i en annons bryter en tradition visar ju på totalt avsaknad av proportionellt tänkande. Om man vill fira Lucia på ett visst sätt så är det bara att man anordnar det.

Som att säga, jag månar om traditionen med en kvinnlig Lucia. Det kan man väl göra men varför ska man protestera mot att ett barn har på sig en Luciakrona i en annons för?

Alla dessa hysteriska individer som upprörs av detta och menar att Lucia ska firas på ett visst sätt. Gör det då! Vad är problemet? Ni finns inte i Åhlénsannonsen. Ni finns där ni är och det är där NI ska fira Lucia.

Vem fan är det ni tror ska ordna ert Luciafirande?

Du verkar lida av cancerformen vi skyller ALLT på pk och feminazisterna så känns det gött i magen.

Ingen handlingskraft någonstans. Bara en massa jävla gnäll.

Du har alltså inget svar varför?! Så din gissning är att svenska män är handlingsförlamade?! Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

"Vill man ha något får man kämpa för det"?! Haha den tog priset. Syftar du på svenska män då? Eller vita västerländska män generellt? Den skara av män här på jorden som inte åstadkommit någonting? Den klunga som inte har byggt upp enda samhällen i världen där det förekommer yttrandefrihet, jämställdhet och demokrati på samma gång? Alltså de som inte byggt upp de enda samhällena där homoäktenskap är tillåtet?!

Hahahaha

Jag kan säga utan att tveka att det finns väldigt få svenska män med eget företag som överhuvudtaget vill syssla med sådan typ av reklam. Skulle de mot förmodan finnas så tror jag inte det har med "guts" att göra.

Återigen, jag har förklarat så många gånger varför reklamkampanjen är så fel på flera plan, men du vill inte lyssna och har enbart snöat in dig på rasism.

Vi är så långt ifrån varandra att det inte är vits att diskutera saken längre. Jag önskar dig all lycka i livet.
Citera
2016-12-06, 22:54
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Finns inget som hindrar dig eller någon annan att hela tiden ha vita i era annonsblad eller Luciatåg eller filmer eller kurser i makramé eller något annat. Vita kan ju spela in en film om Martin Luther King och ha en vit kvinna som spelar MLK. Eller sätta upp en teaterpjäs med en vit man som Rosa Parks. So just go for it!
Hur tror du att etablissemanget skulle reagerat om säg SVT eller TV4 producerade en serie med en vit man som MLK? Skulle de säga "men gud så fantastiskt och nyskapande, kärlekskjam", eller skulle de tala om "ett perverst och genomrasistiskt samhälle som vägrar erkänna rasifierades prestationer som likvärdiga med ljushyades"?

Jag misstänker starkt att svaret skulle bli alternativ två. Och ett tydligt exempel på den dubbelmoral som är så vanlig i debatter som dessa.
Citera
2016-12-06, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hur tror du att etablissemanget skulle reagerat om säg SVT eller TV4 producerade en serie med en vit man som MLK? Skulle de säga "men gud så fantastiskt och nyskapande, kärlekskjam", eller skulle de tala om "ett perverst och genomrasistiskt samhälle som vägrar erkänna rasifierades prestationer som likvärdiga med ljushyades"?

Jag misstänker starkt att svaret skulle bli alternativ två. Och ett tydligt exempel på den dubbelmoral som är så vanlig i debatter som dessa.

Jag tror inte det är vits att ens försöka diskutera med dem. Jag har försökt länge nu och de är exceptionellt enkelspåriga. De ser bara ena sidan av myntet och tror ärligt talat att de inte ens förstår våra frågeställningar.
Citera
2016-12-07, 00:15
Medlem
fermions avatar
Åhlens har kört en tiggarklassiker, man tar ett oskyldigt barn och låter folk se hur det förnedras offentligt. Då lättar folk på plånboken. Barn finns det ju gott om.
Vägrar tro att de inte räknat ut reaktionerna, särskilt efter senaste reklamkampanjen om "klädmaktsordningen" De visste vad som skulle komma och tvekade inte att offra ett barn. Och sen talar man om sitt mod! Lina, reklamchef sover gott.
Citera
2016-12-07, 03:30
Medlem
Fnissade lite när jag såg kampanjen och tänkte att det där skulle funkat för ett år sen men inte nu. Vad hände? Jo ni gick rätt i pk-fällan och nu är det ändlös medierapportering om 35000 #jagärdär som står upp mot 200 rasistiska hatmeddelanden... Jag är så besviken. FB + alternativ media ses åter som marginaliserade hatsiter och "dom goda" har vunnit ytterligare en strid.

Minns ni inte fällan SD gillrade i tunnelbanan? Satt ni inte och skrattade åt hur korkade "kulturmarxisterna" var som gjorde bort sig och fick det spritt över halva europa?

