Eddie Meduza var ett musikaliskt geni, så är det bara. Han spelade hur många instrument som helst och skrev allt från dansbandsmusik till punk, pop och riktig jävla rock´n roll.
Många som inte uppskattar honom har helt enkelt hört för lite av honom eller hakar upp sig på texterna och missar det musikaliska.
Han skrev hundratals låtar och tamigfan att nästan varenda en sätter sig på en gång. Börjar man studera texterna är det ingen tvekan om att han hade en hel del innanför skallen.
Hade Eddie skrivit enbart seriös musik hade han varit väldigt erkänd i Sverige idag. Jag anser helt klart att han är en av de största kompositörer som Sverige någonsin haft. Jag är glad att jag hann se honom live och fick ett visitkort signerat.
Jag har gjort det lite till en mission att förska få folk i bekantskapskretsen som tycker att han är värdelös att ändra uppfattning. Så jag har tvingat dem att lyssna på Eddie-låtar av alla möjliga musikaliska genrer och texter som är både humoristiska och seriösa. Faktiskt har jag fått flera att ändra uppfattning och en del till och med att bli fans, och det känns bra.
Så, nu finns det lite diskussionsunderlag också.