2017-01-11, 22:07
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Slätstruket kan jag hålla med om. Ja, precis det är tasting set, jag betalade bara 299 kr. Ibland hittar man fynd under rean.

Var hittade du Vinum tasting set för 300 pix? Det låter som ett fynd! Tror de brukar ligga på 1.000 kr normalt sett. Köp 3 eller 7 set till så har du en rätt bra uppsättning glas. Setet innehåller de vanligare druvtypiska glasen från Riedel och är gjorda för att dricka vin ur. "Tasting" är snarare en uppmaning till att prova olika viner i olika glas än rena "vinprovarglas" sas.
Citera
2017-01-13, 08:02
Medlem
heinos avatar
Vad är det Ni talar om?
Citera
2017-01-17, 00:12
Medlem
Hej! Jag var på Sicilien förra våren, och drack där en del vita viner som hade påtaglig spritsighet/pärlande karaktär, men utan att vara mousserande. Jag lade aldrig på minnet vad vinerna hette, utan hade fokus på annat. När jag nu försöker hitta dylika viner - särskilt från Sicilien - så stångar jag huvudet i kaklet. På Systembolaget vet de ingenting när jag frågar, och intensivt googlande har inte tagit mig närmare en lösning.

Så, är det någon här som kan tipsa om vita viner från Sicilien som är påtagligt pärlande/spritsiga?

Jag tar gärna även emot tips på viner av samma karaktär från andra platser än Sicilien. Vinho verde har jag koll på. Ofta också trevliga, men inte riktigt lika trevliga som vinerna jag drack på Sicilien. Ofta upplever jag också vinho verde som mindre pärlande/spritsiga än de sicilianska vinerna jag drack.

Tack på förhand!
Citera
2017-01-17, 14:42
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gräddfil
Hej! Jag var på Sicilien förra våren, och drack där en del vita viner som hade påtaglig spritsighet/pärlande karaktär, men utan att vara mousserande. Jag lade aldrig på minnet vad vinerna hette, utan hade fokus på annat. När jag nu försöker hitta dylika viner - särskilt från Sicilien - så stångar jag huvudet i kaklet. På Systembolaget vet de ingenting när jag frågar, och intensivt googlande har inte tagit mig närmare en lösning.

Så, är det någon här som kan tipsa om vita viner från Sicilien som är påtagligt pärlande/spritsiga?

Jag tar gärna även emot tips på viner av samma karaktär från andra platser än Sicilien. Vinho verde har jag koll på. Ofta också trevliga, men inte riktigt lika trevliga som vinerna jag drack på Sicilien. Ofta upplever jag också vinho verde som mindre pärlande/spritsiga än de sicilianska vinerna jag drack.

Tack på förhand!

Var det torrt/halvtorrt/sött? Jag tänker på vin gjort på moscato eller zibibbo eller cataratto, om det inte är den vanliga grillo eller chardonnay vill säga.
Citera
2017-01-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Var det torrt/halvtorrt/sött? Jag tänker på vin gjort på moscato eller zibibbo eller cataratto, om det inte är den vanliga grillo eller chardonnay vill säga.

Nu tassar vi ut på minfältet som obönhörligen kommer att avslöja min okunskap. Definitivt inte sött. Men distinktionen mellan torrt och halvtorrt är tuffare för mig att göra. Ganska torrt... :-) Rekommenderat till bland annat risotto. Och som jag upplever det påtagligt spritsigt/pärlande. Jämfört med vinho verde, som exempel, klart mer spritsigt/pärlande. Går det att dra några slutsatser av den där beskrivningen från mig?
Citera
2017-01-17, 22:14
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Nu tassar vi ut på minfältet som obönhörligen kommer att avslöja min okunskap. Definitivt inte sött. Men distinktionen mellan torrt och halvtorrt är tuffare för mig att göra. Ganska torrt... :-) Rekommenderat till bland annat risotto. Och som jag upplever det påtagligt spritsigt/pärlande. Jämfört med vinho verde, som exempel, klart mer spritsigt/pärlande. Går det att dra några slutsatser av den där beskrivningen från mig?

Jag har aldrig besökt Sicilien men väl många andra öar och fastlandsregioner i närområdet. Gissningsvis rör det sig om något lokalt bordsvin som är populärt där men som knappt exporteras i övrigt, förmodligen inte ens till det italienska fastlandet i någon större utsträckning. Det finns gott om sådana enkla, lokala viner som aldrig når internationella marknader. Chansen är dessutom överhängande att du inte skulle finna vinet lika fantastiskt om du drack det hemma i TV-soffan. Semesterflörtar tappar oftast sin charm om man släpar med dem hem...

