2016-10-06, 22:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Jag har alldeles nyligt börja intressera mig för rött vin, fast den ända jag hittills provat är Shiraz Malbec Ecologica, så man kan säga att jag har väldigt dålig koll. Vad har ni för rekommendationer till en gröngöling inom detta område?

Börja nedifrån prismässigt och gå uppåt? Under 100 kr på ett ungefär är det oftast enbart enkla viner. Fast undantag finns.
En hel del bra råd för nybörjare har tagits upp här i tråden. Testa lite olika typer och stilar, från olika områden för att se vad som uppskattas. Börja ungefär så. Det är ganska svårt att komma med goda råd om man inte vet vad personen i fråga tycker om. Smaken brukar med mer erfarenhet ofta gå mot allt längre lagrade viner. Fast ibland kan även ett lite yngre vin passa.
Jag föredrar ekologiska. Som redan skrivits så finns det också giftfritt producerade viner som inte skriver ut det på etiketten. Man får läsa sig fram.
Citera
2016-10-07, 11:23
Medlem
magpies avatar
Citat:
Jag har alldeles nyligt börja intressera mig för rött vin, fast den ända jag hittills provat är Shiraz Malbec Ecologica, så man kan säga att jag har väldigt dålig koll. Vad har ni för rekommendationer till en gröngöling inom detta område?

Undvik alla rödviner under 120 kr och begränsa dig till ett övre tak på 300 kr.
Undvik de flesta vita viner under 100 kr och begränsa dig till ett övre tak på 400 kr.

Köp, testa och notera vad du gillade med vinet ifråga; var det druva, distrikt eller årgång som du fastnade för?

Om du vill orientera dig utan att ruinera dig kan du köpa på dig 4-5 olika halvflaskor (iof ruckas prisprincipen på 120 kr ovan) och korka upp samtidigt och jämföra. På så sätt kan du få en idé om vilken typ/druva/land du ska sikta på när du köper helflaskor.

Sen gäller det bara att läsa, läsa och läsa om länder och viner, tex The Oxford Companion to Wine av Jancis Robinson.
Citera
2016-10-08, 12:36
Medlem
Imbazs avatar
Hejsan ! Jag köpte en Barolo Serralunga (Nr 2330) idag, har även köpt in ett naturvin, Respiro (Nr 73392), så är lite kluven vilken som skall öppnas upp ikväll!

Någon som har erfarenhet/kunskap om dessa 2 viner?

Ha en bra lördag !
Citera
2016-10-11, 13:09
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:

Gå på någon vinprovning! Jag gick på Systembolagets rödvinsprovning, varpå man då fick testa 5 olika viner i olika stilar. Det kostade typ 300 spänn och då får du en liten grund iallafall. Kul grej att gå på med någon partner eller kompis.

Gillade du den ecologican? Testa då att köpa en annan Shiraz (eller syrah om du kollar i Frankrike) eller Malbec.

Jag vet inte vad alla de andra tycker, men jag kollar en del på vinbanken. Han har ju även en vinköplista varje vecka med viner i rätt låga prisklasser, vilket kanske är mer fördelaktigt om man precis börjat intressera sig. Länk hittar du nedan.

Sen, välkommen in till vintråden! Kul att du är här. Ska vi andra rekommendera ett bra startvin? Det vore ju riktigt jävla trevligt tycker jag. Jag vet inte vad du gillar och det är lite svårt att basera ett tips på bara ecologican, men jag kör ett vin jag vet är fruktigt och helt okej. Raccolto (32452) för 94:- Finns även på halvflaska om det passar dig bättre.

https://vinbanken.se/category/vinkoplistan/

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Undvik alla rödviner under 120 kr och begränsa dig till ett övre tak på 300 kr.
Undvik de flesta vita viner under 100 kr och begränsa dig till ett övre tak på 400 kr.

Köp, testa och notera vad du gillade med vinet ifråga; var det druva, distrikt eller årgång som du fastnade för?

Om du vill orientera dig utan att ruinera dig kan du köpa på dig 4-5 olika halvflaskor (iof ruckas prisprincipen på 120 kr ovan) och korka upp samtidigt och jämföra. På så sätt kan du få en idé om vilken typ/druva/land du ska sikta på när du köper helflaskor.

Sen gäller det bara att läsa, läsa och läsa om länder och viner, tex The Oxford Companion to Wine av Jancis Robinson.

Nä visst fan kan man komma undan med billigare viner om man har noll koll. Jag tyckte Zinfandel som smakade Kir i början var dödsgott, vilket idag har ändrats. Halva nöjet är ju att leta sig fram tycker jag och inte begränsa sig. Dock kanske man inte får högkvalitativa viner, men om startpunkten är Ecologica så vet jag fan inte om det spelar så stor roll.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-10-11 kl. 13:14.
Citera
2016-10-11, 15:27
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Nä visst fan kan man komma undan med billigare viner om man har noll koll. Jag tyckte Zinfandel som smakade Kir i början var dödsgott, vilket idag har ändrats. Halva nöjet är ju att leta sig fram tycker jag och inte begränsa sig. Dock kanske man inte får högkvalitativa viner, men om startpunkten är Ecologica så vet jag fan inte om det spelar så stor roll.

