2008-04-12, 08:40
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Att folk reagerar på att det är mycket negrer (inkl medelhavs-negrer) i reklamen beror på att dessa placeras i reklam-sammanhang på ett väldigt onaturligt sätt, som ytterst sällan förekommer i verkligheten... t ex 4 typiska radhus-svenskar och en blåneger som sitter och dricker Gevalia-kaffe tillsammans.

- F.G

Men vore det inte trevligt om det vore så?
Citera
2008-04-12, 13:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom

Kanske det. Men reklam för kaffe ska knappast användas till politisk propaganda.

Sedan måste man fråga sig vad reklamköparna egentligen tycker om att deras varumärken förknippas med inkvoterade negrer och araber? Hur låter det på kundmötena?

REKLAMBYRÅBÖG: Sen tänkte vi stoppa in en sandneger och en blåneger vid midsommarbordet också, det är det nya Sverige, jävligt på...
KUND: Två negrer som sitter med och äter vår matjessill? Är inte det lite orealistiskt?
REKLAMBYRÅBÖG: Nä, det ska vara så.
KUND: Räcker det med en neger? Vi brukar inte ha med några utlänningar alls när vi firar midsommar.
REKLAMBYRÅBÖG: Ja, men då måste han ha på sig en turban så att budskapet blir tydligt.
KUND: Vilket budskap?
REKLAMBYRÅBÖG: Ja du... det kan man filosofera länge kring. Men vi gör så här, det gör alla andra.

Citera
2008-04-13, 00:40
Bannlyst
....

Negrer hör hemma i djungeln och inte i salongen.
Citera
2008-04-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droom

Jo fast vad ska man göra? Tvinga folk umgås med varann? Det skapar bara frustration. Negern vill inte va med svenne och vice versa. Behöver inte betyda att dom hatar varann, dom har bara inget gemensamt.
Citera
2008-04-13, 17:43
Medlem
Maurice Bishops avatar
I min barndom så hade jag det tvivelaktiga nöjet att bo några år i det mörkaste Afrika. Där såg jag aldrig några Européer i reklam-tv och inte tyckte jag att det var konstigt. Varför anses det korrekt med negrer i svensk TV? Inte är det naturligt med vita i Nigeriansk tv?
Citera
2008-04-13, 18:52
Bannlyst
...

Neger reklamen är riktad mot vita om ni har missat det. Det förkommer bara negerreklam på sådana ställen där media lyckats manipulera stora delar av den vita befolkningen till att tro att negrer är en bättre sort människor än de själva, mer spännande, mer bekymmersfria, mer intressanta, exotisk och sprotsliga, sexuella och "wild and crazy". Dessa stackars förtappade personerna tror då undermedvetet(?) att de blir en lika spännande människa som negern, om de köper skräpet som de gör reklam för. På ställen som öst-och central europa så fungerar inte negerreklam och finns inte heller.
Senast redigerad av fläskbak 2008-04-13 kl. 18:56.
Citera
2008-04-13, 19:47
Medlem
Probelimes avatar
En stor del av sveriges befolkning är svarta, en ännu större del av Sveriges befolkningen är invandrare. Dock så tänker den vanliga svensson bättre om en svart som pratar svenska utan brytning än en arab. Araber kan verka provokativt att ha med i reklamer. En svart är perfekt, den genrella svensson stör sig ej på en svart vitifierad man, men är också någon slags representant för invandrarna som kollar på reklamen och de kan identifiera sig med.
Citera
2008-04-13, 20:17
Bannlyst
....

Citat:
En stor del av sveriges befolkning är svarta, en ännu större del av Sveriges befolkningen är invandrare. Dock så tänker den vanliga svensson bättre om en svart som pratar svenska utan brytning än en arab. Araber kan verka provokativt att ha med i reklamer. En svart är perfekt, den genrella svensson stör sig ej på en svart vitifierad man, men är också någon slags representant för invandrarna som kollar på reklamen och de kan identifiera sig med.
Om du tror att invandrare i allmänhet identifierar sig med negrer så är du inte lite naiv.
Senast redigerad av fläskbak 2008-04-13 kl. 20:20.
Citera
2008-04-13, 21:21
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kax.
Jag får känslan av att de ska föreställa lite lustiga, men det kan ju lika gärna vara så att mina värderingar och erfarenheter ger mig den upplevelsen.

/Kax

Det får faktiskt jag också, och jag stör mig på det därtill men jag vet inte varför
Citera
2008-04-14, 12:37
Medlem
pizzaskinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Jag önskar att ni "altrusiter" som har insett att "alla är människor" kan flytta till Afrika och bo där ett tag, innan ni försöker er på att omvandla Sverige till Afrika.

Är negrer människor? Ja negrer är mycket riktigt människor. När dessa människor bosätter sig någonstans så händer någon mycket intressant; det blir kaos, missär, kriminalitet och skräp överallt, därför ska dessa människor inte bo här. Om ni vill prova att bo i kaos och missär så kan ni flytta till en valfri storstad i Afrika.

Att göra reklam för negrer är förkastligt.

Jag är inte altruist, jag tror det är väldigt människor i världshistorien som lyckats leva upp till det epitetet. Du däremot är rasist, inget du borde vara stolt över tycker jag... eller du kanske kallar dig själv realist, vad vet jag. I vilket fall som helst har du en förkastlig människosyn.

F.ö. tror jag att färgade människor i reklmen kan fylla 2 syften:

1. Skapa en politiskt korrekt bild av företaget som gör reklam

2. Ge en "exotisk" bild av företaget. Detta syfte är inte direkt politiskt korrekt, eftersom man i dessa reklamfilmer framställer den "icke-svenske" på ett fördomsfullt sätt.
Citera
2008-04-14, 13:14
Bannlyst
...

Citat:
Du däremot är rasist, inget du borde vara stolt över tycker jag... eller du kanske kallar dig själv realist, vad vet jag.

Vad är det av det jag säger som du tycker inte stämmer med verkligheten?Om du tror att du kan flyga och hoppar ut från ett höghus så kommer du få ont det hjälper inte hur mycket du fantiserar och tror på det. Om man lever i en mysig men falsk verklighet, och bygger samhället efter det, så kommer det sluta i skada och lidande för otaliga människor.
Citera
2008-04-14, 14:05
Medlem
pizzaskinkas avatar
Citat:
Vad är det av det jag säger som du tycker inte stämmer med verkligheten?Om du tror att du kan flyga och hoppar ut från ett höghus så kommer du få ont det hjälper inte hur mycket du fantiserar och tror på det. Om man lever i en mysig men falsk verklighet, och bygger samhället efter det, så kommer det sluta i skada och lidande för otaliga människor.

Citat:
Negrer hör hemma i djungeln och inte i salongen.

Du uttrycker dig rasistiskt, och uttrycker ett förakt för "negrer". Är det verkligen realistiskt att dra alla som inte ser ut och beter sig precis som du, över en kam? Du är fördomsfull, det borde du inse själv. Jag känner flera " negrer" som lever enligt samma kulturella mönster som jag och har lyckats bra med både arbete och familj. Att som du, hata dessa människor enbart pga deras utseende, är för mig helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in