2014-07-26, 20:46
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Ok som jag trodde med andra ord, då behöver jag inte leta eller försöka sätta mig in i det enorma berg rose som finns på bolaget. Om man ska köpa hem någon flaska för att ha utifall att kan man lika gärna hugga en på måfå, mer eller mindre. Jag brukar försöka ha någon flaska rose hemma då min sambo och/eller hennes vänner ibland efterfrågar någon flaska sena sommarkvällar.
Citera
2014-07-26, 22:18
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nej, rosé behöver man sällan bemöda sig med. Det finns ingen situation då en rosé är att föredra framför vitt eller rött. Enda undantaget är roséchampagne som i många fall kan vara framställt med samma omsorg och kvalitet som den vita champagnen. Men det är två helt olika saker. Vanlig rosé är gjort av blå druvor som man endast lakat ur med skalen i någon-några dagar, medan roséchampagne är en vit champagne som man tillsatt lite stilla rött vin från Champagne i.

Måste man absolut dricka stilla rosé så är det i regel sydfranskt som gäller. Du vet de där som är ljust laxrosa (vildfångad lax). De kan vara helt ok. Men det är ändå så att bättre vita och röda viner alltid slår dem.

Enig, vill dock påpeka att all roséchampagne inte framställs av att tillsätta rött vin i den vita champagnen. Finns roséchampagne som utvinns via saignée-metoden, från exempelvis producenterna Larmandier-Bernier och Francis Boulard. De flesta kvalitetshus kör dock den förstnämnda. Louis Roederer vet jag kombinerar metoderna genom att köra saignée och därefter tillsätta chardonnay, medan Pierre Peters gör saignée genom att kombinera Pinot Meunier och Chardonnay.

Finns en del rosé från Bordeaux som är trivsam. I en vanlig SB-butik är nog ett av de bättre rosévinerna Reserve de Bonnet Rosé från André Lurton (vilket inte säger så mycket med tanke på den usla genomsnittliga kvalitén, men det är ett bra vin för pengarna). Det trevliga Cru Bourgeois-slottet Chateau Rollan de By gör även en rosé som finns i beställningssortimentet, så även den libanesiska kvalitetsproducenten Chateau Musar.
Senast redigerad av Evangelion 2014-07-26 kl. 22:30.
Citera
2014-07-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelion
Enig, vill dock påpeka att all roséchampagne inte framställs av att tillsätta rött vin i den vita champagnen. Finns roséchampagne som utvinns via saignée-metoden, från exempelvis producenterna Larmandier-Bernier och Francis Boulard. De flesta kvalitetshus kör dock den förstnämnda. Louis Roederer vet jag kombinerar metoderna genom att köra saignée och därefter tillsätta chardonnay, medan Pierre Peters gör saignée genom att kombinera Pinot Meunier och Chardonnay.

Finns en del rosé från Bordeaux som är trivsam. I en vanlig SB-butik är nog ett av de bättre rosévinerna Reserve de Bonnet Rosé från André Lurton (vilket inte säger så mycket med tanke på den usla genomsnittliga kvalitén, men det är ett bra vin för pengarna). Det trevliga Cru Bourgeois-slottet Chateau Rollan de By gör även en rosé som finns i beställningssortimentet, så även den libanesiska kvalitetsproducenten Chateau Musar.
Instämmer. Albia är bra också.
Citera
2014-07-29, 23:19
Medlem
KickAss-1337s avatar
Hallå vinkännare, vilka Riojor som finns tillgängliga på de flesta bolag anser ni är värda att inhandla?
Citera
2014-07-30, 01:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Hallå vinkännare, vilka Riojor som finns tillgängliga på de flesta bolag anser ni är värda att inhandla?

Prova exempelvis: Marqués de Cáceres Reserva (2008) 179 kr på bolaget..

Det är värt att gå upp till reserva från Crianza.
Citera
2014-07-30, 09:35
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Prova exempelvis: Marqués de Cáceres Reserva (2008) 179 kr på bolaget..

Det är värt att gå upp till reserva från Crianza.

Jo det verkar det vara, har också noterat att inte heller Gran Reserorna brukar vara dyra, är det pga. den stora Rioja trenden under 90-talet? Vad jag förstod så satt producenterna på ett stort överskott efter att trenden dog ut och sålde billigt till bolaget för att bli av med det?
Citera
2014-07-30, 23:23
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Luciano
Nu under sommaren blir man bjuden på billigt rosevin hos vänner och på middagar, jag är inte speciellt förtjust i rose överhuvudtaget då jag ännu inte druckit något som man skulle kunna säga har någon karaktär eller smakupplevelse. Oftast serveras den ju riktigt kall så alla smaker försvinner, men även vid 18c tycker jag inte det finns spec många smaker.

Min fråga till er som har ett kunnande kring vin generellt är - finns det ett tillfälle när man ska välja en rose framför vitt eller rött? När är det tillfället och om man nu ska dricka rose, finns det en bra rose?

Rosé smakar fan och passar till ingenting, så det enkla svaret är "nej, ge fan i rosé."
Citera
2014-07-30, 23:25
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Rosé smakar fan och passar till ingenting, så det enkla svaret är "nej, ge fan i rosé."

Roséchampagne undantagen, missade jag att nämna.
Citera
2014-07-30, 23:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Håller med där. Rosé är ett riktigt sattyg.... Finns inget som imponerar på mig.

Antingen vitt eller rött dricker man. Helst rött såklart.
Citera
2014-07-30, 23:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

När jag grillar blir det kycklingspett, merguez, tzatziki, pastasallad och tabouleh. Rose är min favorit då.
Citera
2014-07-31, 02:43
Medlem
Citat:
Tyvärr så har vi människor i den här tråden som inte är några vinkännare Rosé är ett absolut fantastiskt vin som kan mäta sig med rödvin och kan passa bra till de flesta maträtter, allt från sallader till grillat. Välj rätt rosé bara, men så är det med alla viner! Jag kan tänka mig att någon som du som inte har större koll på saker inte har fått rätt inblick i vad rosé är för något och vad det innebär kulinariskt.
Citera
2014-07-31, 09:09
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Jag går inte så långt och säger att det smakar fan, det tycker jag är att ta i. Nog duger det som välkomstdrink eller som sällskapsdryck utan att sätta i halsen tycker jag. Detta säger jag dock utan att vara någon expert överhuvudtaget. Men till mat väljer jag nog hellre ett rött eller vitt, ja.

Igår åt vi grillad kyckling och ganska sommrig sallad där en rose kanske hade kunnat vara ett alternativ men vi hade istället Louis Jadot - Couvent des Jacobins Rouge och det var ett utmärkt val tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in