Citat:
Ursprungligen postat av
Thunderace
I klartext: varför är det så mycket svarta mestandels män med i reklamfilmer, speciellt när de utgör en berydligt mindre del till antalet i förhållande till populationen?
Är det en form av PK-kvotering??
Det politiskt korrekta är att man medialt absolut inte får underdimensionera förhållandet mellan människor med invandrarbakgrund och "etniska svenskar" (om vi använder det uttrycket för enkelhetens skull). Det är också viktigt att man positivt framhåller kvinnor i reklam.
Ett tydligt exempel är reklaminslag där flera personer samtidigt gör reklam för något. Spontant kommer jag att tänka på ett reklaminslag från Mekonomen där man från Mekonomens sida tydligt inte ville fastna i "nu-glömde-vi-bort-någon-minoritet"-fällan. Alltså förvandlades den vanligtvis helvita overall-killen från Mekonomen till en svart, en brun, en vit, en äldre man och en kvinna. Alla i samma bild.
Häpp! Här glömmer vi min skäl inte bort några minoriteter!
Politiskt korrekt så det skriker om det. Det blir ju lite puttenuttigt när man måste markera hur duktig och korrekt man är hela tiden. Personligen tar det bort lite av budskapet i reklamen enligt min egen uppfattning, inte därför att jag retar mig på varken äldre eller svarta utan därför att reklamtillverkaren verkar tro att jag som konsument är en idiot som inte kan tänka själv.
Det är tydligt också i vissa svenska barn- eller ungdomsprogram där ensamma vita programledare numera är i det närmaste förbjudna. Helst skall man vara tre programledare varav en skall vara svart, en skall vara brun med svart hår och en skall vara vit. Helst bör två av dessa dessutom vara kvinnor.