Jag har faktiskt svårt att tipsa om liknande andra viner också. För mig är viner oftast antingen stilla eller mousserande, sällan något mellanting. Det finns vissa vita viner som ofta kan ha en lätt pärlande känsla, men då är det oftast halvtorra viner där lite jäst har slunkit med vid buteljeringen och producerat mycket små mängder kolsyra i flaskan. Inte helt ovanligt med tyska rieslings, men det är inte något stiltypiskt drag. Vissa kanske t.o.m. skulle klassa det som en smärre flaskdefekt.
Citera
2017-01-18, 11:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Om det nu inte bara var en semesterflört som sagt utan ett verkligt intresse för sicilianska viner så skulle jag rekommendera viner gjorda av druvan nero d avola (med reservation för stavningen). En gammal och mycket speciell druva som bara växer där. Den är därifrån iaf. Fast det handlar om röda viner då. Jag gillar oftast inte italienska viner annars så mycket men den lilla druvan är en favorit.
Citera
2017-01-18, 12:15
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
För mig är viner oftast antingen stilla eller mousserande, sällan något mellanting. Det finns vissa vita viner som ofta kan ha en lätt pärlande känsla, men då är det oftast halvtorra viner där lite jäst har slunkit med vid buteljeringen och producerat mycket små mängder kolsyra i flaskan. Inte helt ovanligt med tyska rieslings, men det är inte något stiltypiskt drag. Vissa kanske t.o.m. skulle klassa det som en smärre flaskdefekt.

Mateus och Perlerose är väl de som kommer närmast "pärlande". Även halvtorr lågalkoholhaltig tysk riesling som tex Kloster Eberbach kan ha en viss spritz. Om jag inte minns fel har även Schloss Vollrads viss spritz trots att den är torr och har 12,5% alkoholhalt.
Citera
2017-01-18, 12:18
Medlem
magpies avatar
Citat:
Chansen är dessutom överhängande att du inte skulle finna vinet lika fantastiskt om du drack det hemma i TV-soffan. Semesterflörtar tappar oftast sin charm om man släpar med dem hem...

Helt sant, "they don't travel well (in economy class)" sas.
Citera
2017-01-18, 12:22
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En gammal och mycket speciell druva som bara växer där.

Och i Kalifornien, Australien, Malta, Turkiet och Sydafrika. Men i övrigt ingen annanstans (ännu). Druvan gillar värme, därav naturligt begränsat urval av odlingsplats.
Citera
2017-01-18, 13:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Och i Kalifornien, Australien, Malta, Turkiet och Sydafrika. Men i övrigt ingen annanstans (ännu). Druvan gillar värme, därav naturligt begränsat urval av odlingsplats.

Till skillnad mot många mer moderna druvor som ger högre skörd så växer den bra även utan konstbevattning.
Citera
2017-01-19, 21:41
Medlem
Citat:
Jag har aldrig besökt Sicilien men väl många andra öar och fastlandsregioner i närområdet. Gissningsvis rör det sig om något lokalt bordsvin som är populärt där men som knappt exporteras i övrigt, förmodligen inte ens till det italienska fastlandet i någon större utsträckning. Det finns gott om sådana enkla, lokala viner som aldrig når internationella marknader. Chansen är dessutom överhängande att du inte skulle finna vinet lika fantastiskt om du drack det hemma i TV-soffan. Semesterflörtar tappar oftast sin charm om man släpar med dem hem...

Jag har faktiskt svårt att tipsa om liknande andra viner också. För mig är viner oftast antingen stilla eller mousserande, sällan något mellanting. Det finns vissa vita viner som ofta kan ha en lätt pärlande känsla, men då är det oftast halvtorra viner där lite jäst har slunkit med vid buteljeringen och producerat mycket små mängder kolsyra i flaskan. Inte helt ovanligt med tyska rieslings, men det är inte något stiltypiskt drag. Vissa kanske t.o.m. skulle klassa det som en smärre flaskdefekt.

Tackar! Fler har lutat åt samma håll, i andra sammanhang. Det är väl förmodligen så. Jag får liera mig med den insikten. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in