Risken finns att man längre fram i tiden väljer bort det som smakade gott i början, men inget vidare när man vidgat sina vyer. Skulle du kunna tänka dig att köpa en flaska Zinfandel för 350 kr idag eller skulle du tänka "söt Zinfandel? För 350? Aldrig!".
Citera
2016-10-12, 08:43
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Risken finns att man längre fram i tiden väljer bort det som smakade gott i början, men inget vidare när man vidgat sina vyer. Skulle du kunna tänka dig att köpa en flaska Zinfandel för 350 kr idag eller skulle du tänka "söt Zinfandel? För 350? Aldrig!".

Men spelar det någon roll? Om man gillar det nu så är det väl det som är själva idéen. Särskilt om man precis börjat intressera sig.

Ja det skulle jag väl absolut kunna göra, men jag kommer kankske inte gå tillbaks till typ Canaletto för 79 pix liksom. Jag gjorde det faktiskt i helgen och jag måste säga att Seghesio (är jag bäst på smygrecensioner eller är jag bäst?) ta mig fan faktiskt ÄR ett trevligt vin, trots att det är en zinfandel. Faller inte mig i smaken till 100%, men det var gott ändå. Jag vet inte hur ni andra gör men de gånger jag köper vin som jag inte gillar så ser jag det som en utmaning att antingen: bli bättre på vinprovning och plocka ut smaker, laga något som kompletterar vinet eller kör ner skiten i någon gryta. 50% of the time, it works everytime.

Vem fan orkar vara långsynt med vin?
Citera
2016-10-13, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Är säkert bra till en god köttbit med nåt rustikt tillbehör men jag köpte också en halvflaska och smuttade på till lite snacks allt eftersom eftermiddagen gick.
Tycker dock 89:- halvflaska gentemot 149:- för hel är "oskäligt". Brukar det diffa så mycket normalt mellan hel/halv flaska?

Dom tar för sig för att alla politiker som ska födas av systembolaget ska få fantasilöner. Köpte ett fint, mycket, mycket fint vin i Bulgarien för åttio nittio kronor. På systemet kostade det 960 kr!!

Skyll inte på skatten som bara är mellan 20 - 30 kr litern. Det är parasiterna i riksdagen som lurar och bedrar folk.
Citera
2016-10-13, 08:46
Medlem
stoichkov8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallpox9
Dom tar för sig för att alla politiker som ska födas av systembolaget ska få fantasilöner. Köpte ett fint, mycket, mycket fint vin i Bulgarien för åttio nittio kronor. På systemet kostade det 960 kr!!

Skyll inte på skatten som bara är mellan 20 - 30 kr litern. Det är parasiterna i riksdagen som lurar och bedrar folk.

Vilkett vin var det ?
Citera
2016-10-13, 12:26
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallpox9

Eller i ditt bulgariska fall snarare importören.
Citera
2016-10-15, 14:26
Bannlyst
Ecologica - Cabernet Shiraz (Chile) Rött vin!

Jag dricker Chilianskt rödvin, den är lite svårdrucken, men jag gillar det lite, det ska inte vara en för simpel smak utan det ska vara smakrikt, dock inte så söt. 3/5 ger jag vinet.

http://www.giertz.se/wp-content/uplo...-26554-fri.jpg

Ni som vill ha det beskt är den kanske värd 4/5.

Godare än The Black Shiraz tycker jag det är som inte är så gott.
Citera
2016-10-15, 21:19
Medlem
Hej vinälskare!
Jag drack ett rödvin igår som heter Cannonau di Sardegna, gjort på druvan Grenache.
http://www.systembolaget.se/dryck/ro...ardegna-216201

Det var bland de bästa vinerna jag har druckit, men tyvärr så finns det inte i Systembolagets butiker längre. Jag hittar heller inte så många andra viner på systemets hemsida som är gjorda på Grenache och som matchar min budget (under 100 kr). Jag undrar därför vilka druvor/viner som är mest snarlika? Kanske har någon här rentav druckit Cannonau och vet några viner som smakar liknande?
Citera
2016-10-15, 21:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Hej vinälskare!
Jag drack ett rödvin igår som heter Cannonau di Sardegna, gjort på druvan Grenache.
http://www.systembolaget.se/dryck/ro...ardegna-216201

Det var bland de bästa vinerna jag har druckit, men tyvärr så finns det inte i Systembolagets butiker längre. Jag hittar heller inte så många andra viner på systemets hemsida som är gjorda på Grenache och som matchar min budget (under 100 kr). Jag undrar därför vilka druvor/viner som är mest snarlika? Kanske har någon här rentav druckit Cannonau och vet några viner som smakar liknande?

Jag har inte druckit det aktuella vinet, men det finns hur mycket viner som helst av Grenache/Garnacha. Oftast är det i blandning med andra druvsorter, men det förekommer även rent. I princip hela Södra Rhônedalen i Frankrike och Navarra i Spanien gör Grenachedominerade viner. Finns även viner från Rioja och Ribera del Duero som är rätt Garnacha-drivna. Bara att testa runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in