Citat:
Ursprungligen postat av
MjukisbyxGylf
Jag har alldeles nyligt börja intressera mig för rött vin, fast den ända jag hittills provat är Shiraz Malbec Ecologica, så man kan säga att jag har väldigt dålig koll. Vad har ni för rekommendationer till en gröngöling inom detta område?

Gå på någon vinprovning! Jag gick på Systembolagets rödvinsprovning, varpå man då fick testa 5 olika viner i olika stilar. Det kostade typ 300 spänn och då får du en liten grund iallafall. Kul grej att gå på med någon partner eller kompis.
Gillade du den ecologican? Testa då att köpa en annan Shiraz (eller syrah om du kollar i Frankrike) eller Malbec.
Jag vet inte vad alla de andra tycker, men jag kollar en del på vinbanken. Han har ju även en vinköplista varje vecka med viner i rätt låga prisklasser, vilket kanske är mer fördelaktigt om man precis börjat intressera sig. Länk hittar du nedan.
Sen, välkommen in till vintråden! Kul att du är här. Ska vi andra rekommendera ett bra startvin? Det vore ju riktigt jävla trevligt tycker jag. Jag vet inte vad du gillar och det är lite svårt att basera ett tips på bara ecologican, men jag kör ett vin jag vet är fruktigt och helt okej. Raccolto (32452) för 94:- Finns även på halvflaska om det passar dig bättre.
https://vinbanken.se/category/vinkoplistan/
Citat:
Ursprungligen postat av
magpie
Undvik alla rödviner under 120 kr och begränsa dig till ett övre tak på 300 kr.
Undvik de flesta vita viner under 100 kr och begränsa dig till ett övre tak på 400 kr.
Köp, testa och notera vad du gillade med vinet ifråga; var det druva, distrikt eller årgång som du fastnade för?
Om du vill orientera dig utan att ruinera dig kan du köpa på dig 4-5 olika halvflaskor (iof ruckas prisprincipen på 120 kr ovan) och korka upp samtidigt och jämföra. På så sätt kan du få en idé om vilken typ/druva/land du ska sikta på när du köper helflaskor.
Sen gäller det bara att läsa, läsa och läsa om länder och viner, tex The Oxford Companion to Wine av Jancis Robinson.
Nä visst fan kan man komma undan med billigare viner om man har noll koll. Jag tyckte Zinfandel som smakade Kir i början var dödsgott, vilket idag har ändrats. Halva nöjet är ju att leta sig fram tycker jag och inte begränsa sig. Dock kanske man inte får högkvalitativa viner, men om startpunkten är Ecologica så vet jag fan inte om det spelar så stor roll.