2022-07-16, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Då hänger jag med!
Lite sådär smörkola i smaken?

Mer smör än smörkola 😀.
Ingen sötma alls egentligen.
Citera
2022-07-21, 12:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Jaha det var så du menade med det ordet.

Nja är det en chamapagnenörd slår en bra årgång från ett hus ofta högre än special club från odlare. Jag tycker iofs att det är kul och gott med special club (och helt rätt att köpa från odlaren) men kan inte förneka att kvalitet och lagringspotential ofta är bättre på t.ex. Roederer eller Pol Rogers årgångschampagner.

Användaren sökte något "även en vinkännare" kan tycka är något speciellt, det tolkade jag in som något både en mindre kunnig och ffa en mycket kunnig person hade uppskattat, därav ett känt namn på huset för den mindre kunnige och just att det är deras årgångsvin, för det mer kunnige. Dessutom vet vi inte personens preferenser, då är ett känt namn på huset passande ifall expertisen ligger annanstans. Kompromisser kommer man aldrig undan, vinkännare eller ej.

Hade dock aldrig gett bort en standardcuvée från känt hus.

Vill slå ett slag för standardcuvée från kända hus.
Valfri champagne från de här odlarna är bra viner:

- Krug
- Salon
- Boerl Kroff
- David Leclapart
- Egly Ouriet
Citera
2022-07-21, 23:43
Medlem
Det här med vin och skallevärk är ju en känd plåga. Vet att det skylls på tanninerna.

Men som jag får alltid värk
Bakom pannbenenet när jag dricker sista glaset champagne. Eller annat lågprisbubbel. Alltid. Och det är nog samma sak med vitt vin också.

Det enda vin som jag kan dricka utan besvär med huvudroten är Les Lauzeraies Tavel. Är
Inte det ett ämne för uppslagsböckerna!?

Och eftersom jag njuter av detta vin i stora mått! Vill jag veta av Flashbacks vinexpertis om den kan förklara varför just detta vin, om det har särskilda egenskaper, som gör att jag inte drabbas av huvudvärk, och ifall det finns andra viner av samma karaktär som skulle passa min känsliga kemiska sammansättning.
Citera
2022-07-22, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Det här med vin och skallevärk är ju en känd plåga. Vet att det skylls på tanninerna.

Bakom pannbenenet när jag dricker sista glaset champagne. Eller annat lågprisbubbel. Alltid. Och det är nog samma sak med vitt vin också.

Det enda vin som jag kan dricka utan besvär med huvudroten är Les Lauzeraies Tavel. Är

Och eftersom jag njuter av detta vin i stora mått! Vill jag veta av Flashbacks vinexpertis om den kan förklara varför just detta vin, om det har särskilda egenskaper, som gör att jag inte drabbas av huvudvärk, och ifall det finns andra viner av samma karaktär som skulle passa min känsliga kemiska sammansättning.

Det är jättemärkligt.
Dom flesta upplever att dom får mer ont i skallen av vin på röda druvor än av vitt, men du är alltså tvärtom?
Har du provat andra roséviner?
Citera
2022-07-22, 11:30
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vill slå ett slag för standardcuvée från kända hus.
Valfri champagne från de här odlarna är bra viner:

- Krug
- Salon
- Boerl Kroff
- David Leclapart
- Egly Ouriet
Är väl bara Leclapart och Egly-Ouriet som är odlare av dom.
Boerl & Kroff är väl känt som en av de mest överprisade mediokra chamapgnerna som finns? En Drappier i lyxförpackning
Citera
2022-07-22, 13:55
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Är väl bara Leclapart och Egly-Ouriet som är odlare av dom.
Boerl & Kroff är väl känt som en av de mest överprisade mediokra chamapgnerna som finns? En Drappier i lyxförpackning

Krug köper in ganska mycket men odlar allt dom kan på de 20 ha som de har.
Selosse köper inte druvor
Pascal Douqet köper inte heller druvor

Champagne Boërl & Kroff är inte alls den sämsta champagnen med högst prislapp.
Den platsen har sedan länge inmutats av Armand Briagnac eller kanske Hatt et Söner.

Om du har möjlighet så är ett besök hos ovanstående trevligt och intressant.
Krug har jag inte lyckats komma till men de övriga är riktigt roligt att besöka!
Citera
2022-07-22, 14:40
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Krug köper in ganska mycket men odlar allt dom kan på de 20 ha som de har.
Selosse köper inte druvor
Pascal Douqet köper inte heller druvor

Champagne Boërl & Kroff är inte alls den sämsta champagnen med högst prislapp.
Den platsen har sedan länge inmutats av Armand Briagnac eller kanske Hatt et Söner.

