2013-04-08, 18:05
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Hur är det med California White?

Finns säkert något användningsområde, dock inte konsumtion i någon form.
Citera
2013-04-08, 18:08
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag tänker här på att det ska vara ett hyfsat publikt vin för att det ska falla frågeställaren i smaken. Guigal CdR passar in där samtidigt som det är ett seriöst och bra vin för sin prisklass, inte bara svenssonvänligt. Jaboulet har jag inte provat på länge men den bör väl vara i samma kategori. Föredrar du den själv framför Guigal? Quatre Terres är slut i sortimentet.

Guigal och Jaboulet brukar vara ganska likvärdiga tycker jag. Guigal finns "överallt" medan Parallelle 45 inte är lika utbredd. 2010 av Quatre Terres finns i 26 butiker i skrivande stund.
Citera
2013-04-08, 22:52
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Felcitering?

Såklart, menade naturligtvis att svara på inlägget ovanför.
Citera
2013-04-09, 14:26
Medlem
Wedgies avatar
Köpte 6 flaskor Chanoine Tsarine Rosé. Nedsatt från 372, via 249 för att nu kosta 99 kr.

Verkar dock vara slut nu. Fan, skulle kört på 12 direkt.

Enligt information så tappade distributören en produkten och hade ett restlager som de ville få iväg, så priset verkar stämma. Oklart hur länge de stått på lagret dock.
Senast redigerad av Wedgie 2013-04-09 kl. 14:34.
Citera
2013-04-09, 14:52
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Finns säkert något användningsområde, dock inte konsumtion i någon form.
Matlagningsvin?
Citera
2013-04-09, 15:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Köpte 6 flaskor Chanoine Tsarine Rosé. Nedsatt från 372, via 249 för att nu kosta 99 kr.

Verkar dock vara slut nu. Fan, skulle kört på 12 direkt.

Enligt information så tappade distributören en produkten och hade ett restlager som de ville få iväg, så priset verkar stämma. Oklart hur länge de stått på lagret dock.

När folk får nys om sådant så sprids det som en löpeld. Dock så ser jag inte att Samplex lager är slut (det var de som hade restlager och satte ner till 99:- och den artikeln finns kvar) utan det verkar konstigt nog vara Chris-Wine AB's artikel som är slut i websaldot (finns dock kvar i många butiker). Skapligt surt för alla som går och köper den i butik nu för 295:- om de får reda på att de kunde fått tre flaskor för samma pris om de beställt ur BS från den andra leverantören.

Jag skulle inte oroa mig för att de stått och blivit gamla. Den aktuella champagnen har bara funnits i sortimentet i några år, och leverantörerna brukar ha hyfsat bra lagerutrymmen som, även om de inte håller vinkällarklimat, absolut duger till att hålla vin i ett antal år. Champagne, även standardcuvéer som denna, är mycket lagringsdugligt.
Citera
2013-04-09, 15:48
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
När folk får nys om sådant så sprids det som en löpeld. Dock så ser jag inte att Samplex lager är slut (det var de som hade restlager och satte ner till 99:- och den artikeln finns kvar) utan det verkar konstigt nog vara Chris-Wine AB's artikel som är slut i websaldot (finns dock kvar i många butiker). Skapligt surt för alla som går och köper den i butik nu för 295:- om de får reda på att de kunde fått tre flaskor för samma pris om de beställt ur BS från den andra leverantören.

Jag skulle inte oroa mig för att de stått och blivit gamla. Den aktuella champagnen har bara funnits i sortimentet i några år, och leverantörerna brukar ha hyfsat bra lagerutrymmen som, även om de inte håller vinkällarklimat, absolut duger till att hålla vin i ett antal år. Champagne, även standardcuvéer som denna, är mycket lagringsdugligt.

Jo, jag vet. Nån på FW spred den till sina kollegor och vips var 50 flaskor beställda.

Hmm, låter oklart. Men vid beställning från den från Samplex visas numera "varan tillfälligt slut". Kan iofs hända att de satt den temporärt för att reda ut alla beställningar, och att den blir tillgänglig igen.

Jojo, mycket medveten om standardcuvéers lagringsduglighet. Har druckit, bl.a., en Veuve Cliquot från 30-40-tal, som om än knappast vital, iallafall var intressant och drickbar. Sen några Krug GC med ett gäng år på nacken som varit magiska (nåväl, kanske inte en standardcuvée).
Citera
2013-04-09, 16:46
Medlem
Brossys avatar
Har på senare tid fått förkärlek för röda viner och börjat testa mig fram lite smått. Någon som kan rekommendera ett prisvärt rödvin som är gott att dricka bara för att drickas? Dvs inte till mat eller liknande, tänkte mer sitta och titta på en film med en flaska rött.
Citera
2013-04-09, 17:52
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Har på senare tid fått förkärlek för röda viner och börjat testa mig fram lite smått. Någon som kan rekommendera ett prisvärt rödvin som är gott att dricka bara för att drickas? Dvs inte till mat eller liknande, tänkte mer sitta och titta på en film med en flaska rött.

Eftersom jag antar att du dels inte är lika erfaren som de riktiga kännarna här inne (och kanske inte vill lägga ut några jättesummor) kan jag rekomendera några viner i olika prisklasser som jag själv tycker om för just detta ändamål:

Beaujolais Royal (nr 5408), 67kr

Piccini Chianti (nr 22467), 79kr

7 Deadly Zins (nr 6690), 119kr
Citera
2013-04-10, 10:48
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Matlagningsvin?

Bara om man vill undvika att gästerna återkommer. Konsumtion omfattar även "ingrediens i mat".
Citera
2013-04-10, 11:20
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Eftersom jag antar att du dels inte är lika erfaren som de riktiga kännarna här inne (och kanske inte vill lägga ut några jättesummor) kan jag rekomendera några viner i olika prisklasser som jag själv tycker om för just detta ändamål:

Beaujolais Royal (nr 5408), 67kr

Piccini Chianti (nr 22467), 79kr

7 Deadly Zins (nr 6690), 119kr

Det där var då riktiga "Tant Agda 85 år"-tips. Bara för att man inte är en erfaren vindrickare behöver det väl inte betyda att man är hänvisad till att dricka sådant?

Brossy: Du bör utveckla frågeställningen en aning om du ska få några vettiga tips. Det minsta man kan begära är en ungefärlig budget, men också om du har några smakpreferenser i övrigt. Du säger att du fått en förkärlek för röda viner och då tänker jag mig att du åtminstone har ett visst hum om vad det är du gillar eller eftersöker i ett vin.
Citera
2013-04-10, 11:40
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Bara om man vill undvika att gästerna återkommer. Konsumtion omfattar även "ingrediens i mat".
Ät den verkligen så dålig? Ja, då skippar jag det vinet då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in