Vilka tror ni skrattar nu?
Citera
2016-12-07, 06:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Finns inget som hindrar dig eller någon annan att hela tiden ha vita i era annonsblad eller Luciatåg eller filmer eller kurser i makramé eller något annat. Vita kan ju spela in en film om Martin Luther King och ha en vit kvinna som spelar MLK. Eller sätta upp en teaterpjäs med en vit man som Rosa Parks. So just go for it!
Precis den företeelse som jag talade om: http://jezebel.com/matt-damon-says-white-savior-movie-controversy-became-a-1789736550
Citera
2016-12-07, 07:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Åhléns är ett företag; i juridisk mening en sk juridisk person. Som sådan har Åhléns yttrandefrihet som alla andra personer. Dvs. makten kan inte hindra Åhléns att göra politiska ställningstaganden och presentera dessa - vilket är hela grejen med yttrandefriheten.

Om lucians hudfärg är hur Åhléns ledning valt att berätta vilken politisk åsikt man har är det förstås fritt fram att göra det på detta sätt. Personligen tycker jag det är aningen otydligt och tycks mest trigga antirasifierade genom att dessas självuppfyllande profetior slår in och får orsak till kognitiv bias.

Börjar man spekulera om att Åhléns tvingats till detta av makten och att det tjänar något högre vänsterextremt och progressivistiskt syfte är man förstås ute på hal konspiratorisk is.

Man bör också komma ihåg att inkluderande är just inkluderande, inte uteslutning. Åhléns vänder sig till största möjliga kundkrets (särskilt nu sedan man beslutat att återigen börja sälja herrkläder) och har inte med detta talat om för folk att enbart människor med en särskild hudfärg eller politisk åsikt är välkomna att handla. Dom enda människorna man inte välkomnar är snattande människor.
Citera
2016-12-07, 10:30
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Han har en poäng. Jag menar att det är kontraproduktivt att demonisera ord. En sådan strategi tar aldrig slut och resulterar i att folk tar illa upp lättare. Om 20 år är det förmodligen kränkande att säga svart.

Det riktiga problemet är inte att folk säger neger och bög, utan att de hatar neger och bög.

Nja, håller inte med. Just det är ordet demoniserar just svarta, så jag väljer att inte använda det. Vet man de svartas historik är det lättare att förstå varför. Ordet användes i slaveriets tid och har inget med nutid att göra, tycker jag. Likaså kallar man inte samer för lappar längre, inte omtyckt ord av dem. Så många ord är det inte att välja bort, inte direkt något man har det jobbigt med i vardagen. Ordet hänger tyvärr ihop med nedvärderandet och hatet.
Citera
2016-12-07, 11:02
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Nej och nej.

Jag nämner mina kompisar vid namn. De heter inte neger som tilltalsnamn. På samma sätt som du inte säger albino, kvinna eller kaukasier till dina vita vänner. Det är fortfarande inte fult att kalla någon neger, albino, kvinna eller kaukasier indirekt, fast opassande rakt i ansiktet. Men orden är fortfarande inte nedsättande på något sätt, men de är klart klassificerande (vilket förmodligen är kommunisternas önskescenario när det gäller hat)

De har inga problem ifall jag skulle välja att kalla dem afrosvenskar, men möjligen om jag kallar dem negrer, eftersom de inte är svarta afrikaner. Men de vet att de är lika bra människor som alla andra så de skulle bara skratta åt det och tycka det är barnsligt och möjligen upplysa om skillnaden och sen rätta mig.

Däremot om en skinhead eller neger skulle säga negerjävel åt dem så skulle de bli förbannade. "Vem fan kallar du jävel?"

Tror ingen trodde heller att du kallar dina vänner för neger. Albino, kvinna och kaukasier är inte att jämföra med ordet neger som har en helt annan laddning för en grupp människor än att kalla en person för t ex kaukasier.

Jag gissar att du är väldigt ung och kanske inte är bekant riktigt med de svartas historia kring ordet, en generationsfråga kanske. Jag är förstås också nyfiken hur dina föräldrar tänker kring ordet och använder det, eftersom det ofta är därifrån man får sina värderingar.

Ja, kanske du ska fråga dina kompisar om deras upplevelse av ordet. Även deras föräldrar har nog ett och annat att berätta.

Jag lägger dock ner den här diskussionen nu från min sida eftersom jag inte tror att jag når fram till dig.
Citera
2016-12-07, 11:12
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Åhlens har kört en tiggarklassiker, man tar ett oskyldigt barn och låter folk se hur det förnedras offentligt. Då lättar folk på plånboken. Barn finns det ju gott om.
Vägrar tro att de inte räknat ut reaktionerna, särskilt efter senaste reklamkampanjen om "klädmaktsordningen" De visste vad som skulle komma och tvekade inte att offra ett barn. Och sen talar man om sitt mod! Lina, reklamchef sover gott.

Vad är det för förnedrande med en liten kille i lucialinne och krona? Det är väl inte värre än att småkillar har sina "rosa perioder" och vill klä sig i kjol osv - testing, testing är vad det är. Barn testar, klär ut sig, vill vara roliga och ha roligt medans de lär sig om livet.

Och visst, Åhlens reklam kanske också var testing, testing, av hur läget ligger i det här landet. Ett debattillfälle om svarta, kön m m. Man ska kunna visa en kille i luciautstyrsel, enligt mig iaf. Men det visade sig att det finns de som väljer att göra påhopp på barn, offentligt inför alla, här i Sverige.

Trist upplevelse för barnet, mig och många andra.

Det är ju du med flera som förnedrar det hela genom era fördömanden och fula ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in