Om du har möjlighet så är ett besök hos ovanstående trevligt och intressant.
Krug har jag inte lyckats komma till men de övriga är riktigt roligt att besöka!
Selosse är ju odlare men du skrev Salon. Pascal Douqet nämndes inte heller.

Tror inte att Boerl är den sämsta men kanske en av de allra mest överprissatta. Ja Armand verkar endast köpas för den enormt fula guldflaskan!
Citera
2022-07-22, 15:15
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren

Jag är övertygad om att det finns flera olika skäl till folk får ont i pallet av vin. Histamin,
sulfiter och något snack PH-värde talas det om ibland. Kan ju vara värt att undersöka?
Vad skiljer Tavel från de vinerna som du får ont i skallen av?

Själv har jag en tes om att det ibland kan ha att göra med fat. Jag baserar detta på att en
väninna till mej oftare fick ont i huvudet av viner från Rhone (franska ekfat), jämfört med
viner från Spanien som ofta lagras på hårt rostade amerikanska ekfat. Det ligger nära till
hands att spekulera om druvor här, men hon verkar kunna dricka spansk garnacha och
australiensk shiraz utan problem.

Jag tycker själv att fat-tesen låter ganska outlandish. Men det faktum att du kan dricka
Les Lauzeraies Tavel stärker ju tesen, eftersom vinet inte sett varit i kontakt med trä
under vinifiering. Prova oekat vin som enbart jäst/lagrats på cement-/stål-tank!
Citera
2022-07-22, 17:39
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Selosse är ju odlare men du skrev Salon. Pascal Douqet nämndes inte heller.

Tror inte att Boerl är den sämsta men kanske en av de allra mest överprissatta. Ja Armand verkar endast köpas för den enormt fula guldflaskan!

Sorry!
Jag var trött när jag skrev.

Förövrigt är Anselme Selosse och Pascal Douquet är producenter som jag närsomhelst dricker vadsomhelst av!
Är otroligt nyfiken Anselmes Selosses son som tydligen också har börjat producera champagne.
Det borde också bli bra!

Har du smakat Hatt et Söner?
En champagne som knappast går att sälja för mer än 50% av priset till nån annan än någon som har svensk anknytning.

De svenskar som jag har sett dricka vinet verkar mest ha varit upphetsade över ett det svenska namnet innehållande bokstaven Ö.
På nåt sätt så skapar det svenskklingande namnet nåt slags band mellan köpare och producent som gör att flaskan kan säljas för 200kr mer än den är värd.
Inte direkt dålig men priset är hysteriskt!

Var för övrigt till in på SB idag och såg att Taittingers standard cuvée kostar 469kr vilket också är väldigt bra betalt för en ganska alldagligt skumpa.
Citera
2022-07-22, 22:11
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Sorry!
Jag var trött när jag skrev.

Förövrigt är Anselme Selosse och Pascal Douquet är producenter som jag närsomhelst dricker vadsomhelst av!
Är otroligt nyfiken Anselmes Selosses son som tydligen också har börjat producera champagne.
Det borde också bli bra!

Har du smakat Hatt et Söner?
En champagne som knappast går att sälja för mer än 50% av priset till nån annan än någon som har svensk anknytning.

De svenskar som jag har sett dricka vinet verkar mest ha varit upphetsade över ett det svenska namnet innehållande bokstaven Ö.
På nåt sätt så skapar det svenskklingande namnet nåt slags band mellan köpare och producent som gör att flaskan kan säljas för 200kr mer än den är värd.
Inte direkt dålig men priset är hysteriskt!

Var för övrigt till in på SB idag och såg att Taittingers standard cuvée kostar 469kr vilket också är väldigt bra betalt för en ganska alldagligt skumpa.
Antog att det var lite trött förvirring

Nej aldrig testat Hatt et Söner, låter bli såvida det inte bjuds.

Taittingers NV köper jag inte heller (längre!) för den är så otroligt tråkig nydeggad! Bollingers standardcuvée är i alla fall bra.
Citera
2022-08-03, 12:18
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att slå till hårt på min födelsedag. Aldrig druckit Musar, den har också gått upp i pris.

https://www.systembolaget.se/produkt...-musar-746301/
Citera
2022-08-04, 14:39
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Funderar på att slå till hårt på min födelsedag. Aldrig druckit Musar, den har också gått upp i pris.

https://www.systembolaget.se/produkt...-musar-746301/

Tycker definitivt du ska prova Musar, det är ett rätt unikt vin med en stil som sticker ut. Det kan vara gott, men kan också vara en ohelig allians av oxidation, salubrin och orena toner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in