2014-09-18, 15:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
I klartext: varför är det så mycket svarta mestandels män med i reklamfilmer, speciellt när de utgör en berydligt mindre del till antalet i förhållande till populationen?
Är det en form av PK-kvotering??

Du behöver visa ett objektivt underlag som styrker ditt påstående innan det går att ge ett svar på den frågan.
Citera
2014-09-18, 16:36
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag minns Microsoft-reklamen där en neger satt i ett sammanträdesrum men i den polska versionen var negern bortretucherad.
Inte konstigt negrer förekommer inte i Polen, kanske på cirkus men inte på kontor. Kunderna måste kunna identifiera bilden med sina egna förhållanden inte få intrycket att det är en amerikansk kopierad massdistribuerad bild.
Citera
2014-09-18, 17:53
Medlem
LittleHatJoness avatar
Mitt spontana intryck är att dom är gravt underrepresenterade. Men jag har inte heller någon statistik som kan styrka mitt påstående
Citera
2014-09-18, 18:18
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du behöver visa ett objektivt underlag som styrker ditt påstående innan det går att ge ett svar på den frågan.

Kan du inte ge svar eller vill du inte ge svar?
För min del får du även spekulera.
Citera
2014-09-18, 18:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kan du inte ge svar eller vill du inte ge svar?
För min del får du även spekulera.

Jag kan inte ge svar eftersom jag inte har något underlag att ta ställning till. Jag vet inte heller om det du ser beror på att du är överkänslig eller om det finns någon objektiv substans i det. Det som dock kan konstateras är att all reklam betalas av den som står bakom den. De har säkert ett strikt kommersiellt syfte oavsett hur det nu faktiskt är eller inte är.
Citera
2014-09-18, 21:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

I klartext: varför är det så mycket svarta mestandels män med i reklamfilmer, speciellt när de utgör en berydligt mindre del till antalet i förhållande till populationen?
Är det en form av PK-kvotering??

Det politiskt korrekta är att man medialt absolut inte får underdimensionera förhållandet mellan människor med invandrarbakgrund och "etniska svenskar" (om vi använder det uttrycket för enkelhetens skull). Det är också viktigt att man positivt framhåller kvinnor i reklam.

Ett tydligt exempel är reklaminslag där flera personer samtidigt gör reklam för något. Spontant kommer jag att tänka på ett reklaminslag från Mekonomen där man från Mekonomens sida tydligt inte ville fastna i "nu-glömde-vi-bort-någon-minoritet"-fällan. Alltså förvandlades den vanligtvis helvita overall-killen från Mekonomen till en svart, en brun, en vit, en äldre man och en kvinna. Alla i samma bild.

Häpp! Här glömmer vi min skäl inte bort några minoriteter!

Politiskt korrekt så det skriker om det. Det blir ju lite puttenuttigt när man måste markera hur duktig och korrekt man är hela tiden. Personligen tar det bort lite av budskapet i reklamen enligt min egen uppfattning, inte därför att jag retar mig på varken äldre eller svarta utan därför att reklamtillverkaren verkar tro att jag som konsument är en idiot som inte kan tänka själv.

Det är tydligt också i vissa svenska barn- eller ungdomsprogram där ensamma vita programledare numera är i det närmaste förbjudna. Helst skall man vara tre programledare varav en skall vara svart, en skall vara brun med svart hår och en skall vara vit. Helst bör två av dessa dessutom vara kvinnor.
Citera
2014-09-21, 15:54
Medlem
BurkHanss avatar
Svaret är som du antyder en slags pk-kvotering. Dvs den idealbild av ett heterosexuellt förhållande - neger eller arabman och svensk kvinna - som media målar upp i sin iver att utplåna de förhatliga vita gubbslemmen. Finns flera trådar om detta sen tidigare. Fenomenet går igen i det mesta, barnserier, filmer, vuxenserier, tidningsartiklar och som i denna tråd; reklamen. Synsam's reklam är ett färskt och fint exempel på detta:

http://www.synsam.se/startsida.aspx?utm_source=google&utm_medium=cpc&ut m_campaign=Varum%C3%A4rke&utm_term=synsam&utm_cont ent=sDOayyxqY_pcrid_9678725549_kword_synsam_match_ b_plid_

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=udShmclEDTQ

Det omvända förhållandet med svensk man och negress och/eller muslimtjej lyser av förklarliga skäl med sin frånvaro, alltsomoftast, i batikhäxornas Sverige.
Citera
2014-09-23, 19:20
Medlem
brianmolkos avatar
Indier i ATG och arabisk familj i någon färgreklam Jotun tror jag
räknas det ?
Citera
2014-09-23, 21:27
Medlem
Thunderaces avatar
Det är lite det jag menar Moltas och BurkHans, det är så tillättalagt och mesigt så att jag, en helt vanlig pacifierad, ta-dagen-som-den-kommer, happy-go-lucky med förflutet i reklambranschen då meningen var marknadsföring och maximal förtjänst för oss och kund - blir förbannad.
Vem fan betalar för denna vinklig och säljs den in under någon "värdegrund" befintligen eller önskvärd?!

Reagerar fler Svensson på detta eller är det bara jag?

Är det anledningen att reklamfolk tappar i förtroende för mig och nu slaskar o botten med politiker och journalister. Är dom en glömd gren av det irriterande PK-etablissemanget??
Citera
2014-09-23, 21:30
Medlem
Alltid är det en vit svensk kvinna och en neger man som är ett "förälskat" par. Givetvis propaganda av något slag.
Citera
2014-09-23, 22:32
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingakrusiduller
Alltid är det en vit svensk kvinna och en neger man som är ett "förälskat" par. Givetvis propaganda av något slag.

Din lilla konspiratoriker där.
Citera
2014-09-25, 21:50
Medlem
Thunderaces avatar
Negergubbe i Stadium tv-reklamen nyss - heeeeelt malplacerad men hey, pk-poängen tickar in...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in