Citat:
Ursprungligen postat av
Godnattrunkaren
Det här med vin och skallevärk är ju en känd plåga. Vet att det skylls på tanninerna.
Men som jag får alltid värk
Bakom pannbenenet när jag dricker sista glaset champagne. Eller annat lågprisbubbel. Alltid. Och det är nog samma sak med vitt vin också.
Det enda vin som jag kan dricka utan besvär med huvudroten är Les Lauzeraies Tavel. Är
Inte det ett ämne för uppslagsböckerna!?
Och eftersom jag njuter av detta vin i stora mått! Vill jag veta av Flashbacks vinexpertis om den kan förklara varför just detta vin, om det har särskilda egenskaper, som gör att jag inte drabbas av huvudvärk, och ifall det finns andra viner av samma karaktär som skulle passa min känsliga kemiska sammansättning.
Jag är övertygad om att det finns flera olika skäl till folk får ont i pallet av vin. Histamin,
sulfiter och något snack PH-värde talas det om ibland. Kan ju vara värt att undersöka?
Vad skiljer Tavel från de vinerna som du får ont i skallen av?
Själv har jag en tes om att det ibland kan ha att göra med fat. Jag baserar detta på att en
väninna till mej oftare fick ont i huvudet av viner från Rhone (franska ekfat), jämfört med
viner från Spanien som ofta lagras på hårt rostade amerikanska ekfat. Det ligger nära till
hands att spekulera om druvor här, men hon verkar kunna dricka spansk garnacha och
australiensk shiraz utan problem.
Jag tycker själv att fat-tesen låter ganska outlandish. Men det faktum att du kan dricka
Les Lauzeraies Tavel stärker ju tesen, eftersom vinet inte sett varit i kontakt med trä
under vinifiering. Prova oekat vin som enbart jäst/lagrats på cement-/stål-tank!