2017-03-18, 13:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför inte dricka en flaska riktigt vin om dagen?

För jag har ett jobb och att vara konstant onykter är inte så hälsosamt. Men om du vet var det finns rött lättvin med liten mängd socker i lyssnar jag.

Iaf. Ikväll tänkte jag inviga ett Riedelglas med Chiantin som jag tänkte dricka i veckan men som jag inte gjorde.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-03-18 kl. 14:28.
Citera
2017-03-18, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För jag har ett jobb och att vara konstant onykter är inte så hälsosamt. Men om du vet var det finns rött lättvin med liten mängd socker i lyssnar jag.

Iaf. Ikväll tänkte jag inviga ett Riedelglas med Chiantin som jag tänkte dricka i veckan men som jag inte gjorde.

Lättvin, per definition, ligger på 10-12 alkoholprocent, det finns massor av bra vin på Systembolaget med den alkoholhalten.
Citera
2017-03-18, 18:22
Medlem
Det fanns ett rosévin som höll 5,5%. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet, och vet inte om det fortfarande finns i sortimentet.
Citera
2017-03-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
1. Clos de Los Siete (Mendoza, Argentina) torde kunna funka med tanke på druvblandningen.
2. Torr Riesling eller grüner veltliner till stekta fisken och ekfatslagrad chardonnay alternativt torr chenin blanc till saffransbetonade fiskrätter.

Fetad tyckte jag var ett mycket trevligt vin, kan varmt rekommendera, jag måste testa lite mer Argentina.
Ikväll blir det säkert kort; räkor med en pava Von Winning Paradisgarten Riesling
Citera
2017-03-18, 21:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Fetad tyckte jag var ett mycket trevligt vin, kan varmt rekommendera, jag måste testa lite mer Argentina.
Ikväll blir det säkert kort; räkor med en pava Von Winning Paradisgarten Riesling

Jag gillar viner från Argentina och Chile. De håller ofta hög kvalitet i förhållande till priset.
Synd att inte Uruguay exporterar mer. Även där produceras bra viner.
Citera
2017-03-18, 21:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Lättvin, per definition, ligger på 10-12 alkoholprocent, det finns massor av bra vin på Systembolaget med den alkoholhalten.

Viner som innehåller 10-12% alkohol är snarare normalviner. Lättvin skulle jag betrakta som 2-5%.

Hur som helst, Chiantin har jag nu druckit och lukten och smaken är något speciell. Det är inte ett vin som jag kommer köpa igen.
Citera
2017-03-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag gillar viner från Argentina och Chile. De håller ofta hög kvalitet i förhållande till priset.
Synd att inte Uruguay exporterar mer. Även där produceras bra viner.

Ja vad jag förstår produceras den mycket Tannat i Uruguay. En av mina favoritdruvor men bolaget har ju inga mängder direkt...
Citera
2017-03-19, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Viner som innehåller 10-12% alkohol är snarare normalviner. Lättvin skulle jag betrakta som 2-5%.

Hur som helst, Chiantin har jag nu druckit och lukten och smaken är något speciell. Det är inte ett vin som jag kommer köpa igen.

Vad du betraktar något som är inte relevant.
Viner som håller en lägre alkoholhalt än 15% är lättvin.
Citera
2017-03-19, 22:09
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Ja vad jag förstår produceras den mycket Tannat i Uruguay. En av mina favoritdruvor men bolaget har ju inga mängder direkt...

Förmodligen säljs merparten av produktionen på den inhemska marknaden. Även Bolivia och Peru gör viner som jag gillar (men är ingen konnässör direkt) men inte heller dessa når den internationella marknaden. Man kan väl säga att Argentina har lyckats positionera sig väldigt bra som regionens främsta producent. Exempelvis i Bolivia betalar man dubbla priset för ett Argentinskt vin av låg kvalitet jämfört med inhemskt dito trotts att det inhemska är godare.
Citera
2017-03-20, 11:46
Medlem
magpies avatar
Citat:
Viner som håller en lägre alkoholhalt än 15% är lättvin.

Enligt gamla alkohollagen, ja. Definitionen lättvin är borttagen i nu gällande lagstiftning.
Citera
2017-03-20, 12:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Enligt gamla alkohollagen, ja. Definitionen lättvin är borttagen i nu gällande lagstiftning.

Jag vet inte om det var därför de tog bort den, men jag har alltid tyckt att det var konstigt att kalla 12-14-procentiga alkoholdrycker för "lätt". Som om de skulle vara lika oskyldiga som lättöl. Det var missvisande.
Citera
2017-03-20, 16:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte om det var därför de tog bort den, men jag har alltid tyckt att det var konstigt att kalla 12-14-procentiga alkoholdrycker för "lätt". Som om de skulle vara lika oskyldiga som lättöl. Det var missvisande.

Det blir oavsett väldigt konstigt att prata om lättvin eftersom det de facto inte finns något som heter så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in