Citat:
Ursprungligen postat av
gräddfil
Nu tassar vi ut på minfältet som obönhörligen kommer att avslöja min okunskap. Definitivt inte sött. Men distinktionen mellan torrt och halvtorrt är tuffare för mig att göra. Ganska torrt... :-) Rekommenderat till bland annat risotto. Och som jag upplever det påtagligt spritsigt/pärlande. Jämfört med vinho verde, som exempel, klart mer spritsigt/pärlande. Går det att dra några slutsatser av den där beskrivningen från mig?
Jag har aldrig besökt Sicilien men väl många andra öar och fastlandsregioner i närområdet. Gissningsvis rör det sig om något lokalt bordsvin som är populärt där men som knappt exporteras i övrigt, förmodligen inte ens till det italienska fastlandet i någon större utsträckning. Det finns gott om sådana enkla, lokala viner som aldrig når internationella marknader. Chansen är dessutom överhängande att du inte skulle finna vinet lika fantastiskt om du drack det hemma i TV-soffan. Semesterflörtar tappar oftast sin charm om man släpar med dem hem...
Jag har faktiskt svårt att tipsa om liknande andra viner också. För mig är viner oftast antingen stilla eller mousserande, sällan något mellanting. Det finns vissa vita viner som ofta kan ha en lätt pärlande känsla, men då är det oftast halvtorra viner där lite jäst har slunkit med vid buteljeringen och producerat mycket små mängder kolsyra i flaskan. Inte helt ovanligt med tyska rieslings, men det är inte något stiltypiskt drag. Vissa kanske t.o.m. skulle klassa det som en smärre flaskdefekt.