2008-03-11, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Querelle
Jag har hört ett märkligt rykte om att Eddie skrev Vresa upp fetta, kärringajävel på krogen Red Brick i Karlskoga. Vad tror ni om detta?

Det sägs även att just Karlskoga ska ha haft stor betydelse för Eddies karriär eftersom han blev oerhört uppskattad där i ett väldigt tidigt skede. Ligger det något i det, eller är det värmlänningarna som vill överdriva sin betydelse i sagan?

vet inte detdära med karlskoga men vet att han hade en kärlek för samhället kil iaf en bekant till min far har spelat gitarr medans eddie sköng mera brännvin på den lokala krogen
Citera
2008-03-11, 12:28
Medlem
najass avatar
Geni är kanske att ta i men nog fasen var han både intelligent och synnerlgien musikalisk. Problemet är väl att han spottade ur sig så jävla mycket och att de flesta betongskallar bara har hört en eller ett par låtar och sen köpt stereotypen. Jag har sett honom live att par gånger i forntiden och det var sjukt roliga konserter.
Citera
2008-03-11, 12:38
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THUG2
Har för mig att Eddie var med som textförfattare på en av Europes skivor också.

Jo, låten Boyasont på Eurpes första skiva är skriven av Norum och Eddie. Själva musiken är till stora delar samma som Eddies "Reaktorn läck i barsebäck"

Men visst var han ett musikaliskt geni, det är svårt att förneka. Multiintrumentalist och en förjävla bra textförfattare. Denna bild kommer sällan fram då de förutfattade meningarna om honom är stora. Det är dessutom mest den komiska sidan av honom som kommer fram i ljuset, en lite orättvis bild som inte alls stämmer överlag.
Eddie är dock på väg att få upprättelse, dels genom fansen och dels genom en del saker som jag tyvärr inte kan dela med mig av nu, men det kommer märkas inom något år eller så. Ingen kan vara gladare än jag som har kämpat för denna upprättelse sedan dödsdagen 17 januari 2002.
Citera
2008-03-11, 16:31
Medlem
OK... Det verkar alltså som att Eddie inte hade någon särskild anknytning till Karlskoga. Det hade ju annars varit värt att vallfärda till Red Brick.
Citera
2008-03-15, 23:35
Medlem
paywitpains avatar
VAFAN?!
Har nu gått genom lite av eddie meduzas alster som finns upplagda på youtube och är helt chockad, hur fna kan NÅGON med en IQ på över 12 tycka att det här är bra, visst, han kanske påpekade att nazismen och kärnkraft är dåligt i några låtar men hur många artister har inte gjort det innan, det är ju knappast en ny grej att vara emot nazismen och kärnkraft i dagens sverige...
Sen att han skulle vara bra textförfattare och instrumentalist är ju bara ren lögn. Jämfört med en död hund kanske men jämfört med riktiga musiker och lyriker som bob dylan och tex led zeppelin så är han knappast mycket att hänga i julgranen.
Citera
2008-03-17, 08:27
Medlem
TomDolders avatar
Tycker personligen att han enbart var en idiot.
Citera
2008-03-18, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomDolder
Tycker personligen att han enbart var en idiot.
Jag tycker han var skoj!
Catchy melodier och ösiga låtar. Beror på om man gillar raggarrock eller inte
Citera
2008-03-19, 03:07
Medlem
Nairebits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paywitpain
VAFAN?!
Har nu gått genom lite av eddie meduzas alster som finns upplagda på youtube och är helt chockad, hur fna kan NÅGON med en IQ på över 12 tycka att det här är bra, visst, han kanske påpekade att nazismen och kärnkraft är dåligt i några låtar men hur många artister har inte gjort det innan, det är ju knappast en ny grej att vara emot nazismen och kärnkraft i dagens sverige...
Sen att han skulle vara bra textförfattare och instrumentalist är ju bara ren lögn. Jämfört med en död hund kanske men jämfört med riktiga musiker och lyriker som bob dylan och tex led zeppelin så är han knappast mycket att hänga i julgranen.

Du kan ju inte bilda en rättvis bild av Eddie genom att kolla på några hafsiga youtube-klipp, han har ju gjort lite mer seriösare och rockigare låtar som "Silver Wheels", "If You Really Wanna Know", "Harley Davidson" osv
Citera
2008-03-19, 11:56
Medlem
Riff-Ralfs avatar
The man in the sky svänger ju riktigt bra, trots ett par svengelska uttryck som kanske inte är riktigt korrekta.

Rekommenderas starkt!
Citera
2008-03-19, 12:16
Medlem
graFFes avatar
Var borta i Australien i 3 månader helt själv för några år sedan. Brorsan var till sjöss och jag hade möjligheten att för en period bo där i hans lya i Aus. Jag var alltså helt själv och efter ett par veckor började hemlängtan att tillta.

Hursomhelst, det enda "svenska" jag hade där på plats var plattan "Eddie Meduza-Greates hits" eller något i den stilen, som jag fick av min bror. Detta var innan youtube och internet-eran, så denna skiva var alltså det enda svenska jag hörde under hela min vistelse i Aus.

Så det blev till att man i sin ensamhet lyssnade på plattan några gånger om dagen för att mildra hemlängtan.

Det jag vill komma fram till är:
Efter mina stunder där med Eddieplattan kan jag lungt påstå: Eddie var ett geni!
Citera
2008-04-04, 22:03
Medlem
FilipSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randy2k
Kan någon tips mig om något "bättre" med Eddie?

För i dagsläget ser jag honom endast som ett raggaräckel.

Är inte själv så förtjust i hans "könsrock" men han har nog "riktig" musik också.
Jag rekomenderar:
Rolling Down The Road
Jätteparty Ikväll
Silver Wheels
Harley Davidson
Ain´t Got No Cadillac
Citera
2008-04-04, 22:30
Medlem
"endel dom rånar banker, endel bedriver hor,
endel slår folk på käften, endel dom knullar kor
men själv har ja inte gjort nånting ja bara runkar,