Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 19:21
  #3181
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det blir oavsett väldigt konstigt att prata om lättvin eftersom det de facto inte finns något som heter så.

Med lättvin avser eller avsåg man väl allt som inte klassas som starkvin.

Edit:

Hur har denna diskussion om lättvin och alkoholfritt vin kunnat ta över hela tråden?
Citera
2017-03-20, 22:17
  #3182
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur har denna diskussion om lättvin och alkoholfritt vin kunnat ta över hela tråden?

Ett sparsamt modererat forum i kombination med en hälsokärring med en nätidentitet föreställande nån överbetald fjolla i världens bögigaste sport som vägrar inse att ingen annan är intresserad av att diskutera det denne promt måste diskutera är väl svaret.
Citera
2017-03-22, 19:01
  #3183
Medlem
JustZlatans avatar
Kanske bara är jag men smakar inte sydamerikanskt vin annorlunda än säg fransk och italienskt fast det är samma typ av druvor?

En PN från Chile smakar helt annorlunda än en från Frankrike.
Citera
2017-03-22, 19:08
  #3184
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det blir oavsett väldigt konstigt att prata om lättvin eftersom det de facto inte finns något som heter så.

My bad.
Jag börjar bli för gammal...
__________________
Senast redigerad av cdec 2017-03-22 kl. 19:32.
Citera
2017-03-22, 19:20
  #3185
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kanske bara är jag men smakar inte sydamerikanskt vin annorlunda än säg fransk och italienskt fast det är samma typ av druvor?

En PN från Chile smakar helt annorlunda än en från Frankrike.

Och en Pinot Noir med druvor odlade vid Rhen smakar annorlunda än en Pinot noir där druvorna är odlade vid Bodensjön, även om det är cykelavstånd mellan gårdarna.

Har du någonsomhelst koll på terroir och klimat i olika länder/distrikt.

Sydamerikansk vin smakar naturligtvis helt annorlunda än ett chilensk.
Likaledes smakar ett vin från exakt samma producent gjort av exakt samma druva och lagrad på exakt samma typ av fat väldigt annorlunda beroende av årgång.

Har du varit på en vertikalprovning någongång?

Eller iallafall på en vinprovning?
Citera
2017-03-22, 19:54
  #3186
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Och en Pinot Noir med druvor odlade vid Rhen smakar annorlunda än en Pinot noir där druvorna är odlade vid Bodensjön, även om det är cykelavstånd mellan gårdarna.

Har du någonsomhelst koll på terroir och klimat i olika länder/distrikt.

Sydamerikansk vin smakar naturligtvis helt annorlunda än ett chilensk.
Likaledes smakar ett vin från exakt samma producent gjort av exakt samma druva och lagrad på exakt samma typ av fat väldigt annorlunda beroende av årgång.

Har du varit på en vertikalprovning någongång?

Eller iallafall på en vinprovning?

Nej det har jag inte. Jag tycker att chilenskt/argentinskt vin smakar mer alkohol än franskt. Italienska chiantin smakade också stark alkohol. Men det kanske har att göra med vilket glas man dricker ur.

Jag ska hålla mig till franskt och italienskt vin hädanefter, dock inte chiantin för det smakade pekka.
Citera
2017-03-22, 20:33
  #3187
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej det har jag inte. Jag tycker att chilenskt/argentinskt vin smakar mer alkohol än franskt. Italienska chiantin smakade också stark alkohol. Men det kanske har att göra med vilket glas man dricker ur.

Jag ska hålla mig till franskt och italienskt vin hädanefter, dock inte chiantin för det smakade pekka.

Du måste verkligen gå på en vinprovning så du får lära dig skillnaden mellan olika typer av vin...
Citera
2017-03-22, 21:06
  #3188
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du måste verkligen gå på en vinprovning så du får lära dig skillnaden mellan olika typer av vin...

Och var gör man det bäst? Toscana?
Citera
2017-03-22, 21:20
  #3189
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Och var gör man det bäst? Toscana?

Munskänkarna har bra provningar, Systembolaget i större städer har riktigt bra provningar mellan varven.
Det beror ju på vilken stad du bor i.
Om ditt nick har något med din bostadsort att göra så har bolaget på Hansa väldigt bra provningar.
Citera
2017-03-22, 21:25
  #3190
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kanske bara är jag men smakar inte sydamerikanskt vin annorlunda än säg fransk och italienskt fast det är samma typ av druvor?

En PN från Chile smakar helt annorlunda än en från Frankrike.

Tumregler:
Rödviner från
Italien har ofta inslag av körsbärskärna och bittermandel,
Australien har ofta inslag av eucalyptus,
Sydafrika har ofta inslag av rök,
Chile har ofta inslag av lingonris,
USA har ofta inslag av "extra allt"; fläskiga fat och mycket smak.
Frankrike passar ofta bättre med mat än utan.

Ge inte upp Toscana, testa andra producenter istället. Ffa, läs på hur respektive producent framställer vinet (skördeuttag, skördetidpunkt, lagringstid på fat, nya/gamla fat osv) innan du köper. Den toscanare som du inte gillade; stämde smakbeskrivningen från vinnasaren?
Citera
2017-03-22, 21:28
  #3191
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Och var gör man det bäst? Toscana?

Eller gå ihop några stycken, typ 6 pers, och dela på fyra flaskor. Poängen är att alla läser på om "sitt" vin och kan berätta om det för övriga samt att alla har fyra glas var. Viktigt är att varje person har fyra likadana glas, om alla sedan sitter med olika uppsättningar är sak samma, huvudsaken är att varje person har fyra likadana glas.
Citera
2017-03-22, 21:59
  #3192
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Munskänkarna har bra provningar, Systembolaget i större städer har riktigt bra provningar mellan varven.
Det beror ju på vilken stad du bor i.
Om ditt nick har något med din bostadsort att göra så har bolaget på Hansa väldigt bra provningar.

Nä, det ska vara utomlands om det ska vara något. Bor i Sthlm.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Tumregler:
Rödviner från
Italien har ofta inslag av körsbärskärna och bittermandel,
Australien har ofta inslag av eucalyptus,
Sydafrika har ofta inslag av rök,
Chile har ofta inslag av lingonris,
USA har ofta inslag av "extra allt"; fläskiga fat och mycket smak.
Frankrike passar ofta bättre med mat än utan.

Ge inte upp Toscana, testa andra producenter istället. Ffa, läs på hur respektive producent framställer vinet (skördeuttag, skördetidpunkt, lagringstid på fat, nya/gamla fat osv) innan du köper. Den toscanare som du inte gillade; stämde smakbeskrivningen från vinnasaren?

Jag brukar gilla mustiga italienska viner från Toscana, dock inte rökiga då jag associerar rökighet med whiskey som jag inte klarar av att dricka.
Citera
vin

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback