2008-01-18, 18:38
Medlem
Kapt3n Rövskäggs avatar
Eddie Meduza var ett stort geni.
Citera
2008-01-18, 18:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag har hört liknande grejer. Att han var en ovanligt skicklig musiker som mest fick beröm när han sjöng om snusk. Tycker att Eddie var en helt OK trad-rockare.
Det som möjligen var genialt (i ordets rätta bemärkelse) var väl hur han skapade en s.k. "cottage industry" och sålde heminspelade kassetter redan på 70-talet, och det var väl därför han aldrig behövde vara med i solstollarna och ställa upp på all löjlig skit som musikindustrin normalt sett krävde på 80-talet. Han gjorde skit, men det var hans egen skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Kos
En liten anekdot. Två avlägset bekanta som nu båda är pensionerade har spelat dragspel hela sina liv. De drog runt och spelade på otaliga mindre danser. De mötte en gång herr Meduza och han drog några trudelutter för dem och de hävdar med största allvar att han var den bäste dragspelare de har träffat vilket inte borde säga lite! Ingen Jularbo men ändå smått otrolig!
Citera
2008-01-18, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenimDemon
En parantes för er som inte vet. En ung John Norum (Europe) spelade under en tid i Eddies kompband The roaring Caddilacs.

Har för mig att Eddie var med som textförfattare på en av Europes skivor också.
Citera
2008-01-18, 19:00
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Eddie Meduza var ett musikaliskt geni, så är det bara. Han spelade hur många instrument som helst och skrev allt från dansbandsmusik till punk, pop och riktig jävla rock´n roll.
Många som inte uppskattar honom har helt enkelt hört för lite av honom eller hakar upp sig på texterna och missar det musikaliska.

Han skrev hundratals låtar och tamigfan att nästan varenda en sätter sig på en gång. Börjar man studera texterna är det ingen tvekan om att han hade en hel del innanför skallen.

Hade Eddie skrivit enbart seriös musik hade han varit väldigt erkänd i Sverige idag. Jag anser helt klart att han är en av de största kompositörer som Sverige någonsin haft. Jag är glad att jag hann se honom live och fick ett visitkort signerat.

Jag har gjort det lite till en mission att förska få folk i bekantskapskretsen som tycker att han är värdelös att ändra uppfattning. Så jag har tvingat dem att lyssna på Eddie-låtar av alla möjliga musikaliska genrer och texter som är både humoristiska och seriösa. Faktiskt har jag fått flera att ändra uppfattning och en del till och med att bli fans, och det känns bra.

Så, nu finns det lite diskussionsunderlag också.
Senast redigerad av Åsa-Nietzsche 2008-01-18 kl. 19:03.
Citera
2008-01-18, 19:03
Medlem
nä vet ni vad?gillar man eddie meduza och är över 15 år gammal så har någonting gått väldigt snett.och kallar man honom ett geni så har något gått helt åt helvete.
Citera
2008-01-18, 19:04
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil
nä vet ni vad?gillar man eddie meduza och är över 15 år gammal så har någonting gått väldigt snett.och kallar man honom ett geni så har något gått helt åt helvete.

Inte alls. Det är alldeles utmärkt med mig. Bara för att du inte förstår musiken behöver det inte innebära att de som lyssnar på den är idioter. Hur många låtar med Eddie har du hört?
Citera
2008-01-18, 19:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar Tengil

Fanns förmodligen såna som dig när Bellman gled omkring och fylleskränade i Stockholm också.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmare_anno_1770
nä vet ni vad?gillar man Bellman och är över 15 år gammal så har någonting gått väldigt snett.och kallar man honom ett geni så har något gått helt åt helvete.

Texten till "Feta fula dumma amerikaner" är ju en lysande reflektion över vår samtid t.ex.
Citera
2008-01-18, 21:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Europes första LP innehöll en Meduza-låt; en instrumental version av "Reaktorn Läck i Barsebäck" som fick det helt obegripliga namnet "boyazont".

Citat:
Ursprungligen postat av THUG2
Har för mig att Eddie var med som textförfattare på en av Europes skivor också.
Citera
2008-01-27, 11:30
Medlem
jeanthss avatar
Era Jävv Vvla Svin

Meduza var mer än "Volvo" och "mera brännvin", det kan jag lova.
Han hade en tydlig politisk vinkel och en mycket intelligent inställning på livet.
Den som inte fattar det, kan dra åt helvete.
Citera
2008-01-27, 11:34
Medlem
jeanthss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanths
Meduza var mer än "Volvo" och "mera brännvin", det kan jag lova.
Han hade en tydlig politisk vinkel och en mycket intelligent inställning på livet.
Den som inte fattar det, kan dra åt helvete.

för att tillägga: bor man i en storstad och går ut på sina sofistikerade ställen och jag kan förstå att man inte refererar till Eddie Meduza. Det är en annan kultur och då ska man respektera det.
Citera
2008-03-11, 12:04
Medlem
Jag har hört ett märkligt rykte om att Eddie skrev Vresa upp fetta, kärringajävel på krogen Red Brick i Karlskoga. Vad tror ni om detta?

Det sägs även att just Karlskoga ska ha haft stor betydelse för Eddies karriär eftersom han blev oerhört uppskattad där i ett väldigt tidigt skede. Ligger det något i det, eller är det värmlänningarna som vill överdriva sin betydelse i sagan?
Citera
2008-03-11, 12:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querelle
Jag har hört ett märkligt rykte om att Eddie skrev Vresa upp fetta, kärringajävel på krogen Red Brick i Karlskoga. Vad tror ni om detta?

Det sägs även att just Karlskoga ska ha haft stor betydelse för Eddies karriär eftersom han blev oerhört uppskattad där i ett väldigt tidigt skede. Ligger det något i det, eller är det värmlänningarna som vill överdriva sin betydelse i sagan?

Det är en ren myt. Besökte Herr Norstedt själv i han fallfärdiga kåk sommaren 1998.. Vilken lirare han var..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in