2013-05-20, 19:18
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Kort och förenklat: det smakar skit och passar inte till någonting.

Jag tycker att det är ett perfekt grillvin. I alla fall som jag grillar.
Citera
2013-05-20, 20:19
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Jag har aldrig tänkt på att man kan hälla vinet på grillglöden, men det verkar synd på glöden.
Citera
2013-05-20, 20:45
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Jag har aldrig tänkt på att man kan hälla vinet på grillglöden, men det verkar synd på glöden.

Om man kremerar sitt kött och inte vill förstöra sitt vin kanske rosé funkar? Det kan inte bli sämre...
Citera
2013-05-20, 22:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Grillar jag kött vill jag absolut ha ett bra rödvin till istället. Senast i helgen blev det en sådan här Chianti från Barone Ricasoli, till den grillade entrecôten. Rekommenderas varmt!

Jag tror även att vinconnoseurerna i detta forum kan hålla med om att det är ett ok vin. Stramt och nyanserat, precis som det ska vara. Inget sötslisk här inte...

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=2723

Det hade garanterat inte smakat lika gott med ett rosévin.
Citera
2013-05-21, 00:50
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Grillar jag kött vill jag absolut ha ett bra rödvin till istället. Senast i helgen blev det en sådan här Chianti från Barone Ricasoli, till den grillade entrecôten. Rekommenderas varmt!

Jag tror även att vinconnoseurerna i detta forum kan hålla med om att det är ett ok vin. Stramt och nyanserat, precis som det ska vara. Inget sötslisk här inte...

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=2723

Castello di Brolio är klart dugligare till den uppgiften, om man gillar ek. Annars är både Cepparello och Fontalloro trevligare följeslagare.
Citera
2013-05-21, 07:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Castello di Brolio är klart dugligare till den uppgiften, om man gillar ek. Annars är både Cepparello och Fontalloro trevligare följeslagare.

Det tvekar jag inte en sekund på, men det är ju tredubbla priset?! Om man inte vill lägga så mycket är även den vanliga "Brolio" helt ok för 115 kr. Testat den?
Citera
2013-05-21, 10:28
Medlem
Feadogs avatar
Själv kan jag tycka att Shafer Relentless är ett utomordentligt grillvin.
Citera
2013-05-21, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Själv kan jag tycka att Shafer Relentless är ett utomordentligt grillvin.

Öppnat en av flaskorna? Jag har min kvar än så länge...
Citera
2013-05-21, 12:47
Medlem
magpies avatar
Citat:
Det tvekar jag inte en sekund på, men det är ju tredubbla priset?! Om man inte vill lägga så mycket är även den vanliga "Brolio" helt ok för 115 kr. Testat den?

Jadå, och trots att Castellon kostar 2,8 ggr mer än vanliga Brolion är den såpass mycket bättre, särskilt efter några års lagring. Av samma anledning har Fonterutoli utrangerats till förmån för Castello Fonterutoli.
Citera
2013-05-21, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jadå, och trots att Castellon kostar 2,8 ggr mer än vanliga Brolion är den såpass mycket bättre, särskilt efter några års lagring. Av samma anledning har Fonterutoli utrangerats till förmån för Castello Fonterutoli.

Jag tror på dig fullt ut. Ska köpa någon flaska och testa. Tackar för tipset! Ibland är det ju trevligt med ett lite mer "basic" vin. Jag har ju för vana/ovana att ibland dricka vin även på vardagarna och då brukar jag köpa det som finns på halvflaska. Tyvärr finns ofta inte dom dyrare sorterna på halvflaska, så det blir mest dom lite "enklare" sorterna jag köper. Någon borde lobba för ett ökat utbud av halvflaskor tycker jag!
Citera
2013-05-21, 14:21
Medlem
magpies avatar
Citat:
Jag tror på dig fullt ut. Ska köpa någon flaska och testa. Tackar för tipset! Ibland är det ju trevligt med ett lite mer "basic" vin. Jag har ju för vana/ovana att ibland dricka vin även på vardagarna och då brukar jag köpa det som finns på halvflaska. Tyvärr finns ofta inte dom dyrare sorterna på halvflaska, så det blir mest dom lite "enklare" sorterna jag köper. Någon borde lobba för ett ökat utbud av halvflaskor tycker jag!

Skippa såsvinerna på halvflaska och satsa på kvalitetsvin i helflaskor. Förutom bättre smakupplevelse håller kvalitetsviner ihop bättre och tål övernattningar i kylskåp för konsumtion över tid, iaf några dagar. En öppnad Standardbrolio brukar kollapsa efter en natt eller två i kylen.

De som inte dricker vin dagligen har inte förstått vad livet går ut på.
Citera
2013-05-21, 16:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skippa såsvinerna på halvflaska och satsa på kvalitetsvin i helflaskor. Förutom bättre smakupplevelse håller kvalitetsviner ihop bättre och tål övernattningar i kylskåp för konsumtion över tid, iaf några dagar. En öppnad Standardbrolio brukar kollapsa efter en natt eller två i kylen.

De som inte dricker vin dagligen har inte förstått vad livet går ut på.

Jag skulle ju efterlysa lite mer kvalitetsviner på halvflaskor som sagt, då jag inte tycker om att spara vin. Öppnar jag en flaska dricker jag helst upp den samma kväll.

Iof kanske inte alla "kvalitetsviner" släpps ens på halvflaskor?

Nu brukar jag ju iof sällan köpa skitviner. Oftast lägger jag minst 100- 150 kr/ flaskan som standard.

Jag har några finare som jag inte öppnat ännu, bland annat en Shafer Relentless (2008) och en Flor de Pingus (2010), som jag tänkte öppna vid tillfälle senare i sommar. Det är dom dyraste vinerna jag någonsin köpt, så det ska bli spännande att testa dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in