2023-12-09, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Så kan det säkert vara, Penfolds är ett stort märke som säljer miljoner flaskor per år. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv så gör dom nåt rätt.

Finns det vin från Australien som kan beskrivas som balanserat?

Jag har nog inte provat något balanserat från Australien. Grangen är nog fan det närmaste.
Det känns som att vinerna därifrån ofast marknadsförs som motsatsen till balans - complex, vibrant, modern osv.
Citera
2023-12-09, 12:56
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Sedan det lilla systembolaget jag frekventerar slutade lagerföra Le Volte 32472 har jag börjat plocka med mig Gérard Bertrand Château L'Hospitalet 73142 hem istället. Tycker det är svårt att finna något bättre i prisklassen utan att behöva styra med beställningar eller åka till ett större bolag.
Citera
2023-12-09, 13:25
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Jag har nog inte provat något balanserat från Australien. Grangen är nog fan det närmaste.
Det känns som att vinerna därifrån ofast marknadsförs som motsatsen till balans - complex, vibrant, modern osv.

Sydafrika är ett annat ställe där vinet beskrivs som " Mogna plommon och björnbär tillsammans med toner av viol"
Översätt till ett språk som reflekterar vinets karaktär skulle det kunna stå " Syltigt och ekigt tillsammans med ohemula mängder alkohol"

Är det klimatet som gör att vinet måste smaka dunkvin eller finns det nån som på riktigt tycker att det är gott?
Citera
2023-12-09, 13:28
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:

Skulle säga att Jester Shiraz som jag drack för cirka 10-15 år sedan var en hyfsat balanserad australiensare. Den var åtminstone inte vulgär. Vill minnas att jag spred ordet till andra som var mer kunniga inom vin än jag då. Fick gott omdöme från samtliga! Hur den är nu vet jag dock inte...
Citera
2023-12-09, 22:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Sydafrika är ett annat ställe där vinet beskrivs som " Mogna plommon och björnbär tillsammans med toner av viol"
Översätt till ett språk som reflekterar vinets karaktär skulle det kunna stå " Syltigt och ekigt tillsammans med ohemula mängder alkohol"

Är det klimatet som gör att vinet måste smaka dunkvin eller finns det nån som på riktigt tycker att det är gott?

Det är nog mer för att den typen av viner säljer mycket, som sagt alkoholstarka plommon/björnbärssyltiga viner från Sydafrika och svartvinbärs/blåbärsssaftiga viner från Chile och Argentina. Elgin i Sydafrika är relativt svalt, likaså odlingar på högre höjd i Sydamerika, så det går att göra eleganta och strama viner där. Jacobsdal fanns tidigare tillgänglig på många Systembolag, inga syltiga viner utan mer krävande och strama viner, deras pinotage var hyfsat ”kärv”.. Likaså Allesverlorens viner fanns innan på typ varje Systembolag, visserligen fruktiga men ganska strama ändå, men verkar inte sälja så mycket längre.. Folk föredrar väl sylt/saft med hög alkoholhalt och viner som är enkla och lättdruckna.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-12-09 kl. 22:52.
Citera
2023-12-09, 22:45
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det är nog mer för att den typen av viner säljer mycket, som sagt alkoholstarka plommon/björnbärssyltiga viner från Sydafrika och svartvinbärs/blåbärsssaftiga viner från Chile och Argentina. Elgin i Sydamerika är relativt svalt, likaså odlingar på högre höjd i Sydamerika, så det går att göra eleganta och strama viner där. Jacobsdal fanns tidigare tillgänglig på många Systembolag, inga syltiga viner utan mer krävande och strama viner, deras pinotage var hyfsat ”kärv”.. Likaså Allesverlorens viner fanns innan på typ varje Systembolag, visserligen fruktiga men ganska strama ändå, men verkar inte sälja så mycket längre.. Folk föredrar väl sylt/saft med hög alkoholhalt och viner som är enkla och lättdruckna.

Det vore en dröm att få åka runt i sydamerika och testa på bra viner och äta kött. Behöver bara lite mer tid och pengar!
Citera
2023-12-09, 23:29
Medlem
Citat:
Det vore en dröm att få åka runt i sydamerika och testa på bra viner och äta kött. Behöver bara lite mer tid och pengar!

Ja, det vore nått! De kan vin och kött där.
Citera
2023-12-10, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ja, det vore nått! De kan vin och kött där.

Inte överrallt.
Jag har ätit såväl mina bästa som sämsta måltider i Sydamerika.
Och bara för att vi har bra sydamerikanskt vin på SB’s hyllor så betyder inte det att det vin man serveras där alltid är särskilt bra.
Citera
2023-12-10, 08:59
Medlem
Citat:
Inte överrallt.
Och bara för att vi har bra sydamerikanskt vin på SB’s hyllor så betyder inte det att det vin man serveras där alltid är särskilt bra.

Nej, inte överallt såklart. Jag menar bra vingårdar och bra restauranger Finns riktigt bra kött-restauranger både i Chile, Argentina och Uruguay.. och riktigt bra viner.
Citera
2023-12-10, 09:04
Bannlyst
Citat:
Nej, inte överallt såklart. Jag menar bra vingårdar och bra restauranger Finns riktigt bra kött-restauranger både i Chile, Argentina och Uruguay.. och riktigt bra viner.

Verkligen!
Har du några personliga favoriter man har missat?
Citera
2023-12-10, 13:19
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Inte överrallt.

Såklart finns det en massa skräp där. Däremot så finns möjligheter att få dricka viner som aldrig når systembolaget.

Hur många riktigt bra viner från Argentina eller Chile finns på Systemet?
Systemets roll är att tillhandahålla burkfylla till landsorten. Arboga 10,2 etc.
Man kan vrida och vända på det hur mycket man vill men inte ens flaggskeppsbutikerna har nåt vidare utbud.
Citera
2023-12-10, 13:36
Bannlyst
Citat:
Såklart finns det en massa skräp där. Däremot så finns möjligheter att få dricka viner som aldrig når systembolaget.

Hur många riktigt bra viner från Argentina eller Chile finns på Systemet?
Systemets roll är att tillhandahålla burkfylla till landsorten. Arboga 10,2 etc.
Man kan vrida och vända på det hur mycket man vill men inte ens flaggskeppsbutikerna har nåt vidare utbud.

Ett 50-tal riktigt bra viner därifrån finns på bolaget. Och en rejäl handfull toppviner (coravinade ett glas pieda negra 2017 hemma förra helgen, inköpt på Systembolaget - kanonvin!).
Om man inte går till imternationella hotell eller exklusiva vinbarer så är det mesta vin som serveras på restauranger i Argentina och Chile skitviner som aldrig skulle ta sig in på SB på grund av den usla kvalitén.
Eller är dina erfarenheter därifrån andra än mina? Några exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in