2020-03-30, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicmadness
Vart är alla som dricker Chardonnay? Världens bästa druva, överlägset.

Sugen på att testa amerikanska producenten Kistler, någon som testat som kan jämnföra med de franska producenterna? Kistler är rätt högt prisat så jag undrar varför jag skulle ta det framför en Puligny Village från Domaine Leflaive?

Om du dricker Cote de Beaune förstår jag att du tycker att Chardonnay är världens bästa druva. Det handlar helt om var den odlas och förädlas. Det finns gott om exempel på "motsatsen" till Puligny-Montrachet i världen...

Personligen tycker jag Nebbiolo är "världens bästa druva". Det kan möjligen bero på att den geografiska ytan på vilken denna druva odlas är liten och relativt fri från klåpare.
Citera
2020-03-30, 09:41
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Om du dricker Cote de Beaune förstår jag att du tycker att Chardonnay är världens bästa druva. Det handlar helt om var den odlas och förädlas. Det finns gott om exempel på "motsatsen" till Puligny-Montrachet i världen...

Personligen tycker jag Nebbiolo är "världens bästa druva". Det kan möjligen bero på att den geografiska ytan på vilken denna druva odlas är liten och relativt fri från klåpare.

Ja klart det finns massor med motsvarigheter för Puligny Montrachet, kommer nya spännande winemakers från USA hela tiden men dom dunkar oftast på för mycket ekfat som döljer deras dåliga kvalitet på druvorna så vinet smakar bättre. Därför jag fråga om Kistler var något att ha eller om det är skräp som Schug, Hyde Vineyards, Bogle osv.

Men Grand Cruerna från Bourgogne är och kommer alltid vara bäst i världen.

Angående Piemonte så är dom helt klart där uppe med Rhonedalen, Bordeaux och Bourgogne! Synd att det mesta som inte kommer från Piemonte eller Toscana är skräp från Italien dock, alla började vi väl dricka Valpolicella Ripasso i våra tidiga vindagar
Citera
2020-03-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicmadness
Ja klart det finns massor med motsvarigheter för Puligny Montrachet, kommer nya spännande winemakers från USA hela tiden men dom dunkar oftast på för mycket ekfat som döljer deras dåliga kvalitet på druvorna så vinet smakar bättre. Därför jag fråga om Kistler var något att ha eller om det är skräp som Schug, Hyde Vineyards, Bogle osv.

Men Grand Cruerna från Bourgogne är och kommer alltid vara bäst i världen.

Angående Piemonte så är dom helt klart där uppe med Rhonedalen, Bordeaux och Bourgogne! Synd att det mesta som inte kommer från Piemonte eller Toscana är skräp från Italien dock, alla började vi väl dricka Valpolicella Ripasso i våra tidiga vindagar

Jag skrev "motsatsen" till Puligny-Montrachet. Inte "motsvarande".
Det jag menade var att Bourgogne är i en klass för sig när det kommer till vita viner, men att Chardonnay-druvan i sig verkligen inte är någon kvalitetsgarant. Det är ju, har jag för mig, världens vanligaste druva så det produceras naturligtvis mängder med skräpviner från denna druva.
Citera
2020-03-30, 09:59
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag skrev "motsatsen" till Puligny-Montrachet. Inte "motsvarande".
Det jag menade var att Bourgogne är i en klass för sig när det kommer till vita viner, men att Chardonnay-druvan i sig verkligen inte är någon kvalitetsgarant. Det är ju, har jag för mig, världens vanligaste druva så det produceras naturligtvis mängder med skräpviner från denna druva.

Okej! Haha läste fel!

Ja Chardonnays lägstanivå är riktigt låg, om man ska va säker när man ska köpa ett glas husets vita så ska det vara en trocken riesling, deras lägsta nivå är oftast högst! Eller som Amerikanerna på wall street säger "If you are gonna drink a bottle of wine less than 100 dollars, order a fucking beer!"
Citera
2020-04-17, 11:44
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sassafras21
Nu är jag visserligen inte en vinrecensent. Och jag är ganska ny i vinvärlden. Men Ii Seggio är väldigt smakrikt. Kräver lite längre dekantering 1-2h. Dessutom är den väldigt prisvärd.

Tack för det! Jag återkommer om jag slår till, har lite annat på kö just nu.
Citera
2020-04-20, 22:48
Medlem
kansascityshuffles avatar
Jag gillar Il Seggio men ska prova Quercia al Poggio.

Nån som har koll på vitt vin/rosévin?
Damer brukar föredra sådant så kom gärna med era bästa förslag.
Citera
2020-04-21, 07:23
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Halvtorr tysk riesling för oerfarna damer som ”inte gillar surt vin”.
Högklassig vit Bourgogne för damer med känsla för kvalitet.
Rosé? Servera ett vitt vin istället. Om du ändå envisas är tumregeln enkel; ju högre pris ju närmare ”drickbart” kommer du. Undvik allt under 150 kr för en flaska.
Citera
2020-04-21, 15:59
Medlem
Citat:

Det beror ju på budget, har man råd så är Sancerre nästan alltid värt pengarna.
Gällande rosévin så är Minuty ett säkert kort.
Citera
2020-04-21, 20:25
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Halvtorr tysk riesling för oerfarna damer som ”inte gillar surt vin”.
Högklassig vit Bourgogne för damer med känsla för kvalitet.
Rosé? Servera ett vitt vin istället. Om du ändå envisas är tumregeln enkel; ju högre pris ju närmare ”drickbart” kommer du. Undvik allt under 150 kr för en flaska.

Citat:
Ursprungligen postat av ahus05
Det beror ju på budget, har man råd så är Sancerre nästan alltid värt pengarna.
Gällande rosévin så är Minuty ett säkert kort.

-Vinställ
-Högklassig vit Bourgogne
-Sancerre
-Minuty
Jag skäms för att berätta hur mycket vinglasen kostade.

Jag tittar mycket på prisklassen men inget under 150kr. Jag tänker mig 200-300:-

Senaste gången jag drack rosévin var hemma hos en tjej för många år sedan. Hon förklarade minsann att det var så gott. Jag höll bara med. Livet var bra vid 20.

Älskar verkligen rött vin. Vitt kan ju vara gott med damsällskap men man kanske får en ny uppfattning inom en snar framtid.

Vad rekommenderar ni för rött? Jag har glömt bort så mycket. Australien var ett dominerande tillverkningsland vill jag minnas. Ska återkomma när jag har svaren. Måste ju höra om Flashback godkänner detta.

Tack för era svar. Jag trodde min 30årskris skulle börja efter att jag fyllt 30.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-21 kl. 20:28.
Citera
2020-04-22, 09:03
Medlem
magpies avatar
Citat:
-Vinställ
-Sancerre
-Minuty

Jag tittar mycket på prisklassen men inget under 150kr. Jag tänker mig 200-300:-

Senaste gången jag drack rosévin var hemma hos en tjej för många år sedan. Hon förklarade minsann att det var så gott. Jag höll bara med. Livet var bra vid 20.

Älskar verkligen rött vin. Vitt kan ju vara gott med damsällskap men man kanske får en ny uppfattning inom en snar framtid.

Vad rekommenderar ni för rött? Jag har glömt bort så mycket. Australien var ett dominerande tillverkningsland vill jag minnas. Ska återkomma när jag har svaren. Måste ju höra om Flashback godkänner detta.

Tack för era svar. Jag trodde min 30årskris skulle börja efter att jag fyllt 30.

Vinställ? Om du inte har det i garderoben (mörkt och svalt) kan du skippa det.
Anständig Riesling; Karthäuserhof Riesling Kabinett 2017.
Anständig vit Bourgogne med rimligt pris: Olivier Leflaive Meursault (2016 är lite ung i nuläget, men ok)
Sancerre; Sancerre Le Grand Rochoy brukar vara pålitlig.
Minuty; godkänd i brist på annat. Bättre alternativ är La Reine des Bois Tavel Rosé.
Vinglas; det svårt att hitta vettiga glas under 200 kr. En tumregel är att en flaska vin bör kosta mer än glaset som det serveras i.

Rött: något från Frankrike, Italien, Spanien, USA, Nya Zeeland, Sydafrika. Till att börja med.
Citera
2020-04-22, 10:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
-Vinställ
-Sancerre
-Minuty

Rosé har jag aldrig gillat. Tycker att det liksom "varken är fågel eller fisk". Men jag tror att det finns många - särskilt yngre - kvinnor som gillar "idén" med rosé - som de också ofta blandar ihop med "rosa champagne", som de ser som något romantiskt!

Rött: min erfarenhet är att man får mest prisvärda (alltså bäst vin i förhållande till priset) röda viner om man a) går till hyllorna för länder med soligt, varmt och jämnt klimat, men som ändå inte är upphaussade som "vinländer" (t.ex. Australien, Sydafrika, USA och länderna i Sydamerika - alltså INTE Frankrike, Spanien eller Italien) och dels tittar på cirkeln för fyllighet. Ju fylligare, desto godare och lyxigare upplevs vinet. Blask är det värsta som finns! Sötma/syrlighet är en smaksak, men när det gäller unga/yngre kvinnor som inte har utvecklat sin egen vinsmak /ännu/, så tror jag att ett sötare vin går hem bäst.
Senast redigerad av Merwinna 2020-04-22 kl. 10:08.
Citera
2020-04-22, 22:59
Medlem
cjeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Vinställ? Om du inte har det i garderoben (mörkt och svalt) kan du skippa det.
Anständig Riesling; Karthäuserhof Riesling Kabinett 2017.
Anständig vit Bourgogne med rimligt pris: Olivier Leflaive Meursault (2016 är lite ung i nuläget, men ok)
Sancerre; Sancerre Le Grand Rochoy brukar vara pålitlig.
Minuty; godkänd i brist på annat. Bättre alternativ är La Reine des Bois Tavel Rosé.
Vinglas; det svårt att hitta vettiga glas under 200 kr. En tumregel är att en flaska vin bör kosta mer än glaset som det serveras i.

Rött: något från Frankrike, Italien, Spanien, USA, Nya Zeeland, Sydafrika. Till att börja med.

Magpie, vad dricker du för röda ”go-to”-viner nuförtiden? Vad korkar du vanligast upp en tisdagkväll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in