2022-07-16, 11:09
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagier
Vad tycker ni om Milan Nestarecs grejer?
Jag har provat allt i White Label-serien och någon flaska ur pralines.
Den typen av unga vinmakare tilltalar mig något enormt.

Idag fick jag hem en flaska vardera av Nach och Bêl, jag gillar verkligen minimagnum-formatet.
Någon om har provat 2020 av dessa?
Såg att det är lite andra druvor än 2021.

Vad tycker ni annars om Nestarec’s viner?
Jag gillar nestarec!
Citera
2022-07-16, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag gillar nestarec!

Kul!

Vilka har du provat?
Citera
2022-07-16, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Jaha det var så du menade med det ordet.

Nja är det en chamapagnenörd slår en bra årgång från ett hus ofta högre än special club från odlare. Jag tycker iofs att det är kul och gott med special club (och helt rätt att köpa från odlaren) men kan inte förneka att kvalitet och lagringspotential ofta är bättre på t.ex. Roederer eller Pol Rogers årgångschampagner.

Användaren sökte något "även en vinkännare" kan tycka är något speciellt, det tolkade jag in som något både en mindre kunnig och ffa en mycket kunnig person hade uppskattat, därav ett känt namn på huset för den mindre kunnige och just att det är deras årgångsvin, för det mer kunnige. Dessutom vet vi inte personens preferenser, då är ett känt namn på huset passande ifall expertisen ligger annanstans. Kompromisser kommer man aldrig undan, vinkännare eller ej.

Hade dock aldrig gett bort en standardcuvée från känt hus.

Lite så är det ju.
Som du skriver är det nog bättre att satsa på en lite ovanligare påk från ett ”vanligt” hus.

Antingen det eller något galet drick direkt-vin från naturvinsvärlden.
Citera
2022-07-16, 11:40
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Lite så är det ju.
Som du skriver är det nog bättre att satsa på en lite ovanligare påk från ett ”vanligt” hus.

Antingen det eller något galet drick direkt-vin från naturvinsvärlden.
Ja ska man verkligen överraska en vinkännare med något kanske det är ett obskyrt naturvin från Slovakien eller något. Vinkällaren är säkert full av allt bra redan ändå.
Citera
2022-07-16, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Ja ska man verkligen överraska en vinkännare med något kanske det är ett obskyrt naturvin från Slovakien eller något. Vinkällaren är säkert full av allt bra redan ändå.

Exakt.
Det var därför jag spontant tänkte på Nestarec, som ändå är på rätt sida gränsen från att bli helt mongo.

Nesteracviner har ju iallafall någon orienteringsfaktor hos den traditionella vinvärlden.
Citera
2022-07-16, 14:19
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Kul!

Vilka har du provat?
Minns inte namnet tyvärr. Ska inom snar framtid på en ypperlig restaurang som heter
Äng.
Dom har en fin vinlista
Citera
2022-07-16, 14:22
Bannlyst
Citat:
Minns inte namnet tyvärr. Ska inom snar framtid på en ypperlig restaurang som heter
Äng.
Dom har en fin vinlista

Mycket.
Men inga naturviner.

Deras källarmästare har vunnit sommelier-SM två gånger, så dom har bra grejer i källaren.
Men dom jobbar mest med lagringsdugliga och klassiska viner, så ingen Nestarec där 😀.
Senast redigerad av Stagier 2022-07-16 kl. 14:27.
Citera
2022-07-16, 14:32
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Mycket.
Men inga naturviner.

Deras källarmästare har vunnit sommelier-SM två gånger, så dom har bra grejer i källaren.
Men dom jobbar mest med lagringsdugliga och klassiska viner, så ingen Nestarec där 😀.
Astunga viner!
Jag kan inte skicka pm till dig så jag får tipsa här om en användare som heter cdec.
Han har mycket goda kunskaper när det gäller vin och mat.
Citera
2022-07-16, 14:42
Bannlyst
Citat:
Astunga viner!
Jag kan inte skicka pm till dig så jag får tipsa här om en användare som heter cdec.
Han har mycket goda kunskaper när det gäller vin och mat.

Kul det.
Jag drack en Dr. Bürklin-Wolf G.C på Äng. Minns inte exakt vilken nu, ska titta efter när jag är hemma. Jag gillar Bürklin-Wolf generellt, men den här (86 eller 88) var jäkligt spännande.
Ingick inte i vinpaketet, men var inte så fasligt dyr att ta in på sidan.
Citera
2022-07-16, 14:45
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Kul det.
Jag drack en Dr. Bürklin-Wolf G.C på Äng. Minns inte exakt vilken nu, ska titta efter när jag är hemma. Jag gillar Bürklin-Wolf generellt, men den här (86 eller 88) var jäkligt spännande.
Ingick inte i vinpaketet, men var inte så fasligt dyr att ta in på sidan.
Ok.
På vilket sätt var den spännande?
Citera
2022-07-16, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ok.
På vilket sätt var den spännande?

Sorry. -96 var det.
Du vet när en Riesling känns sådär franskt lyxig och brödtorr.
Inte alls den spets man förväntar sig av dig druvan, mer åt det feta och smöriga hållet, men med syraskjutsen man känner igen.
Citera
2022-07-16, 14:55
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Sorry. -96 var det.
Du vet när en Riesling känns sådär franskt lyxig och brödtorr.
Inte alls den spets man förväntar sig av dig druvan, mer åt det feta och smöriga hållet, men med syraskjutsen man känner igen.
Då hänger jag med!
Lite sådär smörkola i smaken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in