2013-04-06, 00:08
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Om kvinnan kan jag inte uttala mig, men vinet är rätt ok för sina pengar, möjligen lite klen jämfört med bättre Barbaresco.
Kan du rekommendera mig en Barbaresco som du gillar!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2013-04-06 kl. 00:31.
Citera
2013-04-07, 09:17
Medlem
KickAss-1337s avatar
Hade en flaska Les Remparts des Ceps Dorés Rouge (nr 2825) stående hemma för att ha till kött någon gång, då karaktären skulle passa. Dock korkade jag upp den igår och drack som den var, och jag måste erkänna att det inte var några problem. Annars kan jag ha lite svårt för de kraftigare vinerna på egen hand men denna kändes inte som ett typisk kryddigt/mustigt vin, tycker det var jättegott!

Eftersom jag misstänker att detta är ett för slätstruket vin för herrarna här inne undrar jag om ni åtminstone sitter inne på en förklaring till varför det var så pass lättdrucket som det ändå var? Har ni tips på liknande viner får ni gärna nämna dessa också
Citera
2013-04-07, 17:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Hade en flaska Les Remparts des Ceps Dorés Rouge (nr 2825) stående hemma för att ha till kött någon gång, då karaktären skulle passa. Dock korkade jag upp den igår och drack som den var, och jag måste erkänna att det inte var några problem. Annars kan jag ha lite svårt för de kraftigare vinerna på egen hand men denna kändes inte som ett typisk kryddigt/mustigt vin, tycker det var jättegott!

Eftersom jag misstänker att detta är ett för slätstruket vin för herrarna här inne undrar jag om ni åtminstone sitter inne på en förklaring till varför det var så pass lättdrucket som det ändå var? Har ni tips på liknande viner får ni gärna nämna dessa också

Det där vinet är en CdR av enklaste slag. CdR brukar överhuvudtaget vara lättdruckna och fruktdrivna viner (det är en appellation för Södra Rhônedalen som man buteljerar de enklare vingårdslägena utanför Châteauneuf-du-Pape, Lirac, Gigondas, etc. under) och i ett av de allra billigaste vinerna, som detta, så blir det så klart ännu enklare i sin karaktär. Grenache dominerar blenden, och i ett enkelt/billigt vin av det här slaget så blir Grenache oftast tämligen saftigt och fruktigt utan något direkt motstånd.

Att det står "Kryddigt och mustigt" behöver man inte direkt fästa någon vikt vid. För det första är Systembolagets provare inga ljushuvuden direkt, och för det andra så har det i princip bara att göra med vilken smakkategori vinet ligger i, inte hur intensivt, fylligt och strävt vinet är.

Prova Guigals CdR nästa gång (strax under 100-lappen för en helflaska). Då får du ett betydligt bättre vin i samma stil (samma appellation).
Citera
2013-04-07, 19:13
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Prova Guigals CdR nästa gång (strax under 100-lappen för en helflaska). Då får du ett betydligt bättre vin i samma stil (samma appellation).

Är det detta du menar?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...2cvarugrupp%2c
Citera
2013-04-07, 20:36
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Kan du rekommendera mig en Barbaresco som du gillar!

Tex något från Vietti, Orlando Abrigo, Pelissero i vettig prisklass. Något från Roagna eller Gaja i lite mer otillgänglig prisklass. För att nu nämna några.
Citera
2013-04-07, 20:38
Medlem
magpies avatar
Citat:

Santa Duc Quatre Terres för 120 är ett i mitt tycke bättre köp (även om det härstammar från södrare områden), även om Guigal inte går av för hackor. Finns även Jabolets Parallelle 45 att tillgå.
Citera
2013-04-07, 21:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Santa Duc Quatre Terres för 120 är ett i mitt tycke bättre köp (även om det härstammar från södrare områden), även om Guigal inte går av för hackor. Finns även Jabolets Parallelle 45 att tillgå.

Jag tänker här på att det ska vara ett hyfsat publikt vin för att det ska falla frågeställaren i smaken. Guigal CdR passar in där samtidigt som det är ett seriöst och bra vin för sin prisklass, inte bara svenssonvänligt. Jaboulet har jag inte provat på länge men den bör väl vara i samma kategori. Föredrar du den själv framför Guigal? Quatre Terres är slut i sortimentet.

Citat:
Är det detta du menar?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...2cvarugrupp%2c

Ja, det stämmer.
Citera
2013-04-07, 22:21
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Tex något från Vietti, Orlando Abrigo, Pelissero i vettig prisklass. Något från Roagna eller Gaja i lite mer otillgänglig prisklass. För att nu nämna några.
Skall kolla in dessa. Funderar också på vitt vin. Hur är det med California White?
Citera
2013-04-08, 08:30
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Jag tänker här på att det ska vara ett hyfsat publikt vin för att det ska falla frågeställaren i smaken. Guigal CdR passar in där samtidigt som det är ett seriöst och bra vin för sin prisklass, inte bara svenssonvänligt. Jaboulet har jag inte provat på länge men den bör väl vara i samma kategori. Föredrar du den själv framför Guigal? Quatre Terres är slut i sortimentet.

Ja, det stämmer.

Får se till att testa då

Tack!
Citera
2013-04-08, 13:29
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Skall kolla in dessa. Funderar också på vitt vin. Hur är det med California White?

Nej, bara nej.
Citera
2013-04-08, 16:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Får se till att testa då

Tack!

Menar du vita kaliforniska viner i allmänhet eller menar du seriöst den sörjan som säljs på 1-liters tetra för 50-60 spänn? I sistnämnda fall bör du byta tråd.
Citera
2013-04-08, 16:51
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Menar du vita kaliforniska viner i allmänhet eller menar du seriöst den sörjan som säljs på 1-liters tetra för 50-60 spänn? I sistnämnda fall bör du byta tråd.

Felcitering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in